Kouzelné zrcadlo literatury - Od žel.opony k postmoderně přehled
Jaroslav Blažke
Čtvrtý díl souboru učebnic pro střední školy věnovaný světové i české literatuře 2. poloviny 20. století.
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Kouzelné zrcadlo literatury - Od žel.opony k postmoderně. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (3)
Zajímavá příručka, která v sobě dovedně propojuje učebnici s čítankou, a zároveň své čtenáře /studenty/ vede k samostatným úvahám nad přečtenými texty. Je určena převážně maturantům: obsahuje menší počet autorů, jsou zde však zastoupeni ti nejvýznamnější. Oproti předchozím dílům je tu věnováno více prostoru ukázkám, což umožňuje podrobnější rozbor děl - hodí se tedy i pro práci v literárním semináři. Navíc obsahuje jména, která v dosavadních učebnicích chyběla.
Autor nám v úvodu naservíruje trochu toho nezbytného dějepisu - načrtne celou historii 2. poloviny 20. století:
zmíní politický, umělecký a společenský vývoj po 2. světové válce, ale dotkne se i oblastí rozvoje vědy, výzkumu a techniky. V následujících čtrnácti kapitolách pak tematicky rozebere nejvýznačnější autory světových literatur (anglická, americká, francouzská, italská, německá, ruská...), upozorní na významné představitele "malých" literatur a nakonec zamíří do domácích vod, kde rozvíří hladinu povědomí o známých i méně známých autorech, kteří utvářeli naši literaturu do konce 20. století.
Závěrečná příloha obsahuje nezbytný slovníček, rejstříky a seznam autorů, kteří v letech 1944 - 2004 obdrželi Nobelovu cenu za literaturu. Jako velmi podnětný pro studenty považuji přidaný návod na sepsání školní eseje.
U každého tvůrce je uveden stručný medailon a charakteristické ukázky díla, obohacené o citace literárních kritiků. Jako hlubší vhled do problematiky v jednotlivých kapitolách fungují menší podkapitoly: "Úvahy a názory", "Tipy pro četbu" a "Literární obzor". Je sympatické, že kniha čtenářům nabízí značnou svobodu v interpretaci - v žádné z kapitol nechybí velmi podnětná část "Námět k zamyšlení", s otázkou, vybízející k zamyšlení, a je ukončena stručným seznamem doporučených děl.
Nemohu posoudit, do jaké míry kniha sama o sobě postačí obsáhnout výuku 4. ročníku středních škol, to ponechám jiným, každopádně mě mrzí, že se mi nedostala do rukou již během mých středoškolských studií. Věřím, že díky ní bych spoustu faktů z probírané látky viděla v jiném světle a jistě by mi pomohla získat potřebné kritické myšlení a nadhled.
Líbí se mi, že se nejedná o žádný suchopárný výklad: texty skvěle doplňuje bohatá tematická fotodokumentace, dobové obrázky, fotografie obálek knih i karikatury autorů.
Rozhodně se dá použít jako nadstavbová učebnice i jako odrazový můstek pro další, hlubší studium a samostudium. Pokud si zvykneme na její koncept, není nijak složité se v ní orientovat a patřičné informace se dohledávají velmi snadno. Dostala jsem od ní, co jsem potřebovala - vhled do dějin české i světové literatury, podklady k četným zamyšlením a úvahám - a přiznám se, že některé zmiňované autory jsem ani neznala. Příručku mohu jen doporučit - a moc bych si přála ji sehnat do své knihovny, což je v současné době bohužel nemožné.
Pro zajímavost dodávám několik citací z výše zmiňovaného návodu na sepsání školní eseje. Myslím, že mnozí tvůrci zdejších "recenzí" by se jimi mohli klidně řídit:
"Při popisu literárního díla užívejte přítomný čas historický..."
"Varujte se výrazů jako "Já myslím", "Zdá se mi", "Mám dojem", "Podle mého názoru" - uvědomte si, že to jsou "pouze" vaše osobní pocity a názory, a nemají tudíž žádnou objektivní platnost (účelem práce není podávat zprávu o sobě, o svých náladách a pocitech). Očekává se od vás, že dokážete konkrétní fakt zjistit, pojmenovat, nalézt souvislosti, rozlišit skutečnou hodnotu od zdánlivé, zkrátka že z věcných zjištění vyvodíte logický, obecně platný závěr. (Samozřejmě máte právo i na subjektivní pohled, máte projevit osobní vkus, ba máte právo i na nejistotu, ukazuje-li se možnost několikerého výkladu a interpretace faktů - ale užívejte toho ve svém textu jen jako vzácného koření.)"
"Když hodnotíme smysl a význam umělecké výpovědi, etická složka je nepominutelná."
Nedám na celou řadu těchto příruček dopustit. Je to učebnice s bonusem přehledného historického kontextu, výtvarného umění... Doporučuji všem milovníkům literatury.
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (1)
„O etice díla Umělecké dílo samozřejmě není jakousi svéráznou učebnicí mravů. Umělec se má podřizovat pouze svébytným pravidlům estetiky. Okamžikem uveřejnění se však každé dílo stává dialogem mezi tvůrcem a čtenářem /divákem, posluchačem/. Umělecké dílo vstupuje do společenského kontextu a v něm působí - ke zlepšení, nebo ke zhoršení stavu světa. Toto rozlišit je úkolem kritiky. Umělec v pravém slova smyslu nese svou kůži na trh: tvoří, protože musí, nemůže vypovídat jinak než poctivě, i kdyby ho za to měli zabít, tvoří z bolestného přetlaku - a kdo má právo upírat mu svobodu zvolit si třeba i zlo? Naproti tomu kritik, pokud uhýbá před etickým hodnocením uměleckého díla, své poslání neplní. Ustrne-li na pouhém popisu textu či na porovnávání slovesných a tvarových složek, na nekonečném vyhledávání domnělých či skutečných souvislostí v intertextové sémiotické hře, a zatímco pitvá podružnosti, podstatu zanedbává, pak na uměleckém díle pouze parazituje. Mám za to, že opravdový kritik musí umět rozlišovat texty morálně jalové, třpytky zábavního průmyslu, díla vytvářející kulturu smrti na straně jedné a na druhé straně kulturu života, umění pronikající ke kořenům podstaty bytí. Kouzelné zrcadlo literatury usiluje právě o toto rozlišení. Úvod in Kouzelné zrcadlo literatury, od železné opony k moderně, Velryba, 2005“
Kniha Kouzelné zrcadlo literatury - Od žel.opony k postmoderně v seznamech
v Přečtených | 4x |
v Doporučených | 2x |
v Knihotéce | 3x |
v Chystám se číst | 3x |
v Chci si koupit | 2x |
v dalších seznamech | 1x |
Autorovy další knížky
1999 | Kouzelné zrcadlo literatury - Od Gilgameše k Harlekýnovi |
1999 | Kouzelné zrcadlo literatury - Písemnictví 19. věku |
2003 | Kouzelné zrcadlo literatury - Sny a realita moderního svě |
2005 | Kouzelné zrcadlo literatury - Od žel.opony k postmoderně |
1998 | Kouzelné zrcadlo literatury 1. Od nejstarších písemných památek k osvícenství |
Výborné propedeutikum.