Pastva pro oči přehled
Myla Goldberg
Román zachycuje krátký život fiktivní fotografky Lillian Prestonové od počátku 50. do konce 70. let 20. století. Lillian, dívka z konzervativní středozápadní rodiny, přichází přes nesouhlas rodičů do New Yorku studovat fotografii. Poměrně brzy však otěhotní a jakožto svobodná matka se ocitne na okraji společnosti i v tísnivé finanční situaci. Ve svém až sebezničujícím, silně sebestředném zápalu pro umění se neohlíží ani na konvence, ani na svou životní úroveň. Pohybuje se na okraji avantgardních uměleckých kruhů a veškeré síly směřuje k tomu, aby své fotografie mohla vystavit…... celý text
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Pastva pro oči. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (34)
Velmi povedená kniha, která nás provede krátkým, ale zajímavým životem fotografky Lilian, žijící v USA. Ta se v padesátých letech minulého století rozhodne vystoupit ze zažitých konvencí své rodiny a odjede do New Yorku dělat to, co ji baví nejvíce, a to je focení. Své vášni přizpůsobuje celý život, překračuje hranice a zároveň se brzy po příjezdu do NY stává svobodnou matkou, která to v té době opravdu nemá lehké. Skrz Lilian sledujeme celou, tehdy ještě ne úplně pokrokovou společnost, jak vnímá např. právě svobodné matky, ale i téma potratů nebo moderní umění.
Kniha mě opravdu bavila, a oceňuji na ní hlavně to, že příběh Lilian je vyprávěn skrz katalog jejích děl, kdy je popis fotky vždy vhodně doplněn osobní vzpomínkou Lilianiny dcery nebo někoho z jejích přátel a k tomu buďto zápisem z deníku, nebo dopisem nějaké osobě s dějem související.
Fiktívny príbeh pozoruhodnej umelkyne menom Lilian Prestonová z obdobia 50-70tych rokoch 20. storočia, ktorej jediným prianím v živote bolo iba fotiť.
Netradičná forma "výstavného katalógu," v ktorom fotografie ožívajú a rozprávajú svoje príbehy a tajomstvá. Dômyselne poprekladané denníkovými zápiskami vytvárajú neobyčajnú kompozíciu, ktorá možno ku koncu už čitateľa unaví, no poskytnee mu nezvyčajný literárny zážitok.
Román otvára rôznorodé témy ako hľadanie svojho ja a umeleckej slobody, postoj k mužom, rodičom a samotnému materstvu. Veľmi intenzivne pôsobia časti o nelegálnom potrate prepojené so spomienkami na súdny spor o hraniciach umeleckého vyjadrenia, v ktorom zohrala úlohu fotografkina dcéra Samantha. Práve kvôli tejto mediálnej kauze, ktorá sa rozpútala po Lilianinej výstave, si Samantha musí vytrpieť množstvo nepríjemností a matkine fotografia poznačia celé jej detstvo a vyústia v traumu.
"Ale co já vlastně vím? Jěště jsem tenkrát nebyla na světě, ačkoli poslední dobou jsem strávila zkoumáním těchhle fotek tolik času, až někdy zapomínám, že jen hádám. Pravda je taková, že dokud jsem se jěště matky mohla zeptat, nechtěla jsem vědět, co se jí honí hlavou. Teď, když jsem připravená, mi zbylo pouze její dílo."
Související novinky (1)
Knižní novinky (23. týden)
31.05.2020
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Pastva pro oči v seznamech
v Právě čtených | 5x |
v Přečtených | 118x |
ve Čtenářské výzvě | 20x |
v Doporučených | 10x |
v Knihotéce | 142x |
v Chystám se číst | 115x |
v Chci si koupit | 25x |
v dalších seznamech | 3x |
Štítky knihy
New York umělci americká literatura hudební avantgarda avantgarda fotografové fiktivní životopisy, biografie matky samoživitelky, svobodné matky
Netradičně napsané, forma katalogu fotografií, které v knížce nejsou a musíte si je vymyslet. Katalog se zároveň prolíná se vzpomínkami Lilly, tedy fotografky, její dcery, se kterou měla komplikovaný vztah, a nakonec s těmi několika málo lidmi které se s Lilly potkali. Vše na pozadí větších či menších událostí v Americe, které ovlivnili směr a život nejen Lilly a Samanthy.
Určitě zajímavá témata, ale není to čtení pro každého.
" Fotografie mají tu otravnou vlastnost, že rozežírají vaše případné vzpomínky na daný okamžik natolik, až zbyde jen fotka sama, ale v případě Samanthina tetování stále ještě cítím tlak hrotu fixu na břiše. Jsem v kalhotkách, protože je horko. Sedím na gauči vzhůru nohama, protože tak snáz nakreslím příšerku, aby byla správnou stranou nahoru, když se na ní podívám. Pupík má představovat pomrkávající oko. Kalhotky zase čepici.
Lillian mohla záběr oříznout a vznikla by fotka roztomilé holčičky, co si čmárá na bříško, ale o to tu vůbec nejde. "