Rebelka - Odvrácená strana islámu přehled
Ayaan Hirsi Ali
Jaké je žít s vědomím, že nad vámi někdo vynesl rozsudek smrti? Že jste "další na řadě"? Ayaan Hirsí Alí ví dobře, jaké je bojovat se všudypřítomnými obavami o život. A to přesto, že nežije v daleké arabské zemi, ale přímo uprostřed západní Evropy, v kraji s dlouhou demokratickou tradicí, kde každý má zaručenou svobodu projevu. Nebo skoro každý? Ayaan byla vždy bojovnice, vždy šla hlavou proti zdi. Ve své autobiografii líčí své dramatické životní osudy od dětství v totalitním Somálsku, přes dospívání, pobyt v Saúdské Arábii, tamější diskriminaci ze strany "bílých" muslimů, nucenou rituální obřízku provedenou proti vůli rodičů, stěhování do Etiopie, poté do Keni, dohodnutý sňatek s mužem, kterého si za žádnou cenu nechtěla vzít, a její následný útěk do Nizozemska. Zde po nelehkých začátcích získala občanství, vystudovala a nastoupila politickou kariéru. Zažila velké propady, zklamání, strach i utrpení, ale díky své nezlomnosti a inteligenci se pokaždé dokázala znovu postavit na nohy.... celý text
Literatura světová Biografie a memoáry
Vydáno: 2016 , Ikar (ČR)Originální název:
Infidel, 2006
více info...
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Rebelka - Odvrácená strana islámu. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (32)
Tuto knihu jednoznačně doporučuji. Je skvěle napsaná. Nejedná se jen o jednu z mnoha zkušeností muslimek, které nalezly svůj azyl v Evropě, ale autorka, která po získání azylu v Holandsku, vystudovala politologii na Leidenské univerzitě a dostala se i do holandského parlamentu, a stala se veřejně známou osobností, má skutečně, co říci a to co říká je důležité.
Autorka prožila dětství a mládí v Somálsku, Saudské Arábii a Keni, prošla různými ideovými zvraty a vývojem náboženského přesvědčení od víry vlažnější až fundamentálně bigotní (zejména v období mladického sebe/hledání) a až k odmítání islámu. Autorka čtenářům/čtenářkám popisuje barvitým způsobem svůj život, od dětství až po získání azylu v Holandsku a vstup do holandské politiky, zprostředkovává tedy nejen svou znalost reality islámské, tedy zejména kmenově uspořádané společnosti, ale i pokrytectví morálního relativismu Západu a jeho model spíše nefunkčního multikulturalismu, pokud jde o muslimské imigranty.
Není divu, že islám, který je založen na absolutní podřízenosti, absenci dialogu a jeho fundamentem je idea nerovnosti, je v zásadě nekompatibilní s evropskou kulturou, jejímž základem je naopak dialog a idea rovnosti, ale bohužel zdá se i určitý nedostatek pudu sebezáchovy.
Osobně jsem kdysi zažila jedno setkání s českou fanatickou konvertitkou k islámu, jež se rozhodla studovat právo na jakési prý proslulé Káhirské univerzitě, samozřejmě její ženské odnože, protože právnická fakulta se dělila na dvě části podle pohlaví..., která velmi horoucně argumentovala, že na aktuální společenské problémy, které se odrážejí i v právu, je třeba hledat odpovědi ve starých svitcích starých 3000 let, kde je ukryta pravda a řešení aktuálního problému. Samozřejmě obhajovala i sekání rukou a kamenování žen a svou budoucnost už viděla v rodinně právním poradenství pro muslimy usazené v Evropě. Nemusím říkat, že mi z jejích slov vstávaly hrůzou vlasy na hlavě. Kde tato česká konvertitka skončila, to netuším, zda zalepila díru na evropském trhu právního poradenství, to netuším. Jen jsem si na ni při čtení Rebelky, tam, kde Ayaan Hirsi Ali popisuje snahu islámu zamrazit morálku či pravidla společnosti do myšlenkového nastavení "člověka z arabské pouště ze 7. století", vzpomněla.
Podle počtu autobiografií, které jsem přečetla, si troufám říct, že tato se řadí jednoznačně k těm nejlépe vyvedeným. Autorka, ač nestudovala tvůrčí psaní ani nic, co by se tomu podobalo, zvládla knihu napsat s grácií. Bavily mě různorodé směry, kterými se v životě vrhala, její minulost, život v Holandsku a v neposlední řadě i způsob, jakým nám poodkryla svůj pohled na Islám. A jelikož se s Ayaan ještě nehodlám loučit, v knihovně na mě čeká její druhá kniha - Z područí islámu.
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (17)
„Muslimská žena si nesmí připadat volná, nebo cítit jakékoli další emoce a touhy, které jsem cítila, když jsem ty knihy (pozn. romantické romány a brakové thillery) četla. Muslimská dívka se nerozhoduje sama ani se nesnaží mít nad něčím kontrolu. Učí se být poslušná. Když jste muslimská dívka, zmizíte, až ve vás nezůstane z vás samých takřka nic. V islámu se individualita nepovažuje za nutný vývoj. Mnozí lidé, a zejména ženy, nikdy žádnou individuální vůli nezískají. Podřídíte se, to je doslovný význam slova islám: podřízení. Cílem je získat vnitřní klid, nikdy proto nezvedáte oči, dokonce ani v duchu. (str. 106/107)“
„Islám je podřízení. Podřídíte se na zemi, abyste si zasloužili místo v nebi. Život na zemi je takový test a já v něm začínala propadat, přestože jsem se snažila ze všech sil. (str. 149)“
„Po staletí jsme se chovali, jako by v koránu bylo obsaženo veškeré vědění, a odmítali o čemkoli pochybovat, odmítali se dál rozvíjet. Ukrývali jsme se před rozumem tak dlouho, protože jsme nedokázali čelit nutnosti nějak ho integrovat do naší víry. A ono to nefungovalo, vedlo to k bolesti a monstróznímu chování. My muslimové jsme se učili vnímat pozemský život jako určitou část cesty, test, který předchází skutečnému životu na věčnosti. V tomto testu jsme měli všichni ideálně žít co nejpodobněji tomu, jak žili následovníci Proroka. Copak to neznamenalo, že zlepšovat každodenní život je vyloženě nevhodné? A copak nebyly veškeré inovace proto muslimům zakázány? Copak nebyly z toho důvodu pokrok a třeba i ženská práva islámu zcela cizí? Když jsme vyhlásili našeho Proroka za neomylného a nedovolovali jsme si s ním v ničem polemizovat, založili jsme si vlastně statickou tyranii. Prorok Mohamed se pokoušel sevřít do zákonů každičký aspekt života. Když jsme se drželi pevně jeho pravidel, co je dovoleno a co je zakázáno, potlačovali jsme v sobě svobodu myslet sami za sebe a chovat se tak jak si sami zvolíme. Zamrazili jsme morálku spousty lidí do myšlenkového nastavení člověka z arabské pouště ze 7. století. Nebyli jsme jen sloužícími Alláha, ale byli jsme jeho otroky. Ta malá zástěna vzadu v mém mozku, kam jsem odsouvala všechny myšlenky, jež neladily, se po útocích z 11. září otevřela a odmítala se znovu uzavřít. Přistihla jsem se, že o koránu přestávám uvažovat jako o svatém dokumentu. Byl to historický záznam sepsaný lidmi. Byla to jedna verze událostí, jak ji vnímali muži, kteří to psali sto padesát let poté, co Prorok Mohamed zemřel. A byla to také velmi kmenově pojatá a arabská verze událostí. Šířila kulturu brutální, bigotní, zaměřenou na ovládnutí žen a krutou ve válce. Prorok nás naučil mnoho dobrého. Věřit v život na věčnosti mi připadalo duchovně povznášející. Můj život obohacovalo učení koránu o soucit a projevování charity druhým. Někdy jsem však zjišťovala, stejně jako mnoho jiných muslimů, že je pro mě příliš těžké vyrovnávat se s celou tou válkou proti nevěřícím. Většina muslimů se nikdy nezaobírala nějak dlouze teologií, málokdy jsme korán vůbec četli, učili nás ho arabsky, jenže tomu většina muslimů ani nerozuměla. Výsledkem byla skutečnost, že si většina muslimů ani nerozuměla. Výsledkem byla skutečnost, že si většina lidí myslela, že je islám o míru. A právě tito lidé, upřímní a laskaví, šířili pak blud, že islám je mírumilovný a tolerantní. Ale já už nemohla dál přihlížet tomu, že je to totalitářské učení. Islám reguluje každý detail života a potlačuje svobodnou vůli. Pravý islám, jakožto přísný systém víry a morálního učení, vede ke krutosti. Nelidské chování těch devatenácti únosců (pozn. 11. 9. 2001) bylo logickým vyústěním detailního systému ovládání lidského chování. Jejich svět se rozdělil na oni a my - jestliže nepřijímáte islám, musíte být bez milosti zničeni. (str. 301,302)“
Více citátů z knihy najdete u autora.
Ocenění knihy (1)
2008 -
Anisfield-Wolf Book Awards
Kniha Rebelka - Odvrácená strana islámu v seznamech
v Právě čtených | 3x |
v Přečtených | 179x |
ve Čtenářské výzvě | 20x |
v Doporučených | 24x |
v Knihotéce | 76x |
v Chystám se číst | 116x |
v Chci si koupit | 29x |
v dalších seznamech | 4x |
Štítky knihy
islám feminismus muslimské ženy ženy v islámu kritika islámu somálská literatura
Tak mě osobně takhle napsaná kniha vůbec neseděla. Měla jsem problém začátek knihy vůbec přečíst, strašně zdlouhavé. Poté co hrdinka utekla, už to bylo pro mě více zajímavé, jak pohlíží Evropa na lidi s islámských duchem. Téma super, jen podání trochu nešťastné, tedy za mě.