Srdce temnoty / Na pokraji sil přehled
Joseph Conrad
Námořník Marlow vypráví jednoho večera několika lidem o své cestě po řece Kongo a o jeho setkání s pološíleným angličanem Kurtzem, který žil dlouhou dobu mezi domorodci a stal se i jejich náčelníkem. Dokázal si je podmanit a ovládá jejich myšlenky. Temná strana barbarství je ekvivalentem k temné straně civilizace. Conrad varuje před nebezpečím manipulace s lidmi, která vede k odosobnění a ke zlu. Jedna z nejzásadnějších a často diskutovaných knih J. Conrada byla zfilmována s T. Rothem a J. Malkovichem v hlavních rolích a její námět posloužil i k filmu F.F. Coppoly Apokalypsa. Připojená rozsáhlejší povídka Na pokraji sil líčí tragický konec kdysi slavného námořního kapitána, který se na konci své životní dráhy zpronevěří svým zásadám jen proto, aby zajistil existenci své milované dceři.... celý text
Literatura světová Novely
Vydáno: 2006 , AlpressOriginální název:
Heart of Darkness / The End of the Tether
více info...
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Srdce temnoty / Na pokraji sil. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (38)
Možná víc než titulní Srdce temnoty mě zaujala druhá část knihy - Na pokraji sil. Malajské přístavy na konci 19. století, rezavá paroloď s rozbitými kotly, vzteklý strojník a stárnoucí důstojný kapitán s bílými vousy mají skvělou atmosféru. Je poznat, že autor sám to na moři dobře znal.
Jako vlastník motorové kánoe mě dostal popis kormidelníka, starý spalovací motor z padesátých totiž může dopadnout stejně špatně jako přetopený parní - roztržené magneto znám naštěstí jen z vyprávění, ale dělí mě od něj právě jen pár vteřin nepozornosti při hlídání chlazení. Popis posvátné úcty divocha k démonovi skrývajícímu se ve stroji, kterého drží od bezuzdného řádění jen hrozící ručička manometru je naprosto reálný.
Zaujaly mě zřídkavé popisy oprav, je náročné pokoušet se vyšroubovat a osušit svíčku v žabkách na kluzkých kamenech dolního Povltaví, někde v tropech si to nedokážu vůbec představit. Parní motor je ale naštěstí úžasně jednoduchý, opravy se blíží k opravám starého kuchyňského nářadí, nýty na plátové spoje, páska na netěsné trubky. Ne náhodou jsem si při čtení párkrát vybavil Africkou královnu.
A temnota sama? Vlastně až u knihy asi chápu, jak to autor myslel, z copolova filmu jsem si odnesl úplně jiné poselství. Určitě nemůžu říct, že téma je (dnes už) triviální, vždyť jsem o něm četl a viděl ho v mnoha jiných knihách a filmech, ale zaujaly mě detaily: pokud hladoví kanibalové nic proti svým pánům nepodnikli, je jenom v tom prostém faktu obrovský obdiv, síla která je zadržela byla větší než nezkrotný pud se najíst. Je otázka, jestli by na tohle stačily všechny ideály nositelů civilizace.
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Srdce temnoty / Na pokraji sil v seznamech
v Právě čtených | 3x |
v Přečtených | 206x |
ve Čtenářské výzvě | 16x |
v Doporučených | 12x |
v Knihotéce | 66x |
v Chystám se číst | 125x |
v Chci si koupit | 22x |
v dalších seznamech | 11x |
Část díla
Na pokraji sil / Na konci síl
1902
Srdce temnoty
1899
Autorovy další knížky
2010 | Srdce temnoty |
2004 | Lord Jim |
2006 | Srdce temnoty / Na pokraji sil |
1957 | Hranice stínu |
2011 | Před očima Západu |
V příběhu "Srdce temnoty" říká kapitán Marlow při plavbě na jachtě po Temži se svými přáteli, že i tato řeka viděla to, o čem jim chce vyprávět, a je to divokost a genocida. Temže viděla invazi údajně slavné římské civilizace, která vraždila domorodce a byla úplně pohlcena "jejich divokostí". Conrad píše, že zarazila je divokost bývalé Anglie, ale opravdu si myslí, že jejich vlastní barbarství, protože divokost skrytá pod tenkou vrstvou civilizace je horší. Marlow bude pak přátelům vyprávět o genocidě, kterou viděl vlastními očí na své cestě po řece Kongo. 2000 let po řimskym nájezdu na Anglií budou totiž evropské obchodní společnosti a organizace jako smyšlená "Společnost pro potlačování divošství ve jménu civilizace" vraždit stejně jako Římané pouze kvůli kořisti, totéž pod rouškou humanismu, civilizace a velké myšlenky. Vždycky snadněji se vraždí pod heslem "vznešených idei" - klidnější je svědomí vrahů. V Kongu byly to Travail et Progrès (Práce a pokrok), jindy: Svoboda, rovnost, bratrství; Práce vás osvobozuje; Každému podle jeho potřeb, od každého podle jeho schopností...
Kurtz, jeden z hrdinů románu, má příjmení, jakým se v Polsku označovalo d'ábla: Kusy (Conrad je původem Polak a utekl před ruskou armádou). Ale Marlow se s ním spřátelí. Proč? Asi chce ho zachránit jako člověka, jeho duší. Chce, aby se viděl v tom, čím se stal. A Kurtz je dost chytrý a upřímný, aby přiznal: tohle, co dělal je nechutné, odvratné. Ale on je přece, což je velmi příznačné, talentovaný, charismatický muž, který by se mohl stát velkým politikem nebo umělcem. Asi Belgickým Hitlerem? Protože ve svém "úžasném článku" pro výše jmenovanou Společnost vidí jedno řešení pro civilizační pokrok: "Zabijte je všechny!" Všechny ty černé, jiné, necivilizované. Genocida jako "velíkolepá civilizační idea" již v devatenáctém století...
Conrad opravdu to všechno viděl - byl v Kongu v roku 1890, a devět let poté napsal "Srdce temnoty". Napsal v teto povídce, že její smysl "není v pecce, ale v její dužině": popisech a atmosféře příběhu. Tehdy jde hlavně o popis teto genocidy. Ale pecka má smysl taky: proč civilizovaní, kultivovaní lidé, jako Kurtz, tak snadno podlehnou těm nejhorším divokým instinktům? A hned v textu najdeme odpověď: "protože jeho nitro bylo prázdné." A to je správná diagnóza.
Symptomatická je v příběhu postava ruského akolyty Kurtze, syna pravoslavného kněze. Co je to za postavu? Symbol? Literární proroctví? Skrytá zpráva o Rusech jako prosťáčcích zejících z obdivu k tyranii? Nebo jen skutečná vzpomínka na Kongo? Těžko dnes soudit.
Ale je to bezpochyby jedna z nejvýraznějších povídek Conrada.
V druhém příběhu tohoto svazku nás čekají tři zajímavé problémy: stáří a ztráta síly muže činu, epochální změna světa - doba přechodu z éry plachetnic na parníky a tím pád étosu lidí moře (Massy a Sterne), který Conrad vždy tolik chválil, a v neposlední řadě ideální tehdy láska muže k ženě, jakou cítí kapitán Whalley ke své manželce a dceři. Je to láska beze slov, která mluví činy, ale až do konce, k sebeobětování. Láska nesmyslná a nemyslitelná v době bující emancipace žen, kdy jsou muži vnímáni pouze jako násilníci a patriarchát.