Elektrické lokomotivy řady E 499.1 přehled
Martin Žabka , Michal Štrublík
Prototyp „jedničkových“ Bobin E 499.101 byl ze Škody Plzeň dodán roku 1957, 60 sériových strojů potom v období 1959–1960. Od té doby se staly Bobiny na dvě desetiletí symbolem pro dálkovou rychlíkovou vozbu na Československých tratích napájených stejnosměrnou soustavou 3 kV. V dávných letech zajížděly s dálkovými rychlíky a expresy i na slovenské území, kde vozily vlaky pod Tatrami až do Košic a Čiernej nad Tisou. Po dodávce moderních rychlíkových strojů E 499.2 však Bobiny neskončily a téměř další tři desetiletí brázdily koleje v čele osobních i nákladních vlaků. Poslední stroje byly z pravidelného provozu vyřazené po více než půl století služby. Tato pátá publikace z edice "Československá železniční vozidla" přibližuje historii vzniku „jedničkových“ Bobin, které se staly prvními bezlicenčními lokomotivami ze Škody Plzeň. V osmi textových kapitolách je zachycené mnohé o jejich vývoji, výrobě, dodávkách, provozu či technickém provedení. Text dotvářejí kapitoly o exportních lokomotivách řady EU05/EP05 pro PKP či ČS1 a 3 pro SŽD. Nechybí ani povídání Michala Martinka, který s pražským strojvedoucím Miroslavem Šeclem odvezli mimořádné vlaky s lokomotivou E 499.1001 při příležitosti turistického pochodu na Říp. V této fotograficky bohaté publikaci je možné nalézt nejen fotografie všech 61 strojů z různých období provozu, ale též mnohé tovární fotografie z montáže a výroby ve Škodovce, provozní dokumenty, výkresy a nákresy znázorňující jednotlivé časti těchto lokomotiv.... celý text
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Elektrické lokomotivy řady E 499.1. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (0)
Zatím zde není žádný komentář.
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Elektrické lokomotivy řady E 499.1 v seznamech
v Knihotéce | 1x |
v Chystám se číst | 1x |