Ještě jeden level přehled
Ondřej Trhoň
Jak videohry zobrazují konec světa? Proč jsou tak populární simulátory chození? Jak gamifikujeme každodennost pomocí aplikací z rodu Pokémon Go? Jak se z masově hraných her jako Fortnite stal prostor pro virtuální koncerty a reklamu? Co nacházíme ve hrách, které se tak podobají práci a simulují nám zaměstnání kombajnisty nebo řidiče v dálkové kamionové dopravě? Proč jsou tak populární hry z druhé světové války? Poučený průvodce od Death Stranding a Tomb Raidera přes Call of Duty a Dark Souls k League of Legends a Resident Evilu otevírá videohry novému čtení a odhaluje, že některé z nich mohou být třeba spalující společenskou kritikou jako ty největší romány. Na příkladech těch uměleckých i nejkomerčnějších her současnosti ukazuje, jak se staly médiem 21. století, které patří k životnímu stylu nejen nejmladších generací.... celý text
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Ještě jeden level. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (2)
Člověk si dost možná neuvědomí, jak vzácnou knihou "Ještě jeden level" je, pokud si nezkusí projít kategorie knih, do kterých ji obchodní řetězce řadí. "Neoficiální průvodce Minecraftem", "Jak na Word 2008", "Nejlepší Fortnite triky" a pak kritická analýza širokého záběru her, které autor staví na stejnou úroveň jako kvalitní literaturu.
Opravdu se nebojím říct, že mě kniha "chytla a nepustila". Na druhou stranu bych asi měl přiznat, že jsem poměrně zapáleným fanouškem videoesejí Jacoba Gellera, na kterého autor tu a tam odkazuje, a čtenářem Společnosti spektáklu. Jinými slovy téměr ideální cílová skupina. Pokud vám ale Geller ani Guy Debord nic neříkají, nebojte se, všechno je velmi dobře vysvětleno. Vlastně celý soubor esejí je psán velmi srozumitelně a přístupně, ať už máte na Steamu 2 000 odehraných hodin, nebo jste si teprve včera koupili Nintendo Switch. Dokonce má kniha vzadu i malý soubor vysvětlivek, takže se nebojte, že byste museli nějak zvlášť často sahat po vyhledávači.
Kniha sama sebe popisuje jako průvodce, ale já bych rád zůstal u slova kritika, protože ta obsahu odpovídá dle mého mnohem lépe. Kritikou zde ale není myšlený "náš" klasický rozbor hratelnosti nebo grafiky, ale spíš analýza myšlenek autorů, potažmo nekalých záměrů korporací, které médium her až do děsivé míry zneužívají. Dočkáte se rozboru mikrotransakcí a jejich vlivu na lidskou psychiku, dočtete se o propojení vojenského průmyslu s tím zábavním a rozhodně spoustu času strávíte čtením o tom, jak autoři her vkládají velkou část své duše a své identity do her. Zkrátka věci, které je s myší v ruce velmi snadné přehlédnout.
Ani nevím, jestli má nějaký zvláštní smysl to zmiňovat, ale vzhledem k "Vávrovosti" zdejšího herního průmyslu mám nutkání dopředu napsat, že identity, které jsou velkým tématem knihy, jsou často queer identity, což je samo o sobě téma, nad kterým by někteří potencionální čtenáři dost možná mohli otočit oči v sloup a knihu zavřít. Nedělejte to. "Ještě jeden level" stojí za dočtení, i když vám třeba některá témata knihy přijdou trochu neobvyklá. Vědět, jak se dívat na hry s trochou kritiky je něco, co se zkrátka nejde naučit, pokud nejste aspoň na chvilku ochotní vystoupit z pohodlného vztahu produktu a konzumenta. Rozhodně to ale stojí za to.
Jestli bych měl knize něco vytknout, tak je to možná lehká nevyrovnanost témat. Jak jsem v předchozím odstavci zmínil, queer tématika je poměrně zásadní součástí celé kritické analýzy a už podle toho, kolik místa v knize zabírá, lze poznat, že jde o téma, na kterém autorovi opravdu záleží a které mu je blízké.
Také bych dal body navíc za sázku na krásnou konstruktivistickou obálku.
Související novinky (1)
Vila v Itálii, Noční dům a další knižní novinky (21. týden)
19.05.2024
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Ještě jeden level v seznamech
v Právě čtených | 1x |
v Přečtených | 18x |
v Doporučených | 1x |
v Knihotéce | 14x |
v Chystám se číst | 38x |
v Chci si koupit | 25x |
Štítky knihy
Autorovy další knížky
2024 | Ještě jeden level |
2022 | Skrze tebe vidím sebe |
2023 | Avatar Studies 1 |
Velice mě tato kniha od Ondřeje Trhoně zaujala. Nenapadlo mě, jako (v dnešní době už jen příležitostného) hráče, že mohu na videohry takto pohlížet, takto je vnímat. Zpracování a poselství většiny témat ve mně cosi zanechalo.
Ještě jeden level je ale velmi povedená kritika (jestli to mohu kritikou nazvat) herního průmyslu. Velice by mě zajímal názor po přečtení někým, kdo videohry nehraje: jak by se chytal daných témat, jak by vše analyzoval, jak by na něho témata zapůsobila. A hlavní otázka: přečetl by si to ne-hráč? Sáhl by po této knize? Já pevně věřím, že se někdo takový najde.
Zároveň doufám, že Trhoň vydá i další publikace podobného rázu. Zajímal by mě autorův pohled i na další herní témata a jak by s nimi dokázal naložit, co by v nich objevil, kupříkladu herní světy od Bethesdy (Fallout, The Elder Scrolls aj.) nebo virtuální realita.