Malby na kameni / Painting on Stone přehled
Hana Seifertová
Umělecký experiment v 16 a na začátku 17 století. V 16. století vzbudila zájem malířů i sběratelů uměleckých děl malba na kamenné podložce (např. břidlice, mramor). Jedním z iniciátorů tohoto způsobu malby byl Benátčan Sebastiano del Piombo. Autorka zkoumá jeho dílo i tvorbu dalších malířů, kteří se malbě na kameni věnovali. Zabývá se jak malbami velkých rozměrů, tak obrazy malých formátů, devocionáliemi či kabinetní malbou. Kniha líčí vzestup a vývoj malby na kamenných podložkách v různých oblastech a centrech Itálie, mapuje též její ozvuky ve střední Evropě (zejména v rudolfinské Praze). K rozšíření tohoto způsobu malby jistě přispěla i manýristická záliba v neobvyklých a vzácných materiálech - virtuózní malby na kameni se staly předmětem zájmu milovníků umění a našly své místo ve významných uměleckých sbírkách. Souběžný anglický text.... celý text
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Malby na kameni / Painting on Stone. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (1)
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Malby na kameni / Painting on Stone v seznamech
v Knihotéce | 1x |
v Chystám se číst | 1x |
Autorovy další knížky
1991 | Georg Flegel |
1991 | Barokní umění a jeho význam v české kultuře |
2007 | Malby na kameni / Painting on Stone |
1997 | S ozvěnou starých mistrů. Pražská kabinetní malba 1690-1750 |
1998 | ...et in Hollandia ego- : holandské malířství 17. století a raného 18. století |
Knížka zkoumá fenomén malby na kameni v 16. a na začátku 17. století. Jedná se o poměrně okrajovou techniku, která se nakonec mimo zkoumané období příliš neprosadila. Text je členěn do dvou sloupků, jeden je v češtině a druhý v angličtině. Text je přístupný i běžnému čtenáři, pro někoho, kdo se věnuje umění hlouběji, nemusí být knížka příliš přínosná. Autorka svá tvrzení dokládá citacemi jiných děl. Publikace má bohatou obrazovou přílohu, větší část je barevná. Coby podklad malby se používaly například: břidlice, mramor, lapis lazuli, alabastr, achát. Hlavním důvodem využití kamene bylo tvrzení, že taková malba na kameni je věčná, což se bohužel nepotvrdilo. Zvláště velké obrazy musely být složeny z více desek, takže vznikal problém s napojením a samozřejmě i s manipulací tak těžkého uměleckého díla. Celkově hodnotím na 90 %.