Mraky nad Barrandovem přehled
Stanislav Motl
Poznali jak chutná sláva. Byli obdivovaní a hýčkaní a pak přišel pád a zatracení. Davy, které je předtím vynášely až do nebes, byly najednou plné nenávisti. Kniha odhaluje osudy předních našich herců po válce.
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Mraky nad Barrandovem. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (24)
Je těžké až srdceryvné hodnotit a soudit protagonisty- lidi od filmu, v období nejtemnějším, tj. za Protektorátu. Jenomže tak jako v každé krizi či národní katastrofě, i v době, kdy byl vyvěšen nad Pražským hradem Hákový kříž, obnažily se charaktery. Stanislav Motl mrazivě píše o hercích, herečkách, režisérech, kameramanech etc., kteří museli, pakliže chtěli ve své práci pokračovat, zaujat postoj. Jedni se rozhodli pro cestu vzdoru, a často za to zaplatili životem, jiní pro změnu razili formu spolupráce a ti méně odvážní přímé kolaborace s nacistickými pohlaváry. Po úctyhodné Motlově práci, kdy s mnohými filmaři hovořil, a to zejména v devadesátých letech, když už byli přirozeně v důstojném věku, jsem přesvědčen: Václav Binovec byl prachsprostý udavač, který poslal na smrt mj. i Karla Hašlera. Argumentovat tím, že zpíval protirežimní písně a že si moc otevíral zobák, je zcela hloupé a vysoce arogantní. Motl několikrát v rozhovorech přiznal, že jeho oblíbenkyní a v podstatě modlou byla a je Lída Baarová. Věnuje jí spolu s Adinou Mandlovou asi největší prostor a zcela od píky popisuje její citové vzplanutí k ministrovi propagandy Josephu Goebbelsovi, jež on zcela opětoval, dokonce si tuto megahvězdu chtěl vzít za ženu.
Obrázek z června 1942, kdy českoslovenští umělci v čele s Karlem Högerem v Národním divadle vyjadřovali věrnost Říši hajlováním, je jakousi nechutnou skvrnou na jejich národovectví, bohužel to udělali, ačkoliv většina (Höger, jak Motl popisuje, financoval protinacistické iniciativy i vně Protektorátu) byla silně proti zvěrstvům, která se speciálně po atentátu na Heydricha děla. Stejně tak ošklivé a ničím nepodložené zabrání Ateliérů Barrandov českým fašisty, kteří se zviditelňovali v propagandistickém časopise Vlajka a odebrání práv akcionáře Miloši Havlovi, i to byl čirý hnus a satan nejenom v německých duších se skrývající.
Stanislav Motl má u mne plných 100% spokojenosti, a to i za to, jak popsal ortely, které byly vyřčeny soudně po válce, včetně „spravedlnosti ulice", při smrti režiséra Jana Svitáka u kostela sv. Martina na Starém městě pražském. Těžká pravda, nepředstavitelná traumata. P S: Co se asi honilo hlavou Emanuelu Moravcovi, když si ponechal v šupleti své kanceláře elaborát/hanopis Václava Binovce na spousty českých herců a židů?
Souhrn informací o filmovém umění a kulturní sféře v Protektorátu, před ním a po něm. Autor podrobně vylíčil osudy mnoha herců, mnohdy tragických, mnoha podnikatelů a režisérů a dalších zaměstnanců ve filmovém průmyslu. Na pozadí jednotlivých událostí a osudů lidí se odkrývá zlovolnost, zloba, touha po pomstě a mstě našich spoluobčanů na těch, kteří byli ve filmovém průmyslu tehdy zainteresováni. A tak oceňuji odvahu autora popsat vše nezávisle, aby si každý mohl nastudovat, jak to tenkrát bylo.
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Mraky nad Barrandovem v seznamech
v Právě čtených | 1x |
v Přečtených | 156x |
ve Čtenářské výzvě | 10x |
v Doporučených | 13x |
v Knihotéce | 67x |
v Chystám se číst | 34x |
v Chci si koupit | 17x |
v dalších seznamech | 2x |
Štítky knihy
dějiny filmu poválečná doba film za první republiky a protektorátu český film čeští herci české herečky
Autorovy další knížky
2009 | Lída Baarová & Joseph Goebbels - prokletá láska české herečky a ďáblova náměstka |
2010 | Strážce brány |
2002 | Prokletí Lídy Baarové |
2006 | Mraky nad Barrandovem |
2003 | Kam zmizel zlatý poklad republiky |
Další z výborných knih Stanislava Motla. Bez jakékoli autocenzury, velmi otevřeně a kvalifikovaně píše o osudech slavných i méně slavných lidí, kteří se před válkou, během ní a po ní pohybovali v tehdejším filmovém průmyslu.
Je to skvělý dokument doby, která mnohého z nich dokonale semlela, ať už zaslouženě - třeba nechvalně proslulého scénáristu a režiséra Václava Binovce, známého též jako Willy Bronx, nebo hodně smutně v případě Anny Letenské. Je zajímavé číst i o našich národních umělcích, třeba o Karlu Högerovi. A samozřejmě o super hvězdách té doby - Adině Mandlové a Lídě Baarové...
Těžko však soudit, doba byla jiná a kdo ví, jak bychom se zachovali my sami...
Plný počet a doporučuji.