Obrana Mozarta přehled
Otomar Kvěch
Autor se zabývá problematikou postavení klasické hudby v uplynulých sto letech, konstatuje rapidní úpadek zájmu o tuto hudbu a hledá příčiny, které k popisované situaci vedou nebo vedly. K problematice se nevyjadřuje jako sváteční návštěvník koncertních síní, ale jako vzdělaný a zkušený skladatel, pedagog, rozhlasový pracovník, dramaturg a všestranně erudovaný muzikant. Otomar Kvěch je velmi dobře informován o všech současných hudebních směrech a technikách a zřetelně rozeznává skutečné hudební hodnoty od nejrůznějších imitací, bezobsažných mystifikací a pochybných hudebních výtvorů. Na ty se nebojácně zaměřuje, nikoho nešetří, jeho tvrzení jsou ale přitom odborná, obhajují a vysvětlují určité hodnoty. Polemizuje s těmi, kteří si osobují právo vydávat o hudebním umění soudy, a přitom bývají mnohdy v situaci, že ani „nevědí, co nevědí“. S jeho postoji není nutno bezvýhradně souhlasit, jedná se o sdělení autora, o vyjádření toho, čemu věří, co a proč dělá. Klíčem k této knize je konstatování v závěru díla: Někomu se může zdát, že tento spis útočí na kdekoho. Není to jeho úmyslem. Cílem je obrana hodnotových kritérií a výše kvalitativní laťky, která byla nastolena těmi nejgeniálnějšími tvůrci, obrana toho nejlepšího, co bylo vytvořeno – obrana hudby. Jde také o obranu před mnohými ne úplně ideálně vzdělanými a ne ideálně poučenými – a taky ne průkazně talentovanými – jedinci v oboru hudby, kteří však mají možnost ovlivňovat její chod.... celý text
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Obrana Mozarta. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (1)
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Obrana Mozarta v seznamech
v Přečtených | 3x |
ve Čtenářské výzvě | 2x |
Štítky knihy
hudba Wolfgang Amadeus Mozart, 1756-1791
Autorovy další knížky
2013 | Základy klasické hudební kompozice |
2019 | Obrana Mozarta |
1990 | Vánoční koledy a písně |
Knihu jsem dostala jako dárek za výhru v hudební soutěži. Jakožto člověk, který hraje na nespočet nástrojů jsem brala jako svou povinnost si tuto knihu přečíst.
Autor v knize nepíše pouze o Mozartovi, ale také vysvětluje samotnou hudbu a termíny, které se s ní neodmyslitelně vážou.
Nemyslím si, že je kniha pro každého, ale minimálně milovníkům hudby se líbit bude, ať už jen kvůli nádhernému přebalu.