Filosofie Národního divadla a Miroslav Tyrš přehled
Martin Bojda
Kniha přináší novou celkovou interpretaci hlavních myšlenkových tahů, hodnot a snah českého obrození s ohledem na jejich kulminaci a reálný tvar ve stavbě Národního divadla. Je opožděným zhodnocením 150. výročí položení základního kamene Národního divadla a při té příležitosti konané premiéry Smetanova Dalibora, výročí, které přes to, že se pojí s největší slavností českého národa v 19. století, prošlo takřka bez povšimnutí. V protikladu k úzce identitárnímu a tradicionálnímu nacionalismu ukazuje národotvorný proces v jeho historickém průběhu i teoretickém promýšlení v osvícenství a romantismu jako zprostředkovatele sociální a kulturní emancipace: jako proces nevyhnutelné modernizace, která se u nás silněji než jinde prolnula s etizací dějinného vývoje. Znamenala progres v občanském sebeosvobození a tvůrčím sebeuskutečnění člověka (národa). Národní divadlo a dílo B. Smetany či M. Tyrše slouží mj. k ozřejmění toho, jak je inovace umělecké formy závislá na progresivnosti obsahů, na hodnotové fundaci a společenské integraci tvorby.... celý text
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Filosofie Národního divadla a Miroslav Tyrš. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (0)
Zatím zde není žádný komentář.
Související novinky (1)
Knižní novinky (5. týden)
31.01.2021
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Filosofie Národního divadla a Miroslav Tyrš v seznamech
v Chystám se číst | 4x |
v Chci si koupit | 1x |
v dalších seznamech | 1x |
Štítky knihy
19. století Národní divadlo v Praze české dějiny české národní obrození Bedřich Smetana, 1824–1884 česká filozofie Miroslav Tyrš, 1832-1884 kulturní dějiny
Autorovy další knížky
2015 | Herderova filosofie kultury |
2021 | Filosofie Národního divadla a Miroslav Tyrš |
2017 | Theodicea přirozenosti - Lessing, Reimarus, Goeze |
2020 | Goethova fenomenologie - Studie k osvícenskému myšlení přírodního a kulturního zprostředkování |
2015 | Schleiermacherova teorie zprostředkování |