Zabijak přehled
Émile Zola
Sedmý román z cyklu Rougon-Macquartové vycházel původně na pokračování v letech 1876-1877 a šokoval svým naturalismem. Zabijákem, o kterém román pojednává, je alkoholismus. V románu sledujeme sestupný vývoj rodiny kdysi úspěšných a pracovitých lidí, které závislost na alkoholu dostane do bídy, šílenství, vězení a smrti v osamění.... celý text
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Zabijak. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (285)
Zajímavý obraz toho co s člověkem udělá alkohol a tak podobně, ale kdyby to autor zkrátil třeba na polovinu, četlo by se to líp.
Můj třetí a zatím nejdepresivnější a nejlepší Zola. Řekla bych, že nejzvláštnějším okamžikem v ději je moment, kdy se Gervaisa rozhoduje, zda zůstane v Paříži. Nemyslím, že by se Zolovi úplně podařilo vystihnout, proč se rozhodla tak, jak se rozhodla. Pravděpodobně by se to dalo vysvětlit tím, že byla svázána dobovými zvyklostmi a soudobému čtenáři bylo její jednání srozumitelné. Nadčasovost díla tím získává drobné trhliny. Jinak kniha trpí také obvyklým neduhem Zolových prací - rozvleklé líčení relativně málo významných momentů na úkor stručnějších významných scén. Snad nejvíce deprimující je dokreslující vedlejší linka o "malé mamince" ze sousedství.
Související novinky (1)
42 nových eknih zdarma ke stažení (srpen)
25.08.2020
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Zabijak v seznamech
v Právě čtených | 52x |
v Přečtených | 3 390x |
ve Čtenářské výzvě | 221x |
v Doporučených | 259x |
v Knihotéce | 841x |
v Chystám se číst | 773x |
v Chci si koupit | 117x |
v dalších seznamech | 30x |
Štítky knihy
19. století Francie Paříž naturalismus alkoholismus světová literatura
Autorovy další knížky
2009 | Zabiják |
1965 | Nana |
2004 | Člověk bestie |
1923 | Břicho Paříže |
1969 | U štěstí dam |
Ach Gervaiso, tak dobře jsi začala, a tak smutně jsi skončila.
Ale on by to asi nebyl Zola, kdyby to nebylo takto.
Kniha se mi nečetla nejlépe, měla jsem takový nějaký pocit, že oproti jiným Zolovým knihám, kde začínal naturalistický nářez v podstatě chvilku poté, co příběh začal, tady se to ze začátku tak nějak vleklo a nic extra se nedělo. Ale pak to nabralo opravdu neskutečně rychlý spád. A tak nějak se nedalo dělat nic jiného, než prožívat hluboký soucit s Gervaisou, starým Bru, Laliou a zároveň i znechucení nad všemi těmi sousedy a příbuznými, kteří dokonale reprezentovali klasické postoje opovržení a nadřazenosti. Konec byl opravdu smutný, v případě Coupeaua jsem asi nebyla vůbec překvapená, ale u Gervaisy jsem to asi takto nečekala.
Každopádně skvělý Zola. Těším se na Nanu.