Komunikace s nemocným přehled
Aleš Bednařík , Mária Andrášiová
Lékaři jsou medicínští odborníci a jejich nejsilnější motivací je pacienty úspěšně léčit. Pacienti však jako laici neumějí vyhodnotit odbornost lékaře, ale umějí zhodnotit lékařův přístup, jeho chování během diagnostiky, vyšetřování, či léčby. I většina stížností na zdravotnický personál nevyplývá ze špatné zdravotní péče, ale vzniká kvůli nevhodné komunikaci. Na profesionální, tedy odborné i lidské komunikaci s pacienty a jejich příbuznými opravdu záleží. Nejen proto, abychom předešli zbytečným konfliktům a stížnostem, ale zejména proto, že profesionální komunikace podporuje dobré vztahy mezi lékaři a pacienty, zlepšuje jejich spolupráci (complianci), ale hlavně snižuje množství stresu lékařů v jejich i tak náročné práci. Komunikační příručku vytvořili dva zkušení odborníci, praktici i autoři několika knih. Po letech aktivní práce s pacienty, lékaři i sestrami zmapovali v jednotlivých kapitolách typické náročné komunikační situace. V knize je předkládají v podobě 18-ti komentovaných dialogů lékaře s pacientem nebo s příbuznými. Oba autoři jsou psychologové (jeden s klinickou praxí) a tak poukazují na vhodné komunikační postupy i obvyklé chyby, kterých se lékaři navzdory dobrým úmyslům dopouštějí. Komunikační kapitoly doplňují části vysvětlující prožívání a chování pacienta v jednotlivých situacích, což pomáhá porozumět, proč se pacienti chovají jistým způsobem a umožňují lékařům rozumět, proč je vhodné na pacienta reagovat navrhovanými postupy.... celý text
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Komunikace s nemocným. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (1)
Související novinky (1)
Knižní novinky (42. týden)
11.10.2020
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Komunikace s nemocným v seznamech
v Přečtených | 1x |
v Doporučených | 1x |
v Chystám se číst | 5x |
v Chci si koupit | 2x |
Vydařená publikace o tématu, které by se mělo na lékařských fakultách učit povinně... bohužel v praxi to tak často není a nejeden člověk se již setkal s ne příliš milým doktorem, který nejevil moc známky empatie.
Tady jsou hezky popsány jednotlivé případy, s vedlejším sloupečkem vedle, resp. s komentářem autorů (např. jakou techniku právě doktor/ka užívá, co je na tom výhodného pro obě strany apod.). Knížka je hodně prakticky zaměřená, ale neopomíjí ani teorii. Samozřejmostí jsou kapitoly o sdělování relapsu (tj. zhoršení stavu) nebo jak citlivě pacientovi sdělit, že už se toho moc dělat nedá.