Quo vadis přehled
Henryk Sienkiewicz
Quo vadis je román polského spisovatele Henryka Sienkiewicze z roku 1896. Děj se odehrává v římském impériu za vlády císaře Nerona. Na pozadí milostného příběhu římského patricije Vinicia a křesťanky Lygie popisuje počátky křesťanství, krutosti ze strany Říma, Neronovu znuděnou zvrhlost, požár Říma atd. Významnou roli hraje také Petronius, Viniciův strýc a Neronův arbiter elegantiarum neboli soudce ve věcech vkusu. Název tohoto díla vychází ze staré křesťanské legendy, která je vylíčena v závěru románu. Svatý Petr je v době Neronova pronásledování křesťanů přesvědčen svými stoupenci, aby odešel z Říma do bezpečí. Cestou potkává Ježíše Krista, který kráčí do města, a Petr se ho překvapeně ptá: „Quo vadis, Domine?“ (Kam kráčíš, Pane?), „Když ty opouštíš můj lid, jdu do Říma, aby mě ukřižovali podruhé.“, odpovídá mu Ježíš. Poté se Petr obrací nazpět a později umírá na kříži stejně jako jeho Pán. Z pokory však, aby Ježíše nenapodoboval, si Sv. Petr vyprosí, aby jej ukřižovali jinak – hlavou dolů... celý text
Literatura světová Historické romány
Vydáno: 1904 , E. BeaufortOriginální název:
Quo vadis: Powieść z czasów Nerona, 1896
více info...
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Quo vadis. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (354)
(SPOILER)
Quo Vadis je historický román z období, kdy Římu vládl despotický císař Nero. Křesťané ještě neměli nic jisté a museli se skrývat před římany, doslova jako krtci před denním světlem. Po historické stránce se tedy jedná o nesmírně zajímavé období.
Hlavními postavami jsou římský patricij Petronius a jeho přítel Vinicius. Vinicius se zamiluje do křesťanky Lygie a Petronius se mu snaží pomoci ji získat. Téma mnohokrát omleté, ale prověřené tisíci lety literární praxe.
Oba dva hlavní protagonisté na mne od počátku působili, jako taková "vykutálená" dvojka. A nad jejich nápady jsem jenom nevěřícně kroutil hlavou. "To nemůže dopadnout dobře", říkal jsem si. Nakonec tomu všemu nasadil korunu Petronius, když se ho Nero ptal na názor na svoji báseň: "Kdyby to byl Aristoteles tak dobrý, ale protože jsi to ty Nero, tak ty plameny nejsou dostatečně plamenné." A tak si Nero udělal z Říma velký táborák. :-) To se Petroniovi opravdu moc povedlo.
Mě osobně se román Quo Vadis moc líbil. Očekával jsem, že Řím lehne popelem, ale nikdy by mě nenapadlo, co za tím bude. To mě opravdu pobavilo. Současně to byla má první kniha od Henryka Sienkiewicze a těším se na jeho další knihy. Quo Vadis bych doporučil všem milovníkům historických románů.
Ani po 200 stránkách jsem k této knize nepřilnul. Asi jsem neměl tu správnou výdrž. Za celou dobu čtení se vlastně nic nedělo. Asi sem skončil příliš brzo. A to čtení o křesťanech mi nevadí.
Související novinky (3)
Program apokalypsy, Nick a Charlie a další knižní novinky (21. týden)
22.05.2022
1 000 eknih zdarma ke stažení (4. díl)
30.04.2019
Knižní novinky (16. - 23. 11.)
16.11.2013
Citáty z knihy (3)
„Hleď, Vitelius, chce-li dáviti, užívá paličky ze sloní kosti, kterou vsouvá do hrdla; jiní používají k tomu per plameňáků, která namáčejí do oleje nebo odvaru mateřídoušky - kdežto já si čtu poezii Neronovu - a účinek jest okamžitý. Mohu ji potom chváliti, ne-li s čistým svědomím, tedy s čistým žaludkem. (Petronius)“
„Život je k smíchu, a proto se směji. (Petronius)“
„Kdo uměl žít, ten musí umět zemřít. (Petronius)“
Kniha Quo vadis v seznamech
v Právě čtených | 54x |
v Přečtených | 4 258x |
ve Čtenářské výzvě | 379x |
v Doporučených | 474x |
v Knihotéce | 1 293x |
v Chystám se číst | 1 117x |
v Chci si koupit | 134x |
v dalších seznamech | 35x |
Štítky knihy
křesťanství zfilmováno víra Řím mučednictví rané křesťanství pronásledování křesťanů Nero, římský císař historické romány klasická literatura
Autorovy další knížky
1990 | Quo vadis |
1988 | Pouští a pralesem |
1986 | Ohněm a mečem |
1988 | Potopa |
1995 | Pan Wolodyjowski |
Poutavě psaný historický román poskytující vhled do života římské společnosti a jejích zásad, mravů a světonázorů. Většina knihy mi poskytla příjemné rozptýlení, zábavu i drobné poučení. Zejména ta týkající se římských záležitostí. Druhá třetina knihy byla tak napínavá, že hltaje každou stránku nemohl jsem se čtením přestati. Závěrečná část knihy zdála se mi však upadajícím materiálem ke čtivu. Možná to bylo přemírou katolických dogmat a prezentováním později vzniklých faktů a údajů tak, jakoby je již ranná autorita ve formě apoštola Petra či Pavla používala. Například první doložený záznam o církevním užití slovního spojení "Urbi et Orbi" pochází ze 13. století, tedy období středověku, zde se však jedná o údajně poslední slova skonávajícího Petra...Chápu, že se jedná o román, ale jakožto historický román by nemusel hlásat tolik neověřených dogmat, ač je mi zřejmý kontext doby a místa autorova psaní.