Na ruby přehled
Joris Karl Huysmans
Hlavní hrdina je vzdělaný a sečtělý bonviván znechucený vším, co dříve miloval – dobrým jídlem, uměním i literaturou a dochází nakonec až k úplnému odmítání života. Román, považovaný za „bibli dekadence“, našel u nás odezvu především u Karáska ze Lvovic.
Literatura světová Romány
Vydáno: 1905 , Arnošt ProcházkaOriginální název:
À rebours, 1884
více info...
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Na ruby. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (11)
Je to výčet dekadentních postojů a názorů, na svou dobu jistě obdivuhodný. Žádný děj nečekejte, dostanete jen návod na to, jaké barvy, květiny, knihy, hudba, obrazy a podobně jsou vhodné pro člověka, který ztratil jakýkoli zájem o svět a je jím i lidmi unaven a všichni a téměř všechno se mu jeví odporní. Nejvíce se mi líbily rozmary ze začátku knihy - pozlacená želva, dekadentní sídlo na samotě, vztah ke slu] ebnictvu. Musím ale pochválit vydání z roku 2022 od Dokořán, je opravdu nádherné!
Proč jsou všichni z této knihy tak vyjevení? Na svou dobu dozajista experiment, ale z dnešního hlediska to má docela hlavu a patu, srovnáme-li to s jinými avantgardami. Většinou mi to přišlo jako "literatura pro literaturu", ale z čase na čas to okořenila nějaká zajímavá a úderná epizoda.
Související novinky (1)
Kniha noci, Stín bohů a další knižní novinky (43. týden)
23.10.2022
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Na ruby v seznamech
v Právě čtených | 5x |
v Přečtených | 92x |
ve Čtenářské výzvě | 3x |
v Doporučených | 11x |
v Knihotéce | 48x |
v Chystám se číst | 134x |
v Chci si koupit | 32x |
v dalších seznamech | 6x |
Autorovy další knížky
1993 | Naruby |
1997 | Tam dole |
1974 | Francouzský symbolismus |
1948 | Katedrála |
1919 | Marta, příběh nevěstky |
Francouzský spisovatel a literární a výtvarný kritik vlámského původu Joris Karl Huysmans (1848 - 1907) prošel zajímavým vývojem od naturalisty goncourtovské a zolovské školy (např. román Sestry Vatardovy) přes "bibli dekadence" Naruby a obdiv k černé magii (Tam dole) po pozdní romány s příklonem k esteticky zabarvenému katolictví (Tam nahoře či Katedrála). Psychologickým ponorem do nitra románových hrdinů a omezením děje měl značný vliv na vývoj moderního románu. Svými kritickými soudy o Baudelairovi, Corbiérovi, Mallarméovi, Rimbaudovi či Verlainovi razil cestu k ocenění a uznání těchto básníků.
Huysmansův nejslavnější a vrcholný román Naruby (À rebours, 1884) je jakýmsi ironicky koncipovaným katalogem dekadentského estétství a zároveň i jeho kritikou. Hrdina románu Jean des Esseintes, "hubený třicetiletý mladík, chudokrevný a nervózní, s vpadlými tvářemi, s očima chladně modrýma jako ocel", dovedl až do nejabsurdnějších důsledků revoltu proti soudobé měšťácké civilizaci a odhalil vratkost základů, na kterých tato společnost stojí; zároveň ale parodicky zdůraznil i bezvýchodnost estétských postojů, v nichž tato revolta zůstává uvězněna.
Román nemá žádný děj ani příběh, pouze podrobně popisuje, jak des Esseintes, přecitlivělý a churavý poslední potomek starého šlechtického rodu, po smrti rodičů žije z dědictví a z prodeje venkovského zámku a pozemků v domě ve Fontenay na předměstí Paříže, kde se izoluje od vnějšího světa i od dvojice svých starých sluhů žijících v patře nad ním a někdy vzpomíná na ženy a milenky či přátele a výjimečně podnikne cesty do Holandska a Londýna. A přesto to není nuda. Popis zařízení domu či hrdinovy knihovny je prokládán úvahami o umění, literatuře, spisovatelích, obrazech, hudbě, rostlinách či parfémech. Nebo o tom, jak marné a bezvýchodné je, když chceme "snem o realitě nahradit realitu samu". Útočiště s knihami, obrazy či želvou s pozlaceným krunýřem se mění ve vězení a pokus o únik přerůstá v symbol úpadku hlavního hrdiny, zoufalého z toho, když musí na příkaz lékařů svou klauzuru opustit...