Osud jednej ženy přehled
Anne Delbée
Francúzska divadelná režisérka Anne Delbéeová sa v románe Osud jednej ženy ponorila do skutočne nesmierne dramatického a pohnutého súkromného i umeleckého života ženy, staršej sestry básnika a dramatika druhej symbolistickej vlny vo Francúzsku Paula Claudela a ,,veľkej lásky" slávneho sochára Augusta Rodina Camille Claudelovej. Dráma Camille, tejto výnimočnej bytosti, obdarenej krásou a nadaním, ale aj prudkou a nezmieriteľnou búrliváckou a nekompromisnou povahou a navyše patriacej k ,,slabému" pohlaviu, vyznačujúcej sa však nezlomnou húževnatosťou a vôľou uplatniť sa v oblasti umenia, kde dovtedy dominovalo výlučne ,,silné" pohlavie, sa totiž odohráva koncom 19. storočia v spoločnosti ovládanej zákonom zisku a pokladajúcej aj umelecké dielo za tovar - táto dráma sa končí tragicky: po rokoch pracovného vypätia odmeneného iba sporadickými úspechmi na parížskych Salónoch, po dlhoročnom vášnivom ľúbostnom vzťahu s Rodinom, ktorý však nechce opustiť svoju starnúcu družku Rose kvôli oveľa mladšej Camille, po odchode mladšieho brata Paula - začínajuceho básnika a dramatika - do cudziny, po ustavičných finančných ťažkostiach stratí Camille napokon vnútornú silu a odvahu pokračovať ďalej za takýchto ponižujúcich okolností. Pomaly ju opúšťa súdnosť, schopnosť rozoznať skutočný svet od vysnívaného, až ju napokon internujú v ústave pre choromyseľných, kde prežije ešte vyše tridsať rokov - súdiac podľa úryvkov z listov, ktorými je román popretkávaný, však duševne úplne zdravá a jasnozrivá.... celý text
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Osud jednej ženy. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (4)
Občas si přečtu i nějakou tu životopisnou knihu. Tahle patří k těm zdařilejším, Camille Claudelová byla zajímavá žena.
Roztržená múza v nekontrolovatelné nadvládě sžíravě vzdychající naléhavosti. Lidská touha, sny, pohrdání i rivalita na schodišti ornamentů umělecké mentality. Skulptury jako apoteóza vášní, jako spáleniště citů. Citů ubodaných pod spodničkou prostorové imaginace. Viněta duše umělkyně v šantánu běsů, rozpuštěna v mystickém prachu odosobnění, tulácké píli a odříkání. Těla svázaná vlastní tyranií, blízká metabolismu žalu. Jen protest a ponížení rvoucí tvář talentu. Opájení, bída, rozčarování, hořkost, labilita, tiché výkřiky vytesané do soch nehybných, mlčících, vše pozorujících, živoucích mement vlastního zhroucení. Kompliment vnitřního úspěchu, tam ve světě nechtěný. Libreto vlastního pozvání ctižádosti, mrzutost z nedokončeného očekávání a neopětovaného uznání. Umění, které povznáší, umění, které je prosté opěvovaní, tryská osamělou bolestí, nejistou přítomností. Nekonečná genialita umu lapená v mýtu etue, který v(y)klouzl do/z paměti. Umělecké dílo, které hledí, prochází, rozprašuje a zachycuje náladu hybnosti "zastavených" nářků.
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Osud jednej ženy v seznamech
v Přečtených | 15x |
ve Čtenářské výzvě | 1x |
v Doporučených | 2x |
v Knihotéce | 12x |
v Chystám se číst | 23x |
v Chci si koupit | 1x |
v dalších seznamech | 2x |
Štítky knihy
láska zfilmováno životopisné, biografické romány sochaři Auguste Rodin, 1840–1917 milenci Camille Claudelová, 1864–1943
Kniha se mi dostala do rukou už před časem, ale ještě hodně dobře si vzpomínám, že se mi tento smutný příběh líbil. Osud Camille Claudelové mi nebyl neznámý, kdysi před lety jsem totiž viděla také film o ní. Proto se nebudu rozepisovat o tom, co se jí v životě přihodilo, od toho je tady právě kniha (případně i film). Ale ten její tragický a krutý osud jí opravdu nezávidím, z toho mi bylo opravdu dlouho smutno...