Hugo Haas a jeho (americké) filmy přehled
Milan Hain
Monografie „Hugo Haas a jeho americké filmy“ vychází z disertační práce Milana Haina, absolventa filmové vědy na Univerzitě Palackého v Olomouci. Jeho studie těží z ročního studijního pobytu v USA, kde se mu při pobytech na University of California a University of Southern California podařilo probádat unikátní materiály ze zdejších archivů. Kniha tak odhaluje neznámé kapitoly ze života Huga Haase, který je v českém prostředí znám především jako výrazný komediální herec. Díky autorovi se dozvídáme, že se při svém dlouhém americkém exilu (20 let) dokázal prosadit coby divadelní herec na Broadwayi, a to nejen v komediálních, ale i dramatických rolích. Kniha přibližuje i dobové recenze, které Hassovy většinou drobnější role hodnotily vesměs velmi kladně. Jádro knihy se věnuje jeho další kariéře poté, co se přestěhoval do Hollywoodu a snažil se zde prosadit nejen jako filmový herec, ale i jako producent a režisér. Pro lepší pochopení tehdejších produkčních možností v americkém filmovém průmyslu, předkládá autor cenné informace o praxi a podmínkách filmové produkce. Představuje Haasův „autorský“ produkční styl – Haas byl producent, scenárista, režisér a často i představitel hlavní role, nesl hlavní finanční břemeno každého filmového projektu. V hlavní části své práce Hain představuje jednotlivé snímky z Haasovy produkční a režijní dílny – synopse, scénář, produkční historii a dobové přijetí v tisku. Ve svém bádání autor čerpá z široké řady zdrojů – kromě samotných filmů, jejich scénářů, poskytuje informace z materiálů produkčních a distribučních společností, úřední korespondence, Haasovy osobní korespondence, dále tlumočí recenze z dobového amerického tisku a svědectví Haasových spolupracovníků (v písemné formě či na základě osobních interview). Kniha bude opatřena také bohatým obrazovým materiálem, který se podařilo autorovi získat z amerických archivů (fotky z natáčení, dobové plakáty apod.)... celý text
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Hugo Haas a jeho (americké) filmy. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (2)
Pro příznivce Huga Haase skoro povinná záležitost. Zatímco filmy s Haasem natočené do roku 1938 v tehdejším Československu, jsou u nás velmi dobře známy z častých televizních repríz, o jeho americké kariéře toho moc nevíme. Respektive nevěděli jsme, dokud nevyšla tato interesantní a -neváhám tvrdit - i velmi potřebná kniha. Kterou vřele doporučuji.
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Hugo Haas a jeho (americké) filmy v seznamech
v Přečtených | 4x |
v Doporučených | 1x |
v Knihotéce | 3x |
v Chystám se číst | 2x |
v Chci si koupit | 3x |
v dalších seznamech | 2x |
Autorovy další knížky
2015 | Hugo Haas a jeho (americké) filmy |
2021 | V tradici kvality a prestiže: David O. Selznick a výroba hvězd v Hollywoodu 40. a 50. let |
2014 | V mezích přípustnosti. Cenzura ve filmu a televizi |
2016 | Osudová osamělost |
2012 | Hugo Haas - mezi středoevropskou a americkou kulturou |
Opravdu málo se ví, že průkopníkem Čechů v Hollywoodu byl Hugo Haas, ačkoli tam tedy zásadní stopu nezanechal. O jeho amerických počinech se prakticky neví, což napravil Milan Hain se svou disertační prací a dobře udělal, protože vskutku zmapoval neprošlapaný terén, v němž prakticky na každé stránce čtenář objeví zajímavé informace (třeba tu, že některé filmy Haasovi produkoval Kirk Douglas) a opravdu se o všech filmech dozví i ten nejmenší detail. S odstupem času lze snadno odhalit důvody, proč Haasovy filmy nebyly příliš úspěšné a chybí mezi nimi nějaký hit, což je škoda, protože on sám se pokoušel zachovat osobitost a evropský styl práce a nikdy nechtěl podlehnout diktátu producentů a studií. Autor se tématem zabývá zevrubně a je poznat, že všechny filmy sám viděl, mnoho o nich přečetl a dokázal si vyselektovat, co je podstatné a co už ubíjející. Po přečtení jeho knihy, která překvapivě není až tak náročná, jen je napsaná neuvěřitelně hustým fontem a čte se tak subjektivně dost pomalu, dostane čtenář chuť si nějaký ten Haasův film sehnat a zhlédnout. Ocenit se musí i práce se zdroji, která je vyčerpávající a poznámkový aparát je vskutku hodně štědrý. Jediné, co bych tak autorovi zlehka vytknul, je, že se nijak nezmíní o Haasově rodinném životě, protože ačkoli několikrát upozorňuje na jeho syna, nikdy o něm nic neřekne a nikterak ho nepřiblíží, což je možná škoda a jen by to dodalo ucelený obraz Huga Haase v USA. Ve výsledku je tak kniha vysoce přínosná a drtivé většině odborníků i běžných diváků postaví jednu z ikon první republiky do úplně jiného světla, které ho dělá komplexnějším a uvědomělejším umělcem, než bychom možná čekali. 90 %