Humanae vitae přehled
Giovanni Montini
Encyklika papeže Pavla VI. o správném řádu sdělování lidského života Druhé české vydání Tento dokument odmítající umělou antikoncepci sice v mimocírkevních kruzích určitě četl jen málokdo, jeho obsah však přesto dodnes patří mezi témata, kterým se „světská“ média ve vztahu ke katolické církvi věnují nejčastěji. A to takřka vždy s vyzněním pro církev krajně negativním.... celý text
Duchovní literatura Náboženství
Vydáno: 1980 , StojanovOriginální název:
Humanae Vitae Summary, 1968
více info...
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Humanae vitae. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (2)
Provokatívna encyklika, ktorá bola studenou sprchou pre mnohých v Cirkvi aj mimo nej. Chvala Bohu že tuto sprchu. Myslím si že táto encyklika má v sebe krásu a hĺbku. Nielenže potvrdzuje nemenné morálne učenie Cirkvi ale je aj výpoveďou o Božom milosrdenstve a odpustení.
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Humanae vitae v seznamech
v Přečtených | 11x |
v Doporučených | 1x |
v Knihotéce | 9x |
v Chystám se číst | 5x |
Štítky knihy
křesťanství morálka encykliky etika rodičovství plánované rodičovství křesťanské manželství učení katolické církveAutorovy další knížky
2013 | II. vatikánský koncil očima Jana XXIII. a Pavla VI. |
1980 | Humanae vitae |
1969 | Gaudium et spes |
2007 | Svatební obřady |
1990 | Dekret "Apostolicam actuositatem" o apoštolátu laiků |
Vzhledem k velice citlivému tématu encykliky mě poněkud podráždilo, že se asi na dvou místech vyskytla nešťastná formulace: "každý správně uvažující člověk musí uznat...", čímž se říká, že pokud si myslím něco jiného, je to špatně. To je soud, nikoli argument, což je u textu, který by měl být argumentační, prostě špatně. Zvlášť, když obsah této encykliky nebyl přijímán v kolegiu biskupů jednomyslně (což je, pokud vím, podmínkou k tomu, aby se na něj vztahovalo dogma o neomylnosti).
Pavel VI. si jasně uvědomuje nárok, který na věřící touto encyklikou klade. Uznávám, že má pravdu v tom, že akceptování antikoncepce církví by vedlo k všeobecnému poklesu morálních hranic nejen v rodině, ale i ve vědě, v politice (násilné sterilizace apod.) i jinde, těžko domyslet.
Přesto se mi zdá, že toto učení je často v praxi pouhým těžko naplnitelným ideálem. Podobně jako Židé ke svým 613 přikázáním přidávají ještě tzv. "ohradu kolem Tóry" tj. doplňující přikázání, aby náhodou některé z těch základních neporušili (např. jelikož Žid nesmí zhasnout svíci zapálenou o šabatu, raději ji ani nepřemisťuje). Zkušenost říká, že důsledná praxe bez respektování kontextu může někdy vést spíš k rozpadu manželství, než k jeho zcelení.