Dějiny pohanské Evropy přehled

Dějiny pohanské Evropy
https://www.databazeknih.cz/img/books/50_/503768/bmid_dejiny-pohanske-evropy-JtZ-503768.jpg 3 6 6

Kniha Dějiny pohanské Evropy je mimořádně čtivým přehledem pohanských náboženství ze všech částí Evropy, který se přitom vyznačuje vědeckým a historickým přístupem a zpracováním. Pohanství se v pojetí autorů ani neomezuje jen na klasické náboženství antiky, ani na protikřesťanské nebo humanistické pojetí lidského světa. Definují jej především jako polyteismus, který vidí v Přírodě teofanii, projevení božství, jehož základní složkou je i Bohyně, ženský princip. To vysvětluje i rostoucí oblibu pohanství, které nyní čerpá impulsy ze zájmu o životní prostředí a ze snahy feminismu emancipovat ženy i v duchovní oblasti, dosud setrvávající z velké části v doméně mužů. Autoři ve svém zkoumání vycházejí z nejstarších písemných zpráv o minojské kultuře na Krétě a mykénské kultuře v Řecku. Přes klasické Řecko, záhadnou kulturu Etrusků a Řím, jejichž náboženství jsou poměrně známá, pak pokračují popisem méně známých božstev a rituálů Keltů a Germánů, a velký prostor zde dostávají i donedávna málo známé či zcela opomíjené a sotva zdokumentované kmenové systémy Piktů, Finů a ostatních kmenů na severních okrajích kontinentu a Slovanů, včetně Rusů. Kniha se tak stává uceleným a vyváženým popisem původních evropských posvátných tradic, na jejichž existenci jsme už zapomněli a jež nezřídka opomíjejí i duchovně orientovaní lidé, kteří hledají inspiraci například ve východních náboženstvích. Ačkoli jsou veškerá tvrzení podepřena vědeckými fakty, autoři se nevyhýbají ani odvážnějším úvahám o transformovaných reliktech pohanských rituálů v křesťanství a v lidové kultuře. Poslední část knihy se zabývá novopohanstvím a jeho specifickými směry v jeho rámci, jako jsou neodruidismus, wicca nebo ásatrú. Pohanské obrození se tu jeví jako součást obecného procesu, v němž se lidstvo, dlouho nahlížené jak monoteistickým náboženstvím, tak světským materialismem abstrahovaně od svého prostředí, dostává zpět do svého obecnějšího kontextu, a tento kontext, z velké části tvořený materiálním světem, získává posvátnou podobu.... celý text

Náboženství Literatura naučná Historie
Vydáno: , Lukáš a syn (Barrister & Principal)
Originální název:

A History of Pagan Europe, 1995


více info...

Můj komentář

Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Dějiny pohanské Evropy. Přihlašte se a napište ho.


Nové komentáře (3)

Sisssi
02.12.2023

Jde o značně zastaralou a z nevěrohodných zdrojů vycházející publikaci. K poučení o dějinách předkřesťanské Evropy kniha není vhodná, jde spíše o idealizovaný pohled novpohanů na jejich domnělou minulost. Doporučuji čtenářům recenzi Jiřího Dyndy v časopise Dějiny a současnost, který poukazuje na hlavní nedostatky knihy.

Obrázek na obalu mi připadá velmi výmluvný - lidé bez tváří vzhlížejí k nafouknutému, načančanému nic. Taková alegorie dnešní doby (nebo všech dob obecně?).

Eldar80
17.10.2023 3 z 5

Sice je to brožura, ale má to moc krásnou obálku s lesklými prvky. A pak to má klopy a to vše výrazně zlepšuje výsledný dojem. Moc hezky udělané. Ale obsah je bohužel průměrný. Anotace zas slibuje příliš.
Důležitý je název. Jsou to především dějiny. Jednoznačně převažuje historická rovina, takže pokud někoho zajímá hlavně pohanství, bude zklamán. O samotném pohanství tam toho moc není.
Předně musím varovat nadšence do slovanství. O tom v knize není skoro nic. Pouze úplný základ. Dejme tomu tři stránky. Zmíněných pár bohů, pohanství v Rusku a některých dalších státech. Takže minimum informací.
Sice to napsali sympatizanti pohanství, ale je to odborná práce. Autoři sem řadí i starověký polyteismus a tak se zde objevuje náboženství antiky. Nejdříve stručně Řecko a pak Řím, kterému se věnují dvě kapitoly.
Jeho počátek do konce republiky a následně Římské císařství. Takže pozor, kdo si nespojuje antiku s pohanstvím, pro toho to začíná až na straně 115, kde je kapitola o Keltech a poté následují Germáni a další.
Na knize je deprimující, jakým způsobem se prosadilo křesťanství. Někteří první svatí jsou odporní antisemité. Politici nebo vládci, kteří křesťanství prosadili, se někdy projevili jako sprostí masoví vrazi.
Křesťanství je důležitou součástí naší historie, ale prosadilo se těžce nekřesťansky. Takže bych to doporučil hlavně křesťanům, aby byli konfrontovaní s tím, kolik fanatismu se v jejich víře může skrývat.
Pohanům jen v případě, kdy je skutečně zajímá, jak křesťanství postupně jejich víru likvidovalo. O tom totiž máme historické zápisy. Někdy třeba o tom, kolik tisíc lidí odmítlo křest a tak je bylo potřeba zabít.
Samozřejmě tento maniakální fanatismus prvních křesťanů nemá s Ježíšovým poselstvím moc společného. Ale není to tak, že by autoři křesťanství křivdili. Sice mu zjevně nefandí, ale sami křesťané si to zapsali...
V textu se objevuje podezřelý termín "moderní komentátoři". Kniha prý vznikala 20 let a tak autoři četli i nové práce a asi se jim moc nelíbily. Když na něco máte dlouho nějaký názor, tak ty nové se vám líbit nemusí.
Nemám znalosti to posoudit. Když jsem se zajímal o magii, tak jsem znal lidi, kteří se zabývali různými směry pohanství. Nerozuměl jsem tomu. Já jsem na pohanství neviděl nic zajímavého a nerozumím tomu ani teď.
Asi tam je nutný vztah s přírodou. Já mám vztah s civilizací. Zajímají mě tradice zaznamenané písemně. Přesto je mi osudu pohanství nesmírně líto. Je to bolestná a nenahraditelná ztráta přírodní spirituality.
Křesťanství zničilo pohanství ještě dřív, než se stihlo písemně zaznamenat. U antiky je to v pohodě, ale v případě Keltů a ostatních skoro úplně chybí písemné záznamy. A pokud je máme, tak od křesťanů.
Co nechápu, že v knize není obsah. Přitom to má kapitoly uspořádané podle hlavních oblastí a podkapitoly. To jako nebylo místo na jednu stránku? Jsem zvědavý, jak to budou hodnotit lidé, kteří tomu rozumí.
Je klidně možné, že tomu fatálně křivdím. Dal bych 4*, ale za chybějící obsah hvězda dolů. Přísnost musí být. Jinak to vidím stejně jako Elea. 77,5% 3,5*


Elea
20.09.2023 3 z 5

Kniha je pro mne zklamáním, v úvodu je uvedeno, že ji autoři psali dvacet let, ale výsledek tomu neodpovídá. Úroveň jednotlivých kapitol je hodně nevyrovnaná, část o Řecku je dost stručná, naopak Řím je popsán hodně podrobně. Ovšem uvedené skutečnosti jsou všeobecně známé, totéž i údaje o Keltech. Část o Germánech je nesmírně chaotická, neuspořádaná, údaje chronologicky nenavazují, občas není zřejmé, které století autoři popisují. V částech o Pobaltí, Balkánu a Rusku jsou některé údaje podrobně rozepsané, další sotva zmíněné. Pro mne bylo trochu překvapující tvrzení, že při pohřbu císaře Karla IV. probíhaly pohanské koňské oběti. Knihu také nevylepšily některé nekvalitní fotky ani chybějící písmena v řadě slov textu.

všechny komentáře

Související novinky (1)

Pasažér, Zmije a další knižní novinky (34. týden)

20.08.2023


Citáty z knihy (0)

Zatím zde není žádný citát z knihy.


Kniha Dějiny pohanské Evropy v seznamech

v Právě čtených1x
v Přečtených7x
v Knihotéce16x
v Chystám se číst36x
v Chci si koupit25x
v dalších seznamech2x

Štítky knihy

pohané, pohanství

Autoři knihy

Nigel Pennick
britská, 1946
Prudence Jones
britská, 1971