Dějiny opery – Posledních 400 let přehled
Roger Parker , Carolyn Abbate
Dějiny opery zasvěceně rozebírají mnohá díla největších skladatelů, od Monteverdiho a Händela přes Mozarta a Verdiho až po Wagnera, Strausse, Pucciniho, Berga či Brittena. Autoři čtivě líčí i společenské, politické a literární pozadí opery, ekonomické souvislosti a bezmála neustávající polemiky, které vývoj opery po staletí doprovázejí. Ústředním tématem knihy je zkoumání napětí – mezi hudbou a slovy, mezi postavami a pěvci –, které operu oživuje a sytí. V polemické závěrečné kapitole autoři zkoumají problém, kterému opera čelí v posledním půlstoletí, kdy bezmála nevznikají nová operní díla, a pokud ano, obvykle nenaleznou trvalé místo na repertoáru. Přesto je poselství této knihy oslavné. Většina dnes živých a oblíbených operních děl sice vznikla v Evropě hluboké minulosti, opera jako umělecká forma je však i nadále neobyčejně životaschopná a podnětná. I nadále lidi fyzicky, psychicky, emocionálně i intelektuálně proměňuje a vyjadřuje lidskou zkušenost způsobem, kterého žádná jiná forma umění nemůže dosáhnout.... celý text
Historie Umění
Vydáno: 2017 , Argo , DokořánOriginální název:
A History of Opera: The Last Four Hundred Years, 2014
více info...
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Dějiny opery – Posledních 400 let. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (1)
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Dějiny opery – Posledních 400 let v seznamech
v Právě čtených | 2x |
v Přečtených | 5x |
v Doporučených | 1x |
v Knihotéce | 12x |
v Chystám se číst | 14x |
v Chci si koupit | 5x |
Knihu ještě nemám dotčenou, ale už teď jsem nesmírně nadšený. Vizuální stránka knížky se moc povedla a obsahová taky. Pro mne jakožto lehce poučeného laika a velmi amatérského hudebníka knížka přinesla úplně netušenou dimenzi opery – s její pomocí si utřiďuji nejen to, co o opeře vím, ale hlavně to, jak operu vnímat jako celek i v jednotlivých detailech, jak k ní přistupovat a, dokonce, jestli ji přijmout do svého života, nebo ji (s klidem) odvrhnout. A že oba tyto přístupy k opeře mají smysl.
Kniha je psána velmi přístupným a čtivým jazykem (zejména oproti jiným muzikologickým dílům, které se mnoha cizími slovy snaží zastřít to, že v nich absentuje jakákoli hlubší myšlenka a jsou tak pro laiky značně nedostupné), ukazuje, jak se opera vyvíjela a jaký dopad měla opera na společnost.
Knihu tak vřele doporučuji všem, které opera nenechává klidnými.