Filmaři Hanzelka a Zikmund přehled
Petr Horký
Miroslav Zikmund: "My jsme byli vlastně takoví filmařští neumětelové a na učení se práce s kamerou nakonec nezbylo před odjezdem moc času!" Jak se tedy stalo, že se z dvou "neumětelů" stali filmaři, kteří natočili čtyři celovečerní filmy, jež se promítaly ve vyprodaných kinech? Jak to, že natočili 147 úspěšných filmových reportáží? O Hanzelkovi a Zikmundovi se píše jako o cestovatelích a spisovatelích, ale už téměř vůbec jako o filmařích (s výjimkou encyklopedie českých dokumentaristů). Rozhodně neprávem! Tito dva pánové byli totiž zakladateli českého cestopisného dokumentu a výrazně ovlivnili jeho tvář až do dnešní doby. Jak se učili filmařině? Jaké měli wordflow či jakou používali techniku? A v neposlední řadě: jaké bylo z dnešního úhlu pohledu jejich veřejné a mediální vystupování, tedy to, čemu dnes říkáme public relation? Přidanou hodnotou této publikace je také fakt, že ji korektorova sám Miroslav Zikmund, který poskytl nejen své vzpomínky a poznámky, ale i fotografie.... celý text
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Filmaři Hanzelka a Zikmund. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (1)
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Filmaři Hanzelka a Zikmund v seznamech
v Přečtených | 7x |
ve Čtenářské výzvě | 1x |
v Knihotéce | 9x |
v Chystám se číst | 3x |
v Chci si koupit | 2x |
v dalších seznamech | 2x |
Štítky knihy
Zikmund a Hanzelka, cestovatelé
Autorovy další knížky
2017 | Století Miroslava Zikmunda |
2002 | Sloni žijí do sta let |
2006 | Cuba Libre |
2014 | CestoSpisy |
2008 | Zpráva o cestě na severní pól |
Netradiční publikace o filmové práci slavné dvojice autora Petra Horkého, který s Miroslavem Zikmundem strávil už poměrně dost času nejen při přípravě filmu Století Miroslava Zikmunda. Jak vyplývá na několika místech z textu, právě zmíněný film byl jedním z hlavních důvodů vzniku této knihy.
Kniha shrnuje pozadí a dá se říct veškeré podstatné dění okolo filmové tvorby H+Z. Kde se naučili filmovat? Jak se k filmování vlastně dostali? Kdy to filmování během cesty stíhali? O čem filmy jsou? Co obsahuje kompletní filmografie? Jaký je stav filmů dnes? Na tyto jistě i další otázky dá kniha odpověď. Například ne zase tolik známý je fakt, že H+Z se začali ve větším měřítku publikační činnosti věnovat víceméně proto, aby se uživili poté, co komunistický režim spláchl do ztracena téměř všechny jejich na cestách uzavřené obchody, což byl původní hlavní cíl jejich cesty coby komerčních inženýrů, dnes bychom řekli ekonomů, dealerů nebo obchodních zástupců.
Po úvodu se autor věnuje rozboru filmového materiálu z první cesty po Africe a J. Americe - výbava, jakýsi "korespondenční kurz" vedený s režisérem J. Novotným, následuje celkem podrobný rozbor včech 3 filmů z první cesty.
Vpodstatě stejný model je použit i pro filmy z druhé cesty, zde je asi zaslouženě věnována největší pozornost celovečernímu barevnému širokoúhlému filmu o Kašmíru a pár odstavců je věnováno několika krátkým filmům z Cejlonu, Japonska a SSSR.
Autor věnuje samostatnou krátkou kapitolu i filmům, které natočil sám M. Zikmund v Austrálii v 90. letech. A také filmům a seriálům s (o) H+Z, několik vět je věnováno 13tidílnému cyklu Svět očima H+Z, dokumentu z Cejlonu Sloni žijí do sta let, filmu o Eduardu Ingrišovi a již zmíněnému dokumentu P. Horkého Století M. Zikmunda. Autor se tady zdržuje jeho hodnocení, spíše uvádí jen základní fakta o něm.
Zajímavá část je věnována současnému stavu filmů H+Z, otázce vlastnických a autorských práv, stavu a úskalí přepisu filmů do digitální podoby (HD, resp 4K u Kašmíru) a také výhledu na nápravu ne zrovna lichotivého současného stavu do budoucna.
Závěr knihy patří zajímavému rozhovoru autora s M.Z. a autor se také pokusil inventarizovat filmografii slavné dvojice, což, jak je vysvětleno, není vzhledem k několika aspektům zrovna jednoduché. Jsou zde shromářděny názvy snad všech krátkých filmů, které dvojice na svých cestách pořídila, včetně nerealizovaných, nevydaných či už neexitujících. V samém závěru knihy jsou stručné životopisy obou legend našeho cestování.
Tato kniha je poměrně nevšední. Není rozhodně pro každého, tím méně pro ty, kdo o slavné dvojici nic moc nevědí, zde se spíš řeší otázky technického charakteru jejich filmařské činnosti. Ovšem těm, kdož se o dvojici H+Z zajímají, může jistě přinést mnoho nového. Nebyla to možná až taková bomba a lahůdka, jak jsem čekal, ale i tak velmi zajímavá knížka, která jde docela do hloubky problematiky, pro fanoušky jistě vítaná. Poctivé 4 *.