Nejste tak chytří, jak si myslíte přehled
David McRaney
Podtitul: Klamou vás média, politici a ze všeho nejvíc vlastní mozek Čím víc se dozvídáme o mozku, tím horší zprávy z toho pro lidskou hrdost plynou. Když se rozhodujete, který mobilní telefon koupit nebo kterému politikovi důvěřovat, a myslíte si, že jsou vaše rozhodnutí racionální, pak máme pro vás dost špatnou zprávu – nejste tak chytří. Naše chování, naše pozornost, paměť i duševní výkon se dají změnit několika slovy, anebo šálkem horkého nápoje. Pokusy s primingem dokázaly, jak křehký nástroj je mozek. Autor knihy Nejste tak chytří, jak si myslíte představuje 48 způsobů, kterými nás může vlastní mozek zmást. Lze je rozdělit do tří hlavních oblastí: kognitivní zkreslení, heuristické a logické klamy. Dozvíte se například, jak funguje: • konfirmační zkreslení • klam texaského ostrostřelce • efekt přihlížejícího • Dunbarovo číslo • věrnost značce • syndrom skupinového myšlení • efekt třetí osoby atp. Doporučujeme knihu všem, co se zajímají o populární psychologii a co by se rádi dozvěděli něco o „zkratkách“, které si náš mozek občas při přemýšlení dělá. S každým novým tématem v této knize uvidíte sami sebe v úplně novém světle. Zjistíte, že jste stejně pomýlení jako my všichni, ale to je v pořádku. Díky tomu jste normální. Netrapte se tím. Přejeme zábavné čtení.... celý text
Literatura naučná Psychologie a pedagogika
Vydáno: 2014 , BizBooksOriginální název:
You Are Not So Smart, 2011
více info...
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Nejste tak chytří, jak si myslíte. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (6)
Dozvěděla jsem se spoustu zajímavých informací o lidském vnímání, ale to je jediné plus. Postupně jsem nabývala čím dál většího dojmu, že autor se nám lidem vysmívá, že jsme jen ovlivnitelní hlupáci, co lžou sami sobě. To je vcelku depresívní. Vcelku dost. Asi zas zareaguju jako ten hlupák, ale to čtení ve mně probudilo bojovného ducha, nedůvěru k některým jeho závěrům, k jeho jednostrannému zcela racionálnímu pohledu, kde nemá místo duchovno, ale vše řídí zákon náhody. Nakonec i některé pokusy s lidmi mi přišly nesrozumitelné co do závěru, který z nich měl vyplynout.
Takže asi tak: Pokusy ohledně ovlivnitelnosti lidí byly zajímavé, jejich interpretaci ale berme s rezervou. Jinak bychom si to museli hodit.
Hodně "americká" kniha, tedy psaná jednoduchou formou a hlavně co možná nejzábavněji. Bohužel některé kapitolky nejsou z hlediska současného poznání již aktuální a poměrně velké množství studií, na kterých autoři staví, je vyvráceno (viz. tzv. Replikační krize v psychologii). Přesto kniha stojí za přečtení.
Související novinky (1)
19 knih, díky kterým už budete vědět skoro o všem
22.03.2017
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Nejste tak chytří, jak si myslíte v seznamech
v Právě čtených | 2x |
v Přečtených | 62x |
ve Čtenářské výzvě | 6x |
v Doporučených | 7x |
v Knihotéce | 24x |
v Chystám se číst | 183x |
v Chci si koupit | 38x |
v dalších seznamech | 2x |
Štítky knihy
psychologieAutorovy další knížky
2015 | Nejste tak chytří, jak si myslíte |
2024 | Ako sa menia názory: Prekvapujúca veda o viere, názore a presviedčaní |
Tahle kniha mi unikla (mea culpa!) a pracne jsem ji shanel po bazarech. No, pomer cena/vykon tedy prilis dobry neni.
Autor se rozhodl predstavit 48 fenomenu, kteer ovlivnuji nase uvazovani, hodnoceni a jednani. Nutno rict, ze vetsina z nich je notoricky znama z jinych knih. Kazdemu venuje ca pet stran, obvykle predstavi i hlavni vyzkum, ktery na to upozornil. Na zaver pripoji, jak je ctenar hloupy - to dela prakticky v kazde kapitole, takze je to hodne otrepany "vtipek"... text by mozna fungoval lepe, kdybych si kazdy mesic precetl jednu kapitolku (treba nekde v casopise). Takhle to bylo docela monotonni.
Vicemene by se daly kapitolky rozdelit do dvou skupin - ty, o kterych se hodne pise (napr. Kahneman, Zimbardo ad.), a ty, o kterych se moc nepise, protoze nejsou prilis zajimave. U tech znamejsich autor nic noveho ani zajimaveho (autorskeho) neprinasi. Zhruba od tretiny uz jsem knihu cetl prevazne z "povinnosti" (za ty prachy).
Uplne spatne to asi neni, ale vhodna cilova skupina by byla spise mlada generace, ktera se jeste nestihla s predlozenymi informacemi seznamit jinde...