JAS-39 Gripen podobné
Jakub Fojtík
Víceúčelový letoun JAS-39 Gripen je výsledkem vývoje a výroby švédského leteckého průmyslu. Ten se již od předválečných let ubíral cestou maximální samostatnosti s důrazem na plnění specifických potřeb domácího letectva. Výsledkem vývojové linie proudových letounů je pak víceúčelový typ JAS-39 Gripen, který navazuje na předchozí modely Tunnan, Lansen, Draken a Viggen. Všechny švédské konstrukce byly v mnoha ohledech unikátní a v některých rysech nadčasové, což lze říci i o typu Gripen. JAS-39 Gripen se na trhu setkával s letouny F-16 a F-35, kterým podlehl ve většině porovnání. Důvodem toho nebyly nižší kvality, ale politická síla Spojených států a také ekonomické parametry, kdy po rozpadu bipolárního uspořádání světa došlo k výprodejům letounů F-16 z výzbroje několika evropských států a zákazníci mnohdy volili jejich pořízení namísto nákupu nového letounu. Gripen byl rovněž vždy omezen v oblasti kompatibility s dalšími prostředky NATO, což bylo jedním z dalších faktorů omezených prodejů. Snahu švédské vlády podpořit export lze vidět v pronájmu JAS-39C/D hned dvěma zemím, České Republice a Maďarsku. Gripen je tak jediný bojový letoun na světě, jehož dvě pětiny (a po přistoupení Brazílie k projektu jedna třetina) zákazníků jej získaly formou pronájmu. Bohužel, ani takto aktivní přístup korunovaný nabídkou Švédska na nedávný bezplatný převod stávajících letounů ČR v případě objednání nové generace JAS-39E/F k úspěchu nevedl. Gripen je totiž i přes všechny své modernizace v poslední verzi stroj čtvrté generace s některými vylepšenými schopnostmi a na nové typy letounů jako je F-35 technologicky dramaticky ztrácí. Ze stávajících zákazníků již Česká republika stanovila horizont pro vyřazení typu. Jeho další osud je proto spojen se Švédskem, Maďarskem, Brazílií a po určitou dobu i Jihoafrickou republikou a Thajskem. Nicméně víceúčelový letoun JAS-39 Gripen bude už navždy spojen i s historii našeho letectva díky své již téměř dvacetileté službě v našem letectvu. Publikace popisuje letoun od jeho vývoje až po současnost včetně jeho uživatelů.... celý text
Podobné knihy (0)
Zatím zde není žádná podobná kniha.
Štítky knihy
Švédsko fotografické publikace stíhací letouny vojenská letadla
Autorovy další knížky
2007 | Bitevní vrtulník MI - 24 |
2016 | Albatros: AERO L-39, L-59, L-139 |
2007 | Policejní vrtulníky |
2009 | Ruské vrtulníky |
2009 | Mi-8/17 - Víceúčelový vrtulník Mi-8 |