Rozkošný zákon přehled
Věra Nosková
Antiutopický román s mnoha plastickými postavami líčí drsné i dojemné příběhy budoucí růžové totality. Vysmívá se hyperkorektnosti, Mee Too a vypjatému feminismu. Mnohé situace, akce a výjevy vycházejí z abnormalit naší současnosti. Konečně zvítězil mamariát, společnost bez otců a rodin. Diktát štíhlosti a ženské krásy byl zavržen jako...... celý text
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Rozkošný zákon. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (1)
Související novinky (1)
Knižní novinky (37. týden)
06.09.2020
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Rozkošný zákon v seznamech
v Přečtených | 6x |
v Knihotéce | 1x |
v Chystám se číst | 9x |
Tohle byla mizérie. Tak do poloviny jsem četla čistě ze zvědavosti, jakou ještě větší ptákovinu autorka vymyslí, a po půlce jsem si řekla, že už to teda dočtu.
Kniha je napsaná způsobem, který obstojí možná při slohovce na základní škole, ale dál už ne. Je to patrné hlavně ze začátku, pak už si člověk trochu zvykne. Překvapilo mě to, v minulosti jsem od Noskové četla její autobiografickou trilogii (Bereme, co je- Obsazeno- Víme svý), která byla napsána dobře. Pokud se podívám na autorčino dílo, jsou v něm hojně zastoupeny sbírky fejetonů. Možná je to žánr, který autorce vyhovuje výrazně lépe, nemusí fabulovat celý příběh, stejně jako v autobiografickém románu. V Rozkošném zákoně postavy občas změní bezdůvodně jméno, autorka si plete vulvu a vagínu, v textu jsou hrubky. MeeToo se správně píše Me Too. Nemyslím si, že by knihu vydalo jiné nakladatelství než autorčino vlastní.
Kniha se má odehrávat v budoucnosti, ale při čtení máte spíše pocit, že se odehrává na přelomu 20. a 21. století. Budoucnost připomínají pouze jakési rolovací komunikátory, o nichž je první zmínka někde za polovinou knihy, a občasné odkazování se k dnešku jako k minulosti. Nosková úplně promarnila příležitost navymýšlet si různé futuristické prvky. Kniha byla ale především zamýšlena jako kritika současného feminismu, nebo spíš autorčiny představy o něm, která se ovšem se skutečností dost míjí. Navíc to, čemu se u žen vysmívá, vnímá u mužů jako vážné a problematické. Děj je předvídatelný, postavy jsou ploché, buď kladné, nebo záporné, mužské postavy jsou všechny kladné a také pohledné, což se neustále připomíná. Téměř všechny záporné ženské postavy mají nadváhu, což je také opakovaně se zhnusením popisováno. Když v závěru jedna z nich zhubne, můžeme jí teprve připsat nějaké plusové body. Kladné je pouze to, co bylo dříve, žádný výdobytek budoucnosti nepřináší nic dobrého. Celkově kniha působí dojmem, že za našich mladých let bylo všechno lepší, brambory větší, tráva zelenější, ženy byly ženami, věděly, kde je jejich místo (v kuchyni) a tydlety blbosti, jako gendery, vůbec neexistovaly.
Pokud si chcete přečíst nějakou antifeministickou dystopii, sáhněte po Stručných dějinách hnutí od Petry Hůlové, Rozkošný zákon je ztráta času.