Sociální konstrukce reality. Pojednání o sociologii vědění přehled
Peter Ludwig Berger , Thomas Luckmann
Dnes již klasická práce dvojice amerických autorů je systematickým teoretickým pojednáním o sociologii vědění. Autoři se soustřeďují na osvětlení svého základního chápání problému sociologie vědění a staví tento obor do středu zájmu sociologické disciplíny. Zároveň se pokoušejí o jeho aplikaci na úrovni subjektivního vědomí, tedy na budování teoretického mostu k problémům sociální psychologie.... celý text
Literatura naučná Sociologie, společnost
Vydáno: 1999 , Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK)Originální název:
Social Construction of Reality. A Treatise In The Sociology of Knowledge, 1966
více info...
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Sociální konstrukce reality. Pojednání o sociologii vědění. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (2)
Jedno z klíčových děl nejen sociologické teorie, ale sociálních věd obecně. Teorie "sociální konstrukce reality" je stěžejním přístupem v nahlížení na člověka a svět jako takový. V knize je spousta zajímavých a inspirativních myšlenek, které čtenáře vedou k zamyšlení a dalšímu zájmu. Mě osobně kniha inspirovala k dalšímu studiu jak sociologických děl klasických autorů, ze kterých páni autoři čerpali (Marx, Mannheim, Durkheim, Weber), tak myšlenek z oblasti filozofie (Scheler, Husserl, Plessner, Gehlen).
Vážným zájemcům o kořeny a problematiku sociologie vědění, které povede k lepšímu pochopení koncepcí na nichž Berger s Luckmannem staví svoji teorii, můžu doporučit knihu od S. Hubíka "Sociologie vědění" (SLON, 1999)
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Sociální konstrukce reality. Pojednání o sociologii vědění v seznamech
v Právě čtených | 3x |
v Přečtených | 69x |
ve Čtenářské výzvě | 1x |
v Doporučených | 2x |
v Knihotéce | 19x |
v Chystám se číst | 46x |
v Chci si koupit | 11x |
v dalších seznamech | 4x |
Každý člověk si buduje svou vlastní realitu která mu připadá zřejmá a ignoruje to, co za zřejmé mohou považovat ostatní. Někdy je to, co je zřejmé tvořeno jen z velmi úzkého pohledu a značně se odchyluje od skutečnosti.
„Svět se skládá z bezpočtu realit.“
„Nietzsche vypracoval ve svých analýzách společenského významu klamu a sebeklamu a ve svém chápání iluze jako nezbytné podmínky života svou vlastní teorii „falešného vědomí“. „
„ Scheler velmi podobě zkoumal způsob, jakým je lidské vědění uspořádáno. Zdůrazňoval, že lidské vědění ve společnosti existuje a priori před individuální zkušeností a zároveň tuto individuální zkušenost uspořádává co do jejího významu.“
„ předmět uvažování se stává postupně jasnější s nashromážděním různých úhlů pohledu na něj. rozdílné sociální skupiny se velmi liší co do schopností takovým způsobem přesáhnout své vlastní úzké stanovisko“
„Realitu každodenního života vnímám jako realitu uspořádanou. Její jevy jsou předem sestaveny do vzorců, jež se zdají být na mém vnímání nezávislé a jež na mé vnímání působí. Realita každodenního života se zdá být předem objektivizována, a tedy jeví se jako řád objektů, které jako objekty pojímám ještě dříve, než jsem se objevil na scéně já sám.“
„Každý jedince si je vědom vnitřního běhu času.. ..Mé čekání bude tím úzkostlivější, čím více bude na můj plán doléhat konečnost času“
„Tato data jsou však umístěna v rámci mnohem obsáhlejší historie a toto jejich umístnění zcela rozhodujícím způsobem utváří mou situaci. Narodil jsem se v roce velkého bankovního krachu, v jehož důsledku přišel můj otec o majetek, do školy jsem začal chodit těsně před revolucí, do práce jsem nastoupil těsně po vypuknutí první světové války a tak dále. Časová struktura každodenního života mi nejenže vnucuje předem danou posloupnost úkolů každého dne, ale určujícím způsobem řídí i celý můj život. Jsem opravdu člověkem své doby.“
„Vnímám svůj protějšek prostřednictvím typizačních schémat, přestože tato schémata jsou mnohem „otevřenější“ vůči jeho zásahům než „vzdálenější“ formy kontaktu.“
„Lidský organismus prostátá nezbytné biologické prostředky k zajištění stability svého chování. Empiricky se totiž lidská existence odvíjí jen v prostředí řádu, stability a určitého směrování. Vyvstává tak otázka, v čem tkví základy této empiricky existující stability lidského řádu. otevřenost vůči světu, jež je vlastní lidskému biologickému uspořádání, je vždy nahrazena sociálním řádem.“
„Teoreticky sice může existovat stovka způsobů, jak se vypořádat s úkolem vyrobit kánoi ze zápalek, avšak habitualizace tyto možnosti omezí na jednu. To osvobozuje jedince od břemene „všech ostatních možností.“
„Čím více je význam určitého chování považován za daný, tím více jsou potlačovány ostatní alternativy. . je to souhrn toho, „co ví každý““
„Základem jakéhokoliv institucionálního řádu je typizace jednotlivcova chování a chování ostatních lidí.“
„A dokonce i tato bezproblémová oblast každodenní reality zůstává neproblematickou pouze do určitého okamžiku, kdy se objeví problém, jenž naruší její hladký průběh. Jakmile se tak stane, začne se realita doposud bezproblémového každodenního života snažit vstřebat do sebe i novou problémovou oblast.“