Sešit zeleně. Po mnoha letech přehled
Philippe Jaccottet
Ještě jednou se pokusit zachytit tu nevysvětlitelnou radost při pohledu na kvetoucí strom, hory proti světlu, bystřinu na úpatí skal; to nejasné volání, které přiměje zastavit se a naslouchat; ten pocit, že se svět jako otevře, nepanuje smrt, vše drží pohromadě, svěží, jako dívky v tanci na Botticelliho obraze. To je snahou stárnoucího básníka: na svých toulkách alpskou krajinou slovy uchopit ony okamžiky přízemní transcendence, tady a teď, a ne mimo náš svět. Francouzský básník švýcarského původu Philippe Jaccottet (nar. 1925), známý u nás již z výboru Myšlenky pod mraky a jiné básně (Torst 1997), se ve svých pozdních básnických prózách Sešit zeleně (1990) a Po mnoha letech (1994) pokouší za neustálého reflektování přiléhavosti básnické řeči vyjádřit svou transcendentální zkušenost skutečnosti. Autor řazený k tzv. kritickému lyrismu zde v psaní, střídajícím pasáže jednou více úvahové a jednou více básnické, nechává nahlédnout do procesu tvorby, která se úzkostlivě střeží lacinosti a falešnosti. Sledujeme básníkovo živé myšlení, které postupuje od jednoho básnického obrazu k druhému, zkouší je, zavrhuje, obměňuje – bere je nikoli jako estetický cíl, ale jako krok v přibližování se ke skutečnosti, na jehož konci je ticho.... celý text
Poezie
Vydáno: 2012 , AkropolisOriginální název:
Cahier de verdure. Après beaucoup d'années, 1994
více info...
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Sešit zeleně. Po mnoha letech. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (1)
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Sešit zeleně. Po mnoha letech v seznamech
v Přečtených | 5x |
v Doporučených | 2x |
v Knihotéce | 11x |
v Chystám se číst | 4x |
Autorovy další knížky
1990 | MaximuM poezie |
1997 | Myšlenky pod mraky a jiné básně |
2012 | Sešit zeleně. Po mnoha letech |
Dvě básnické prózy, ve kterých autor vzdává pomyslný hold přírodě, jenž je průvodcem jeho života a ztělesněním samotného božství ve všech jeho podobách. Ne posmrtný ráj někde na nebesích, ale ráj pozemský, spatřovaný i v těch nejvšednějších událostech dne. Pohyb trávy a vůně květin. Déšť dopadající na vyprahlou zem. Mraky rozestupující se po bouřce. Autor nás provází krajinou a ukazuje nám, že všednost je jen naše neschopnost vidět v rádoby všední skutečnosti, skutečnost spirituální. Jaccottet umě balancuje mezi obdivem k proměnám přírody a úctou k životu samému. Ale nezapomíná ani na smrt, která některé tyto obrazy prostupuje a vytváří tak napětí, bez něhož by nebylo žádné umění možné. Jaccottetovy básně, stejně jako jeho básnické prózy, mají blízko k japonským haiku a starým čínským básníkům (např. Wang Wejovi), jejichž poezie se taktéž skrze jednoduchý popis "všední skutečnosti" dobírá k obrazům nevšední krásy, a to bez laciné nostalgie a sentimentu, jen s lehkým nádechem melancholie.
"Než se nadobro připojíš k řadě přízraků, napiš, že není vyššího nebe než tento pramen v barvě trávy."