Následky přehled
Niña Weijers
Minnie Panisová, kdysi maličkatý, sotva životaschopný novorozenec v inkubátoru, je mladá uznávaná konceptuální umělkyně. Jako základní materiál používá vlastní život, ze skutečnosti si dělá laboratoř. V předvečer experimentu, který by se mohl stát vrcholem její tvorby, se jí připomene minulost v podobě dopisu a série podivných déja vu. Jak daleko může zajít v manipulaci reality, aniž ztratí sebe sama?... celý text
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Následky. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (4)
První polovinu knihy jsem byla nadšená! Ani ne tak z příběhu, jako z toho, jak moc se autorce podařilo vypodobnit problematiku současného umění. Nevím, zda si sama uvědomuje, s jakou lehkostí čtenáře seznámila s filozofií estetiky, její funkcí, normou i hodnotou, jejichž pochopení není snadné, natož při aplikaci na post/moderní umění a happening. Za nápady s uměleckou dekonstrukcí života tleskám, skvělé! Za první polovinu knihy bych klidně dala 4 hvězdičky.
Druhá polovina knihy však vše předchozí totálně zabíjí, rádoby psychologické experimenty a regrese do dětství, okořeněné jakýms takýms „tajemnem“ a esoterikou, vstup dalších a dalších postav se svými vlastními psychózami, spíše chaos... Ano, pro hlavní hrdinku je to jakýsi přirozený vývoj a sebepoznání, ale jako celek... Ach jo, taková škoda! 2, 5
Sebevědomý a poučený debut. Ano, takto se píšou postmoderní, mainstreamové (neznamená totéž, co hloupé!) romány.
Typický je nelineární syžet, obratné míchání fikce a skutečných událostí, jmen a činů, původním autorům a dílům nepřipsané citování, lehký produkt placement a především naprosté relativizování všeho a všech, zejména pak vztahů.
Přesto, anebo právě proto, dobře charakterizuje společnost západního velkoměsta a umění počátku 21. století.
Četlo se mi to dobře, protože mi nevadí zpětné dohledávání předchozích poslíčků budoucích smečí. A taky proto, že se současné umění snažím častěji pochopit, než odmítnout.
Možná jsem spokojená i proto, že sdílím s autorkou akcent na tu fatální roli, kterou má naše narození a prvních pár měsíců života pro jeho následující průběh.
Román hezky ilustruje skutečnost, že se můžeme snažit všemi prostředky být těmi, kdo pečlivě utváří svůj vlastní život, koncept, projekt, ale nikdy nemůžeme zabránit tomu, abychom se naopak my nestali objektem zájmu někoho jiného.
Spisovatelka je opravdu zdatná konstruktérka (všimněte si třeba, které postavy mají resp. nemají vlastní jméno, nebo kdy a proč se z „kiddo“ stane „Milá Minnie“), ale přesto se nedokážu vyhnout pár subjektivním výhradám.
Jednak román vzbuzuje značně nerealistická očekávání. Vážně si nemyslím, že by ani v bohatém Nizozemsku mohla začínající konceptuální umělkyně žít v takové agenturně-finanční svobodě.
Dále je román poněkud přepříběhován. Na základní linku, která se (opět postmoderně) v určitém okamžiku zřetelně přelomí, je navěšena taková spousta vedlejších historií, že to až působí dojmem, jako by se autorka nechtěla vzdát ničeho, co při svých předběžných rešerších vypátrala. Příklad?
V textu najdeme nejprve krátkou zmínku o tom, že jeden z životních souputníků Minnie pracuje na projektu o performerovi Basi Janu Aderovi. A o pár desítek stránek dál je nejenže odvyprávěn jeho život, ale i osud jeho otce a hned dvou jeho možných inspiračních zdrojů. A to uvádím jen jedno z mnoha klubek, do kterých se podle mého názorů příliš hustá síť šmodrchá. Osobně mám raději, když má příběh okolo sebe více prostoru, v němž může dýchat.
A vysvětlení, proč a jak se Minnie dostala podruhé do péče dr. Johnstona, skrývá markantní logické zrady.
Nakonec varování podobně útlocitným náturám. V závěru najdete scénu, která sice opravdu není samoúčelná a dost přesně charakterizuje jednu z hlavních postav, ale je vážně hnusná. (Píšu s plným vědomím významu toho slova i toho, že se tímto vystavuji nebezpečí nařčení, že se subverzivně snažím přitáhnout pozornost škandálem.)
Doznívání příběhu ve mně probudilo vzpomínky na mé milované Rituály Ceese Nootebooma (https://www.databazeknih.cz/knihy/ritualy-91450) a povídku Prsoježíš Nicka Hornbyho (vyšla v rámci antologie Rozhovory s Andělem - https://www.databazeknih.cz/knihy/rozhovory-s-andelem-15901).
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Následky v seznamech
v Přečtených | 14x |
ve Čtenářské výzvě | 1x |
v Knihotéce | 2x |
v Chystám se číst | 22x |
v Chci si koupit | 3x |
v dalších seznamech | 1x |
Na rozdíl od uživatelky invocation11 mi
lehce schizofrenní vypravěčský styl vyhovoval až svou druhou půlkou, kdy se konečně pohnul děj a vysvětlil tak mnohé (pro mě nepochopitelné) kroky chování hlavní hrdinky.
První část byla jen obhajobou (u mě marnou) existence moderního umění, která si v ničem nezadá s odborným výkladem a z něhož jsem si jako laik zapamatovala větu "Současné umění je nemocné" (s čímž se plně ztotožňuji).
Zatímco v první části je pro mě hlavní protagonistka pouze extravagantní "umělkyní" jednající naprosto iracionálně, v části následné jsem schopna vnímat ji naopak velmi lidsky a pochopitelně.