Gottwaldovo Československo jako fašistický stát přehled

Gottwaldovo Československo jako fašistický stát
https://www.databazeknih.cz/img/books/24_/245684/mid_gottwaldovo-ceskoslovensko-jako-fas-HU6-245684.jpg 3 14 14

"Konečným smyslem celého našeho snažení, celého života nás komunistů je uskutečnění velkých a svatých ideálů socialismu," prohlásil Klement Gottwald roku 1946 a nešlo o pouhý rétorický obrat. Komunistickou vizi ráje na zemi doboví politici i pozdější komentátoři často přehlíželi, a přece je jedině v tomto rámci možné vykládat poválečnou nacionálněsocialistickou revoluci, na jejíž vlně se komunisté dostali k moci. Radikální "lidovou" revoluci, ve které komunisté spojili svaté ideály socialismu se svatými ideály národa, autor vykládá v rámci dějin masových antiliberálních hnutí minulého století a srovnává ji s vývojem v Itálii po první světové válce.... celý text

Můj komentář

Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Gottwaldovo Československo jako fašistický stát. Přihlašte se a napište ho.


Nové komentáře (2)

JulianaH.
15.05.2023 2 z 5

Autor srovnává fašismus/nacismus a komunismus (což je smysluplné a zajímavé), aby z jejich paralel vyvodil genetickou příbuznost obou ideologií, tedy závěr, že komunismus je druhem fašismu (což smysluplné není). V první polovině knihy se za pomoci výpisků z vědecké literatury i pramenů snaží dobrat podstaty těchto ideologií. A nutno uznat, že toho přečetl hodně, i když tu zásadně scházejí odkazy na "Kapitál" nebo "Můj boj". Ve druhé polovině pak zkoumá jevy spjaté s třetí republikou (1945-48), například retribuční procesy, etnocidu Němců, antisemitismus či komunistickou rétoriku, přičemž se snaží dokázat, že jsou fašistické.

Má pravdu v tom - byť to není jeho originální přínos -, že fašismus a komunismus v jisté dějinné fázi spolupracovaly a že mají styčné body, jako je odpor ke kapitalismu, revolučnost či kult vůdce a strany. Opomíjí však, že tyto podobnosti byly zčásti důsledkem adaptace, asi jako když se v evoluci vzájemně přizpůsobují konkurenční organismy, a zčásti obecných historických podmínek. Vezmeme-li jeho vlastní příklady: kult padlých má přece každá strana, jež prošla násilným konfliktem; metafory z medicíny a biologie požívali nejen nacisté a komunisté, ale také demokraté; kolektivní vinu po světových válkách uplatňovali rovněž demokraté, přičemž k etnocidě českých Němců vyzýval třeba Edvard Beneš s Janem Masarykem - atd. Paralelismus neznamená totožnost.

Jak vidno, autor nepracuje s obecně přijímaným konceptem "tří politických ideologií" (1. fašistické/NS; 2. komunistické; 3. demokratické, liberalistické, kapitalistické), přičemž všechny mají průniky s oběma zbylými, ale zároveň jsou autonomní. Pro něj se politika dělí na "zlo" (což je ta, kterou on nepreferuje) a "dobro". Pod fašistické zlo neřadí jen komunismus, ale také islám či teror Francouzské revoluce - čímž samozřejmě znemožňuje definici a kritiku demokratismu. Sám podotýká, že společenské vědy ztrácejí schopnost vysvětlovat fenomény právě proto, že se oddělily od teologie a na koncept zla rezignovaly. Jeho kniha teologická je: hledá ďábla, nikoli - v mezích možností - objektivní perspektivu. Subjektivitu navozuje už slovník: dějinné aktéry tento "historik" označuje za voly a idioty.

Hlavní problém vidím v tom, že Placák přehlíží ideologičnost vlastní pozice; není nezávislým pozorovatelem, ale angažovaným proponentem určitého režimu a myšlenkových systémů, například křesťanství. Tvrdí tedy, že fašismus-komunismus vzývá válku, jež v křesťanském světě byla chápána jako morová rána. Pojem svatá válka, případně křížová výprava mu nic neříká?
Neměla bych s ideologickou subjektivitou knihy problém, kdyby se neprezentovala jako literatura vědecká ("studie") a nebyla lektorovaná a vydaná ÚSTRem. Já sama jsem ji popadla v universitní knihovně jako četbu ke zkoušce z české státnosti. A dostala jsem to, co jsem čekala: stručný spisek s několika jednoduchými myšlenkami (ne všechny jsou mimo, kupř. ta o inspiraci komunismu [pre]romantismem) a opuchlým poznámkovým aparátem přetékajícím zajímavými postřehy cizích autorů o fašismu. Fajn.

Jackjelly
28.02.2017 4 z 5

Možná až příliš zjednodušující pohled na společné znaky fašismu a komunismu se snahou především dát do roviny německý nacismus a komunismus tak jak jej realizovali bolševici a jejich epigoni u nás.
Celá kniha na mě působila spíše jako obsáhlý "výpis z četby" s komentářem, což ale neznamená, že bych ji nedoporučil k přečtení. Obzvlášť v dnešní době, kdy ožívají obě tyto děsivé ideologie, jdou často ruku v ruce a co je ještě děsivější, těší se podpoře některých politiků, kterým totalitní a autoritativní sklony nejsou zdaleka cizí.


Související novinky (0)

Zatím zde není žádná související novinka.


Citáty z knihy (0)

Zatím zde není žádný citát z knihy.


Kniha Gottwaldovo Československo jako fašistický stát v seznamech

v Přečtených14x
ve Čtenářské výzvě1x
v Doporučených1x
v Knihotéce9x
v Chystám se číst12x
v Chci si koupit7x

Štítky knihy

fašismus socialismus nacionalismus rok 1945-1948

Autorovy další knížky

Petr Placák
česká, 1964
2007  81%Fízl
2010  70%Medorek
2013  91%U nás ve sklepě - Antologie poesie druhé generace undergroundu
2015  59%Gottwaldovo Československo jako fašistický stát
2001  90%Kádrový dotazník