Mezinárodní Rallye Wiesbaden přehled
Radomír Mrkvan
Mezinárodní Rallye Wiesbaden byl originální mezinárodní sportovní projekt. V letech 1968 až 1971 propojil přes železnou oponu v rámci mistrovství Evropy v automobilových soutěžích německý a československý automobilový sport. Rallye Wiesbaden patřila od roku 1921 až do roku 1971 k největším německým automobilovým soutěžím. Významné západoněmecké autokluby AvD Deutschland a WAC Wiesbaden spojily síly s Ústředním Automotoklubem ČSSR a AMK Písek v roce 1968 a od roku 1969 potom s městem Klatovy a Pošumavským automotoklubem v Klatovech. Sportovní diplomacie, přátelství a odhodlání lidí na obou stranách bipolárního světa v období studené války dokázaly na 24 hodin otevřít neprodyšnou železnou oponu. To se nepodařilo nikde jinde v Evropě. V knize jsou popsány události, které vedly k uskutečnění tohoto sportovního projektu. Z vyprávění účastníků, především československých reprezentantů, je patrná cesta, kterou si prošli v osobním i sportovním životě a čeho dosáhli v automobilovém sportu. Rallye Wiesbaden přivedla do Československa v letech 1968 až 1971 tu nejmodernější závodní automobilovou techniku, která byla na Západě k dispozici. Přispěla rovněž k oboustrannému předání aktuálních informací o řízení automobilových soutěží a závodů. Tisíce diváků si koncem května přišly na své. O účast v Rallye Wiesbaden byl mezi zahraničními účastníky nebývalý zájem. Okolo 230 soutěžních automobilů na startu rallye nebylo výjimkou. Město Wiesbaden dávalo automobilové soutěži lesk. Vysokou sportovní hodnotu garantovala potom trať rallye na československém území, organizační tým a zázemí nejprve v roce 1968 v Písku a od roku 1969 v Klatovech. Vše neopakovatelně zarámovala jarní krajina jižních Čech, Pošumaví a Šumavy. Názvy českých měst především Písek, České Budějovice, Kaplice, Jindřichův Hradec, Klášterec nad Ohří, Boží Dar, Kraslice, Karlovy Vary, Klatovy, Kdyně, Nepomuk, Sušice, Prachatice, Kašperské a Nalžovské Hory, Švihov a dále městysů Chlum u Třeboně, Žinkovy, Čachrov, Kolinec a obcí jako Horní Stropnice, Majdalena, Lásenice, Bohumilice, Vacov, Pačejov, Myslív, Mochtín, Černíkov, Ostružno, Javorník, Horská Kvilda a stovek dalších si pamatují mnozí účastníci dodnes. V rámci přípravy publikace provedl autor bádání v tuzemských i zahraničních archivech u privátních i právnických osob. K dispozici je rovněž originální fotografická dokumentace z archivu fotografa Josefa Böhma a dalších tuzemských i zahraničních autorů. Tato činnost trvala 6 let a bylo shromážděno značné množství originální dokumentace. V České republice i zahraničí bylo kontaktováno na 50 osob, které se podílely na organizaci rallye, účastnily se jako soutěžní jezdci nebo mechanici. Byly pořízeny desítky hodinautentických zvukových nahrávek. Veškerá dokumentace z terénního výzkumu a bádání byla systematicky uspořádaná a je k dispozici v autorově archivu. Autorovy autentické zážitky jsou také zapracovány.... celý text
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Mezinárodní Rallye Wiesbaden. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (1)
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Mezinárodní Rallye Wiesbaden v seznamech
v Přečtených | 2x |
v Knihotéce | 1x |
v dalších seznamech | 1x |
Autor vykonal obdivuhodnou práci. Napsat takhle obsáhlou knihu o rallye, která se jezdila před 50 lety, po takové době. Kniha není přesný popis, jak se rallye udála, ale obsahuje popis zážitků o rallye od funkcionářů, pořadatelů, závodníků, spolujezdců prostě od každého koho ještě autor sehnal. Čtenář si udělá pěkný obrázek nejen o rallye Wiesbaden, nýbrž i o rallysportu té doby celkově. Doporučuji všem.