O počátku, cestě a znamení časů přehled
Zdeněk Neubauer
Podtitul: Úvahy o vědě a vědění V roce 2009 uplyne 200 let od narození Charlese Darwina. Rozhoří se další kolo konfliktu mezi kreacionisty a evolucionisty. Nebude se jednat jenom o biologii či vědeckou pravdu, ale o způsob, jak vnímáme svět a jak s ním v čase přicházejících změn zacházíme. Biologie, jednooký stvořitel, získala schopnost dotvářet a replikovat živé tvory. Tím se stala ekonomickou silou, politickým problémem a dokonce poněkud náboženskou institucí. Současná věda lépe zvládá odborné a technologické problémy, než přemýšlení o světě – tedy své etické a filosofické prostředí, o kterém pojednává tato kniha. Neubauerovy texty mají tu vlastnost, že mění člověka. Čteme je a promýšlíme, docházíme k nějakému bodu na okraji světa, jdeme ještě kousek dál do zásvětí a odtud si svět prohlížíme jako hodinář, který orloj otevřel zezadu a teď konečně vidí, jak se sestaven, zatímco venku chodí turisté, otáčejí se hodinové ručičky a tomu všemu laskavě kynou dřevění apoštolové. Kniha obsahuje rozhovory se Zdeňkem Neubauerem a řadu doposud nepublikovaných esejí a úvah na téma evoluce, vztah vědy a pavědy... Zdeněk Neubauer získal za tuto knihu cenu Toma Stopparda.... celý text
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize O počátku, cestě a znamení časů. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (2)
Citace z kapitoly Joachim da Fiore: Zrození novověku
"I když se většina z nás domnívá, že se Vánoce vztahují k betlémské události na počátku našeho letopočtu, ve skutečnosti se vztahují k Františkově inscenaci betlémské události - její "reprodukcí", plně odpovídající povaze nového věku, v němž je skutečnosti dosahováno nápodobou, imitací, předstríráním, reprodukcí, kopírováním."
"...třetí věk, věk Ducha netřeba očekávat: nepřichází - naopak přechází. Přišel již dávno: tehdy, kdy úcta ke Kristu vševládnému - mocnému Pánu a Vládci všehomíra, "skrze Něhož všechno je stvořeno" - byla vystřídána kultem Ježíše chudého, ubohého, Ježíše - člověka, dítě v bídě narozené, pro něhož není na světě místo, Ježíše trpícího - muže bolesti, sdílícího naše bolesti, slabosti a strasti, Ježíše jehož božství bylo vyprázdněno - redukováno na stigmata - body, znamení svatých ran."
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Ocenění knihy (1)
2008 -
Cena Toma Stopparda
(eseje)
Kniha O počátku, cestě a znamení časů v seznamech
v Právě čtených | 1x |
v Přečtených | 13x |
v Doporučených | 1x |
v Knihotéce | 3x |
v Chystám se číst | 11x |
v Chci si koupit | 6x |
Autorovy další knížky
2005 | Skrytá pravda Země |
2003 | Slabikář hermetické symboliky a čítanka tarotu |
2007 | O počátku, cestě a znamení časů |
2002 | Biomoc |
1992 | Na vlnách změn |
S hanbou priznávam, že prof. Neubauera mi predstavil až prof. Komárek, inými slovami, žiak ma priviedol k svojmu učiteľovi, čím som sa dostal k prameňu, ktorý zásobuje širokú verejnosť poznaním biológie a jej vzťahov s kultúrou alebo filozofiou. S akcentom na blízku históriu, vidím v prof. Neubauerovi akýsi precedens éry teoretickej biológie, na ktorý zareagoval spomínaný prof. Komárek, a tak pokračuje snaha ukojiť záujem verejnosti o kriticko-intelektuálny pohľad na aktuálne témy eg. evolúcia, etológia, vzťahy kultúry a fauny. Čomu venuje kniha pozornosť dokonale vystihuje kratučká úvaha z prebalu: "Novovek nemá záujem porozumieť tomu, čo sa prostredníctvom sveta zjavuje. Chce uhádnuť, čo sa za ním skrýva. Nepýta sa na zmysel, ale na mechanizmus. Svet mu nie je tajomstvom, ale problémom. Nemá použitie pre bláznivosť blázna podkopávujúcu každú istotu, ale chce vysvetlenie s návodom k použitiu. Tým stráca zmysel pre druhú stranu bláznivosti - múdrosť. Radcu vládcov nahradí odborník."
Kniha obsahuje mnoho fragmentov Neubauerových úvah, ktoré budia v čitateľovi bázeň pred autorovým prehľadom a myšlienkovým uchopením problematiky. Dovolím si ešte citovať odpoveď prof. Neubauera na otázku stvorenia, ktorej irelevantnosť ma pobavila (nakoľko je opýtaný biológ): " V spore medzi kreacionizmom a evolúciou sa k žiadnej strane neprikláňam. Nie preto, že by som chcel zostať nestranný, ale skôr preto, že nemôžem prestať byť mnohostranný. Mnohostrannosť neznamená ľubovoľné striedanie hľadísk, bez ohľadu na to, ako sa k sebe majú, ako sa spolu zrovnávajú, alebo či si neodporujú. Nejde o pohodlný, estétsky relativizmus, ľahostajný k tomu, ako to v skutočnosti je."