Církevní dějiny - Novověk přehled
Drahomír Suchánek , Václav Drška
Církevní dějiny série
< 2. díl
Druhý díl Církevních dějin, který navazuje na předchozí zpracování církevní historie v antice a středověku, je vymezen obdobím sahajícím od počátků protestantské reformace až po předvečer Velké francouzské revoluce. Autoři předkládají komplexní syntézu církevních dějin, která neopomíjí žádnou z důležitých křesťanských skupin novověku a překračuje konfesní pohled na církevní dějiny. Publikace představuje jak politicko-církevní vývoj jednotlivých křesťanských denominací v novověku, tak utváření spirituality, liturgie, řeholního života či teologie. Nabízí potřebné informace nejen všem zájemcům o hlubší poznání církve a jejího vývoje, ale zaujme také studenty vysokoškolských společenskovědních, teologických či právních oborů.... celý text
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Církevní dějiny - Novověk. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (3)
Výborná knížka zabývající se církevními dějinami. Profesor Drška je zárukou kvality a ani zde nezklamal. Určitě jde každému doporučit. Kniha je dostatečně vyčerpávající a to, aniž by ztratila něco na své přehlednosti, srozumitelnosti a hlavně čtivosti.
Určitě lze doporučit jak zájemcům o historii novověkého křesťanství, tak i laikům.
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Církevní dějiny - Novověk v seznamech
v Přečtených | 12x |
v Knihotéce | 16x |
v Chystám se číst | 7x |
v Chci si koupit | 3x |
v dalších seznamech | 1x |
Tahle precizní knížka je víc než jen učebnicí církevního dějepisu. Je poučeným vyprávěním příběhu o rozpadu náboženské jednoty a o myšlenkových bojích mezi emancipujícím se člověkem, rodícími se národy a sílícími státy, reformovanými církvemi a reformující se katolickou církví. Nepokrývá celé období novověku (zastaví se před Bastilou) a nevěnuje se pravoslaví: je tedy dost prostoru na to, pečlivě probrat dvě hlavní témata raného novověku: realitu konfesní nejednoty a oslabené vnímání církevně-dogmatického křesťanství jako jediného možného světonázoru. A jde se do hloubky i do šířky, s vysvětlením souvislostí, návazností a vnitřních vazeb.
Je to náročné čtení, jistě, spousta nových cizích jmen, náboženských směrů a letopočtů. (Mnoho budu brzy zapomenuto, obávám se.) Ale je to zároveň poutavé vyprávění o trochu podceňovaném období evropských církevních dějin, které mi docela proměnilo pohled. Odnesl jsem si zjištění, že barokní zbožnost není jen vyumělkovaná povrchnost a že ono známé Jiráskovo Temno není umrtvující šedý monolit, ale že tahle část naší minulosti byla (přes všechna svoje očividná negativa) ve skutečnosti oděna pestrými barvami a žila spontánní touhou po nalézání cest k Bohu, připravování cest Páně a vyrovnávání jeho stezek :-).