Mahámudra přehled
Geše Rabten
Cesta k poznání skutečnosti. Mahámudrá je sestavena ze tří částí. K první, "Sedmidílné přeměně mysli", sloužil za podklad starý meditační text tibetské školy Kadampa z 12. stol., jenž obsahuje četná působivá poučení v jednoduché a lehce srozumitelné formě. Druhá část, "Rovina vědomí", je sbírkou různých nauk, mimořádně zajímavé jsou výklad cvičení jógy snu a vývoj koncentrativní meditace. Třetí část, "Mahámudrá", pojednává o nejdůležitější buddhistické meditaci, poznání prázdnoty (šúnjatá). Výkladu o prázdnotě předchází popis a vývoj koncentrativní meditace, která používá jako objektu čirou povahu vědomí.... celý text
Duchovní literatura Náboženství
Vydáno: 1996 , DharmaGaiaOriginální název:
Mahamudra. Der Weg zur Erkenntnis der Wirklichtkeit, 1979
více info...
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Mahámudra. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (1)
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Mahámudra v seznamech
v Přečtených | 3x |
v Knihotéce | 2x |
v Chci si koupit | 2x |
Štítky knihy
buddhismus meditace sebepoznání, sebepoznávání mahámudra duchovní rozvoj meditační techniky tibetská literatura
Autorovy další knížky
2004 | Mahámudrá |
2004 | Úvod do dharmy |
2019 | Mysl a její funkce |
2016 | Pokladnice Dharmy |
Podle názvu jsem myslel, že půjde o běžné vadžrajánové učení a tak jsem hned zaregistroval, ža autor naopak pochází z Dalajlamova blízkého okruhu. Začátek knihy ještě ušel, ale už od prvních stránek jsem viděl, že kniha je psaná značně intelektuálně. Od začátku jsem vnímal odlišný popis výkladu než na který jsem zvyklý. Tohle obohacení, ale nevyvážilo jak moc je kniha těžkopádně napsaná. Hodně špatně se mi to četlo.
Ikdyž by se mělo jednat o vadžrajánu, tak pohled celé knihy je značně prosycen klasickou mahajánou a sútrou. Koho oslovuje škola gelug a knihy od Dalajlamy mu přijdou málo intelektuální, tomu by se tohle mohlo líbit. Mě osobně se zdála kniha pro pokročilé praktikující. Jsem spíše zvyklý na učitele z kagjü nebo ňingmy, kteří se vyznačují určitou lehkostí výkladu a tohle bylo pro mě na hranici stravitelnosti. Ani nevím proč. Věty a celé učení bylo logické, ale nějak jsem to nedokázal strávit a tuhle poměrně krátkou knihu jsem četl hrozně dlouho. Od začátku jsem nabyl dojmu, že si knihu budu muset přečíst ještě jednou, ale budu tomu muset dát čas. Na můj vkus tomu chyběla určitá lehkost výkladu a jak byla kniha intelektuálně pojatá, byla hrozně špatně stravitelná. (Původně jsem chtěl komentář přepsat, ale raději počkám až na druhé čtení. Následovníci BDC by se knize měli vyhnout, jedná se o jinou školu.) 75%