Černá kočka aneb Subjekt znalce v myšlení o literatuře a jeho komunikační strategie přehled

Černá kočka aneb Subjekt znalce v myšlení o literatuře a jeho komunikační strategie
https://www.databazeknih.cz/img/books/13_/135929/bmid_cerna-kocka-aneb-subjekt-znalce-v-m-LDg-135929.jpg 4 4 4

Cílem knižní studie je postihnout pravidla platící v agonálním prostoru, do něhož literární znalci svými promluvami a texty jako subjekty vstupují a v jehož rámci jsou vzájemně poměřováni, posuzováni a hodnoceni. Autor přitom vychází z předpokladu, že myšlení o literatuře spoluformuje nadosobní paměť určitého kolektiva (tradičně národa, ale stále více i samotné vědecké komunity) a současně je také prostorem pro individuální tvořivost znalců. Literární historiky, teoretiky, kritiky či učitele interpretuje jako aktivní účastníky řečových her, kteří musí své názory a koncepty formulovat a prosazovat v kooperaci a konkurenci s ostatními, což je také nutí volit jisté role a strategie. A protože si je vědom také toho, že pravidla hry jsou v čase proměnná, zachycuje rovněž posuny v myšlení o literatuře od pozitivistického důrazu na fakta přes víru, že klíčem k poznání je volba správné metody, tedy obecně aplikovatelného postupu, až po současnou konceptuální literární vědu, která hodnotově preferuje jednorázové demonstrace novosti, kreativity a neopakovatelné jedinečnosti.... celý text

Můj komentář

Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Černá kočka aneb Subjekt znalce v myšlení o literatuře a jeho komunikační strategie. Přihlašte se a napište ho.


Komentáře (1)

Apo73
27.04.2022 5 z 5

Briliantní. Kdyby Pavel Janoušek nenapsal nikdy nic, jen tuto rozpravu, dialog sama se sebou, se sebou jako vědcem, ale i se čtenáři, a zejména ostatními znalci literatury (interpretační komunitou), nalezl by trvalé místo v českém myšlení o literatuře. Ono se mu totiž povedlo udělat (téměř) onen cimrmanovský "krok stranou" (v tomto případě jen úkrok), a podívat se na svůj vlastní obor z jiné perspektivy. A to tak, že ho nezpochybnil, ale zproblematizoval. Nasvítil čistým světlem jeho zákoutí, jeho absurdity, ale i jeho radosti a jeho smysl. S takovým nadhledem a hravostí, jaké je schopen málokdo. Po přečtení této knihy jsem si uvědomil, jaká rozkoš je literatura, když je o ní možno přemýšlet tak svobodomyslně, jak to Janoušek předvedl.
Když mluvím "jen" o úkroku, je to proto, že i hravý Janoušek je svázán jistým druhem odpovědnosti, a to nejen vůči sobě a všemu, co dosud na poli literární vědy vykonal, ale i vůči všem kolegům (dalším znalcům), a také vůči literární vědě jako takové. Proto je to velmi obtížné čtení, je to velmi složitě strukturovaný odborný text, do kterého pronikat je svým způsobem dobrodružství. A právě ta zavázanost odborné komunitě, která nakonec bude oním recipientem, je jako koule na noze myšlenkám, které dokáže autor vyhazovat do velké výšky a nechat je vznášet a mísit se - takže někdy je jejich vzletnost těžké odhalit. Nehoní jen (černou) kočku, ale také kočku s myší.
Přesto se domnívám, že je to ČIN. Janoušek přichází s tezí, že součástí vědeckého poznání je přirozeně subjektivita, která má svoji relevanci a že na ni má každý humanitní vědec právo. Ba co víc, rozebírá široce otázku autorství a sleduje humanitního vědce s jeho strategiemi vlastního prosazení v rámci ostatních vědců a brilantně pojmenovává absurdity, v nichž žijeme (pokus o stejná měřítka všech typů věd, návaznost na financování institucí, co je to výkon vědce, jak se měří, že nejde o to, co vědec publikuje, ale kde to publikuje, o naprosto nesmyslném a smrtícím tlaku na publikování v angličtině, o citačních zvěrstvech, o zvrácenosti didaktiků školních osnov apod.). V tom je kniha podobná kdysi třeskuté knize Konrada Liessmanna Teorie nevzdělanosti. A vedle historie, teorie a kritiky zavádí čtvrtou dimenzi literární vědy - interpretaci. A na příkladu proměňujících se kánonů si klade otázky, zda je možné bez kánonu vůbec žít (rozlišuje ještě kánon na primární a sekundární), vnáší do svého pohledu teorii her, a přesně definuje zcestí i slepé uličky, po kterých současná dekonstrukční literární věda jde. Hledá (spolu s Konfuciem) černou kočku v černé místnosti, která tam však není a nebo možná je, nebojí se vykřiknout, že "král je nahý", a nabízí cesty, kudy by se tápající literární věda mohla vydat. Jakkoliv toho mnoho z provozu literatury i myšlenkových konceptů zpochybňuje a představuje v úplně jiné poloze, přesto zůstává sám nejen vědcem (už volbou odborného stylu a jazyka), zůstává svému životnímu oboru věrný. Mluví o něm jako o dialogu, o výzvě k cestě, upozorňuje na radost ze čtení i možnosti přemýšlení o literatuře, je ochoten přistoupit na nejrůznější přístupy, ale hájí právo vědce na interpretaci a proměnu autorství. A celým textem zdůrazňuje význam literární vědy (myšlení o literatuře) v kulturním a vzdělanostním rámci společnosti, ve vytváření a udržování tradice a to i směrem do budoucna. Je to masivní obhajoba významu literatury, a to o to víc, jak se vytrácí ze školních osnov a všeobecného povědomí, kdy stačí kompetence číst (například návod na elektrický spotřebič), aniž bychom k životu "potřebovali vědět", že byl nějaký Goethe nebo Vančura.
Mimochodem tato kniha, která původně stála 435 Kč se nyní v knihkupectví Academia na Václavském náměstí prodává za zlevněnou cenu 20 Kč. Je těžko volat na postupující poušti, že les je krásný. Pavlu Janouškovi děkuji za text, který mnou mocně pohnul.


Související novinky (0)

Zatím zde není žádná související novinka.


Citáty z knihy (0)

Zatím zde není žádný citát z knihy.


Kniha Černá kočka aneb Subjekt znalce v myšlení o literatuře a jeho komunikační strategie v seznamech

v Přečtených5x
v Doporučených1x
v Knihotéce7x
v Chystám se číst2x