Motorismus v srdci Evropy od Josefa Božka po současnost přehled
Zdeněk Král
Kniha Motorismus v srdci Evropy nabízí zasvěcený vhled do motoristického dění v zemích, kde již samotný počátek motorismu byl zachycen invencí a kreativitou řady jedinců. Prvním významným počinem na samém počátku století páry se stal slavný parní vůz Josefa Božka, od jehož představení v pražské Stromovce uběhlo 200 let. V následném století elektřiny se dostal ke slovu další významný český vynálezce František Křižík, který u jednoho ze svých elektromobilů použil dokonce hybridní pohon. Současně se již po silnicích proháněla motorová kola i motocykly pánů Laurina a Klementa, ale také první motorové kočáry z moravské Kopřivnice. Konstruktéři v Čechách i na Moravě zkrátka mnohokrát posunuli vývoj motocyklů i automobilů významně vpřed a způsobili, že na dlouhé a pozoruhodné cestě za stále rychlejšími a dokonalejšími silničními dopravními prostředky byla česká stopa vždy velmi výrazná. Český motorismus byl úzce spjat se Slovenskem, ať už výrobou automobilů a motocyklů (např. výroba maloobsahových motocyklů Jawa v Povážských strojírnách, výroba prototypů osobních vozů v Konstrukčním a vývojovém středisku v Bratislavských automobilových závodech či výroba legendární Škody 1203 v Trnavských automobilových závodech), tak po stránce sportovní, neboť do úspěšných kolektivů, které získaly řadu vítězství v terénních a soutěžních závodech na českých motocyklech, patřili i slovenští jezdci. Představení legend motoristického hnutí v zemích v srdci Evropy a osudy významných osobností tvoří ostatně závěrečnou kapitolu této publikace, která díky fascinovanému pohledu autora představuje mimořádně plodnou historii motorismu v českých zemích jako úchvatné dobrodružství.... celý text
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Motorismus v srdci Evropy od Josefa Božka po současnost. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (2)
Zajímavá kniha, mapující vývoj motorismu u nás opravdu od jeho počátků, od konce 19. století. První zmínka ovšem patří Božkovu parnímu vozu a roku 1815, pak je poměrně dlouhá časová mezera až do konce 80. let 18. věku.
Počátky motorismu u nás představovaly motokola, parní vozy, posléze motocykly nejrůznějších, dnes už mnohdy zapomenutých a nicneříkajících značek. Přehled pokračuje chronologicky časově dále, od dřevních dob nejrůznějších dnes už docela úsměvně působících vehiklů přes období před 1. sv. válkou, období meziválečného, kdy mnoha vozům mnoha značek dodávaly nádherné tvary karosárny takových jmen, jako Uhlík, Brožík, Petera a především Sodomka, jehož firma dokázala vytvořit opravdové skvosty a i malé vozy často působily díky Sodomkovým karosériím mnohem větším dojmem.
Následují poválečné časy s nástupem komunistického režimu až do dnešních časů. Z kapitol zhruba od období znárodnění po r. 1948 je patrné jedno. Náš průmysl byl v mnohém na výsluní nebo přinejmenším držel s ostatním světem krok, mnohé výrobky byly ve světě velmi uznávány, naši konstruktéři rozhodně nebyli žádní "nýmandi". To, že např. čs. motocyklová výroba se dostala z pozice prakticky světové jedničky do těžkého útlumu, že mnohé nadějné projekty byly zašlapány do země, že jistá stagnace čs. automobilového průmyslu, lety vyvinutá možná až do jisté zaostalosti, byla způsobena především nesmyslným "centrálním plánováním" komunistického režimu se vším, co k tomu patřilo, a to napříč prakticky všemi výrobci.
Kapitoly po roce 1989 jsou pak věnovány moderním dějinám, tomu, jak se který výrobce vypořádal či nevypořádal se změnou politických a hlavně ekonomických poměrů.
Úplný závěr pak patří kapitolám věnovaným některým velkým jménům naší motoristické historie, namátkou karosáři Brožík, Sodomka, první odvážlivci za řídítky - V. Vondřich, N. Podsedníček, nemůžu opomenout E. Junkovou, dále třeba F. Šťastný, K. Loprais, někteří cestovatelé - krom H+Z manželé Škulinovi, Elstnerovi.
Historie motorismu na našem území je v knize shrnuta celkem přehledně, je tady chronologicky podáno to podstatné. Ne, čtenář tady nenajde detailní popisy jednotlivých typů vozidel ani jiné podrobné informace, když se bude chtít některému období, značce, osobnosti nebo konkrétnímu vozu věnovat podrobně, na konci je seznam použité literatury, a krom toho dnes není problém na Internetu během pár minut najít literaturu, která se k danému předmětu zájmu vztahuje. Ale pro všeobecnou orientaci v naší motoristické výrobě je kniha určitě zajímavým a vítaným počinem.
Vzásadě by nic nebránilo plnému hodnocení, má to ovšem jedno ALE, a tím je pravopis... Že se do knihy vloudí jeden, dva překlepy, to beru, ale když jich začnu registrovat víc jak deset, patnáct, začne to být otravné - chybějící či ve slovech přehozená písmenka, popletené popisky, nějaký ten faktografický nesmysl v datech, došlo i na hrubice. A ještě jedna věc. Nevím, jak na to autor přišel, ale to jméno znám, už jsem na něj narazil v několika knihách spojených se značkou Tatra. A ať už to byl Josef nebo později jeho syn Adolf, tak vždycky Veřmiřovský, nikoli Vermiřovský!!! Jednou se to dá omluvit, ale když jsem to viděl stále, a nakonec to tak bylo i v samostatné kapitole, věnované otci Josefovi, to už jsem nechápal vůbec.
Je škoda, že takovéhle knihy za několik set korun se stávají pravopisnými paskvily... Nepřisuzuji to jako chybu autorovi, ale spíš vydavatelství, které by mělo mít zájem na tom, aby taková kniha šla do tisku až poté, co si ji někdo pořádně přečte a odstraní pravopisné chyby. Mně to prostě vadí.
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Motorismus v srdci Evropy od Josefa Božka po současnost v seznamech
v Právě čtených | 1x |
v Přečtených | 4x |
v Knihotéce | 7x |
v Chystám se číst | 3x |
v Chci si koupit | 3x |
v dalších seznamech | 1x |
Štítky knihy
Autorovy další knížky
2015 | Motorismus v srdci Evropy od Josefa Božka po současnost |
2010 | Drakouni |
2015 | Hýbánky |
2005 | Písničky pro děti + 2 CD |
2021 | Edison |
Předchozí komentář vše dokonale popsal.
Já jen doplnim že kniha má nádherný formát, je plná obrázků a tedy vhodná jako dárek pro každého příznivce motorismu.