Opium intelektuálů přehled
Raymond Aron
Kniha renomovaného francouzského sociologa a politologa, jedné z největších postav sociálních věd 20. století, sice poprvé vyšla již roku 1955, je však stále aktuální a vyargumentovanou kritikou tehdy přímo posvátných pojmů, jako jsou „levice“, „revoluce“ a „proletariát“, a ideologického smýšlení vůbec. Opium intelektuálů představuje jeden z vrcholů Aronova kritického zkoumání podstaty komunistických systémů a způsobů myšlení s fenoménem komunismu spojených, za což musel ve své době zaplatit i dlouhodobou izolací od jinak smýšlející většiny francouzských intelektuálů a pověstí reakcionáře.... celý text
Literatura naučná Filozofie Politologie, mezinárodní vztahy
Vydáno: 2001 , Mladá frontaOriginální název:
ĽOpium des intellectuels, 1955
více info...
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Opium intelektuálů. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (3)
Kniha je sice psána v 50. letech minulého století, u nás však vyšla až v roce 2001. Téměř půl století po vydání ve Francii. Proto jsou některá témata dnes již neaktuální, ale na druhou stranu dala historie autorovi v některých statích za pravdu.. Trošku náročnější četba, ale když musíš, tak musíš.
Ač je pochopení spousty pasáží podmíněno znalostí francouzské politické scény 50.let a mnoho myšlenek tak pro dnešní dobu neaktuálních, přesto má díky částem popisujícím pokrytectví intelektuálů či spojitost jejich názorů s aktuální mocí státu cenu knihu číst. A za ukázku toho, že antiamerikanismus patří mezi obvyklou výbavu francouzského intelektuála od konce druhé světové války, díky, pobavilo.
Související novinky (1)
Knižní novinky (22. týden)
26.05.2019
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Opium intelektuálů v seznamech
v Právě čtených | 1x |
v Přečtených | 27x |
v Doporučených | 1x |
v Knihotéce | 23x |
v Chystám se číst | 57x |
v Chci si koupit | 16x |
v dalších seznamech | 4x |
Autorovy další knížky
2001 | Opium intelektuálů |
1993 | Demokracie a totalitarismus |
1999 | Historie XX. století |
2002 | Angažovaný pozorovatel |
1992 | Esej o svobodách |
„Je pravda, že komunismus přitahuje tím víc, čím prázdnější je trůn Boha. Jestliže intelektuál přestává cítit spojení se společenstvím i s náboženstvím svých předků, očekává naplnění své duše od pokrokových ideologií. Originalita komunismu spočívá v dogmatismu doktríny a v tom, že se k ní její vyznavači přimykají naprosto bezvýhradně. Intelektuál, který se už necítí s ničím spojen, se nespokojí s nějakými názory, on chce jistotu, systém. Jeho opium mu poskytne revoluce.“
Mezi námi a Aronovou knihou už je doba delší než půlka století. A je to na knize docela poznat, to je třeba říct, leckteré výroky už se zkrátka nevztahují k tomu, čím dnes žijeme, a jsou pouze svědky událostí minulých.
Přesto lze mnohé z Arona číst i jako komentář k současnému dění ve světovém i českém veřejném prostoru. Je někdy vážně až k nevíře, jak nadčasové jsou Aronovy postřehy, a jak jsou přesné. Týká se to i dílčích témat, třeba náš latentní antiamerikanismus, který Aron přičítá faktu, že „evropská levice zazlívá Spojeným státům především to, že dosáhly úspěchu bez použití metod, které by vycházely z její oblíbené ideologie.“
Základní otázkou knihy je, jak se mohli zjevně inteligentní lidé přimknout názorově k režimu, ve kterém by je stihl za prezentaci vlastních názorů rychlý a tvrdý trest, a nešetří kritikou až nenávistí ke státnímu zřízení, které si jich váží a živí je. Jedno z možných vysvětlení této záhady – jak po přečtení knihy usuzuji – je zřejmě v tom, že vysoce funkční mozek intelektuála ve skutečnosti nehledá pravdu, ale plní jiné zadání, a to je nalezení takové argumentační soustavy, která by ho postavila do důležité pozice a udržela ho v ní. Aron totiž dobře vidí, že „intelektuálové snášejí lépe pronásledování než lhostejnost“ a tíhnou tak k revolučním a všelijak turbulentním situacím. Klidné a mírové soužití intelektuála (a to jistě nejen levicového, to si nemalujme!) neláká, největším hříchem klidného a mírového soužití (které je za účelem dehonestace pohrdlivě nazýváno konzumním a maloměšťáckým) je v tom, že v něm není intelektuál považován za elitu.
Jistě se předchozí věty nedají vztáhnout na všechny veřejně působící intelektuály, snad je to i tvrzení příliš generalizující a tedy nespravedlivé. Přesto se mi zdá něco výstižného na výroku, tvrdícím, že intelektuál „nachází podporu a sílu v pocitu bezpečí, pramenícím z uzavřeného systému, kde má své místo a význam nejen on, nýbrž i celé dějiny, a v pocitu hrdosti, že svým dnešním jednáním spojuje minulost a budoucnost.“