Destruktivní emoce - Rozhovory vědců s dalajlamou přehled
Daniel Goleman
Zášť, závist a fanatismus provází lidstvo již od samého počátku. Kde se v člověku tyto destruktivní emoce vlastně berou? Je vůbec v lidských schopnostech je překonat? Zdá se, že čím více lidé sledují pouze hmotný prospěch a přehlíží uspokojení pocházející z vnitřního růstu, tím rychleji ze společnosti mizí etické hodnoty. Buddhistická filozofie se otázkou transformace destruktivních emocí zabývá již po staletí (transformace destruktivních emocí je zde tradičně klíčovým momentem duchovní praxe). Pohled dnešních špičkových odborníků, kteří s pomocí nejnovějších vysoce specializovaných přístrojů zkoumají lidský mozek a jeho funkce, dává duchovním naukám v mnohém za pravdu.... celý text
Literatura naučná Filozofie Osobní rozvoj a styl
Vydáno: 2004 , Ikar (ČR)Originální název:
Destructive Emotions, 2002
více info...
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Destruktivní emoce - Rozhovory vědců s dalajlamou. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (1)
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Destruktivní emoce - Rozhovory vědců s dalajlamou v seznamech
v Právě čtených | 2x |
v Přečtených | 9x |
ve Čtenářské výzvě | 1x |
v Knihotéce | 5x |
v Chystám se číst | 26x |
v Chci si koupit | 19x |
Autorovy další knížky
2011 | Emoční inteligence |
2014 | Pozornost - Skrytá cesta k dokonalosti |
2004 | Destruktivní emoce - Rozhovory vědců s dalajlamou |
2000 | Práce s emoční inteligencí |
2001 | Meditující mysl |
Absolutně geniální kniha.
Dr. Goleman v ní sestavil přepis rozhovorů, které byly vedeny (v průběhu pětidenního setkání) mezi předními světovými odborníky z oblasti psychologie, filosofie a neurovědy (jako např. Ekman, Davidson, Varela, Flanagan,...) a zástupci Východní tradice buddhismu (Ricard, Wallace, ...) pod záštitou Jeho Svatosti 14. dalajlamy v roce 2000 v Dharamsale.
Kniha je úžasná především proto, že spojuje tyto na první pohled odlišné kultury a přístupy a komparativním způsobem hledá odpovědi na základě vědeckých znalostí a duchovních tradic a praktik, jak efektivně pomoci lidem v jejich utrpení, vznikající často jako důsledek destruktivních emocí.
Kromě vymezení toho, co vlastně destruktivní emoce jsou, zachycuje kniha rovněž přehled vědeckého zájmu jednotlivých účastníků a závěry jejich (v řadě případů) celoživotní práce.
Obrovská úcta k Jeho Svatosti 14. dalajlamovi, jakým úžasným způsobem se celoživotně zasadil o prolínání vědy a duchovní tradice a jeho vhledu do obou těchto světů. Je neuvěřitelné, že to, na co věda přichází, buddhistická tradice již dávno svým způsobem zná.
Knihu by měli číst především lidé, kteří se zajímají právě o srovnávací studium Západní a Východní tradice. Osobně však doporučuji nejdříve pochopit alespoň základní principy filosofického konceptu buddhismu (např. z knihy Dhammapadam, kde je základní podstata v jednoduché formě v úvodu podaná), protože detaily, do kterých je pak v knize nahlíženo, by se pak někomu mohly zdát nepříliš jasné.
Současně bych knihu doporučil "Západním" rádoby "filosofům" na vysokých školách, kteří učí a přednáší spíše dějiny filosofie, než "lásku k moudrosti" jako takovou, dále pak "Západním" psychologům, kteří studují spíše proto, aby si léčili vlastní problémy (a následně je zakrývaly rádoby pomoci jiným) a současně vědeckým pracovníkům, kteří často (ne-li úplně) odtrhávají vědu od duchovních tradic a samozřejmě esoterikům (v tom zprofanovaném slova smyslu) a rádoby "buddhistům", kteří jsou "schopni" po krátkém cvičení meditace "rozmlouvat s Buddhou v Nirváně".
Věřím, že těmto uvedeným (alespoň těm, kteří chtějí) dokáže kniha otevřít oči, případně některé dostat do časových relací cvičení meditace a jejího skutečného přínosu pro praktický život bez vytržení z toho, co se obecně považuje za realitu,...
Obrovské díky nejenom vydavatelství, ale i současně překladatelům, kteří ve spolupráci s našimi vědeckými kapacitami dokázali tuto knihu přiblížit i českému/slovenskému čtenáři.