Kdo byl František Suárez? přehled
Daniel Heider
Život a dílo „Vynikajícího doktora“. V současné době se u nás fenomén „Suárez“ čím dál více dostává do popředí filosofického badatelského zájmu. Zatímco většina dosavadních bio-bibliografických pojednání se spíše omezuje na encyklopedickou a fragmentární informaci, je cílem této publikace předložit čtenáři přehled podrobnější a systematičtější. Vedle hlavních životních milníků autor představuje také Suárezovy významné filosofické a teologické doktríny. Jde především o téma vztahu Boží prozřetelnosti a svobodné lidské vůle (tzv. problém De auxiliis), o filosofii zákona, tyranovraždu a téma spravedlivé války.... celý text
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Kdo byl František Suárez?. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (1)
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Kdo byl František Suárez? v seznamech
v Přečtených | 2x |
v Chystám se číst | 1x |
Autorovy další knížky
2009 | Kdo byl František Suárez? |
2015 | Pluralita tradic: od antiky po novověk |
2011 | Suárez a jeho metafyzika |
2017 | Perception in Scholastics and Their Interlocutors |
Uvedení do života a díla Františka Suáreze napsal Daniel Heider velmi čtivě a přístupně, s výjimkou pasáže o problému „de auxiliis“, u kterého si ale nejsem jistý, zda je těžkopádně vyložený autorem, nebo zda je prostě tak náročný sám o sobě, což by i vysvětlovalo rezignaci na jeho řešení ze strany církve. Velmi oceňuju nezanedbaný historický kontext, který pomáhá pochopit „proč“ se Suárez mnohým tématům věnoval a jaké důsledky jeho práce měla. Mrzí mě, že autor se v textu dvakrát zmíní o „kontroverzních“ spisech, aniž by alespoň v několika větách nastínil jejich obsah, případně představil ony problematické teze. To je ale jen drobný nedostatek jinak velmi zajímavého „úvodu“, po kterém se těším na další suárezovské publikace Centra Aletti („Mají jezuité vlastní morálku?“ a „Pojem společenského souhlasu u Františka Suáreze“). Jedno mi hlavou ovšem vrtá více než „de auxiliis“, totiž proč ještě „Vynikající doktor“ není kanonicky uznán za svatého a učitele církve?