K.H. Hilar o hercích, herečkách a herectví přehled
Karel Hugo Hilar , Jaroslav Vostrý
https://www.databazeknih.cz/img/books/52_/521571/mid_k-h-hilar-o-hercich-hereckach-a-her-96L-521571.jpg
5
1
1
Soubor studií a statí významné režisérské osobnosti českého divadla představuje doklad o dobovém herectví a uvažování o něm. Publikace obsahuje portréty jednotlivých hereckých osobností, studie zabývající se teorií herectví či články o osobním přístupu herců a hereček ke své profesi. // Edice: Studijní texty Ústavu teorie scénické tvorby DAMU... celý text
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize K.H. Hilar o hercích, herečkách a herectví. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (1)
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha K.H. Hilar o hercích, herečkách a herectví v seznamech
v Přečtených | 1x |
ve Čtenářské výzvě | 1x |
v Doporučených | 1x |
Hilarovy texty spatřily světlo světa již dříve. Jenže od té doby uplynulo 100 let, tudíž dostat se k nim, přečíst si je, může být pro dnešního studenta obtížnější. V případě mamutí publikace "O divadle" doslova... // Sluší se proto zde, v prvním komentáři, poděkovat editorovi publikace - panu Jaroslavu Vostrému (*1931) za odvedenou restaurátorskou práci a městské knihovně za to, že publikaci půjčuje domů. // Je to cenné svědectví! :-) Mnohoslovné, mnohovidící, nadčasové... Ano, chvílemi se zdá, že stojí na místě, že neví, jak dál... O to více však rozvažuje a to správné pojmenování kolem sebe hledá. Třeba větami plnými sloves a otazníků (viz úryvek ze strany osmačtyřicet - kapitola: O souhře ansámblové). // Dávám maximální počet hvězdiček. Dvacátá příčka čtenářské výzvy obsazena.
Některé osobnosti, o nichž je v knize řeč:
- Eduard Vojan (1853-1920)
- Otto Boleška (1880-1917)
- Karel Vávra (1884-1931)
- Marie Hübnerová (1865-1931)
- Hana Kvapilová (1860-1907)
---------------------------------------------------------------
ÚRYVEK:
Kdo má ustoupit komu, kdo má a nemá v tomto okamžiku pravdu, aby jí měl či neměl v nejbližším? Kdo udeřil správně či nesprávně, spojil či nespojil, zahřál či nezahřál, zachoval či nezachoval, kdo dal či nedal, kdo našel či nenašel, kdo jde spolu či nejde, kdo se vzdává či šidí, kdo dává své poslední, nebo dá je až zítra? Kde trhat tkáně gest a návyků, kde vyrvat manýru, aby nevystupovala druhá, kde zasadit ránu, aby druhý se zapustil, kde přelomit, aby se druhý stal kulatým, kde otevřít, ranit, hladit, hojit, provokovat, přemlouvat, inspirovat, strhnout s sebou aby aspoň na dobu dvou večerních hodin srostly v jeden organický celek tyto různé, uzavřené a mnohdy dovršené organismy, které často naprosto nemohou chápat, že by ze svého nejlepšího měly něco odkládat proto, aby jejich herecký soupeř - pro úspěch scény - nad ně vyrostl a vynikl?
Krev poraněných teče ze všech stran, hrdost se jitří, sobectví se bouří, umělecké pýchy se dmou: umělecké pýchy těch, kteří vítězili v minulosti a těch, kteří tuší, že všechna ta vítězství jsou vskutku vítězstvími, jež platí zítřku, bojují spolu kruté zápasy na umělecký život nebo smrt.