Mařenko, řekni Ř přehled
Alžběta Peutelschmiedová
Publikace je určena především rodičům dětí a všem těm, kteří se s dětmi v nejútlejším věku setkávají. Autorka působila 23 let jako učitelka na speciální škole pro vadně mluvící, proto jasnou a srozumitelnou formou odpovídá na často kladené otázky ohledně vad dětské výslovnosti: co dělat, když dítě šišlá, koktá, když je levák, dyslektik, z dvojjazyčného prostředí, etc. Kniha zahrnuje nejširší logopedické spektrum. Pro svoji srozumitelnost a celou řadu praktických návodů je jedinečná na českém trhu. Proto bude jistě vyhledávanou publikací nejen v rodinách, ale i v předškolních zařízeních a prvních třídách ZŠ. ... celý text
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Mařenko, řekni Ř. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (1)
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Mařenko, řekni Ř v seznamech
v Přečtených | 4x |
v Chystám se číst | 2x |
v Chci si koupit | 1x |
Štítky knihy
Autorovy další knížky
2005 | Logopedie |
2007 | Mařenko, řekni Ř |
2001 | Logopedické minimum |
2009 | Logopedické poradenství |
1994 | Čtení o koktavosti |
Když jsem si knihu stahovala na čtení, domnívala jsem se, že tam bude nějaké procvičování různých slov, vět, básniček a nebo učení správného mluvení pomocí hry.
To jsem nedostala. Ale i tak mi přinesla kniha spoustu zajímavého. Jaké různé jsou vady řeči. Šišlání, ráčkování, huhňání, koktání, dyslexie, když je dítě levák nebo chraptí.
Nakonec jsem se do knihy příjemně začetla a ve výsledku jsem moc ráda, že máme poslední dvě písmenka před sebou, která možná ještě budou muset chvíli počkat než nám vyrostou zuby. S dírami po mléčných zubech Ř neřeknete.
Uvědomila jsem si, kolik různých vad řeči je. Je toho opravdu spousta a není nutné mluvit úplně plynule. Nikdo tak nemluví a už vůbec to nemůžeme požadovat po dětech předškolního věku. Hlavní je s dětmi mluvit, učí se stále nápodobou a čerpají ze svého okolí.
Správně mluvit by měli hlavně učitelky v mateřské škole a v základní škole. Jsou to důležití lidé v okolí dítěte, kteří ho formují. Opakuje po nich.
A hlavně je to o citlivém přístupu, rozhodně nepomůže posmívání, kritika nebo násilím z nich dostat celé věty. Dítě bude z řeči více a více nervózní. První vady by měli být schopné poznat i učitelky v MŠ a poradit rodičům vyhledat logopedii. Nejpozději by je pak měl odeslat v 5 letech pediatr.
Pro správné mluvení je potřeba i velká slovní zásoba, kterou můžeme podpořit čtením s dětmi nebo společenské hry zaměřené na slovíčka, např hra Activity.