Steven Spielberg – Život ve filmech přehled
Molly Haskell
Spielbergovo dílo je ohromující. Jeho stopy producenta či režiséra najdeme všude – ve videohrách, v televizi i v hraném filmu. Za desítky let natáčení filmů potěšil geniální režisér více lidí než kterýkoli filmař v dějinách. Získal si nejen diváky, ale jedním, dvěma či třemi zaručeně dostal i toho nejzatvrzelejšího kritika. Podle některých už nikdo nepřekonal jeho rané filmy, zaměřené na dětství – Blízká setkání a E.T. Pro jiné jsou Čelisti, Dobyvatelé ztracené archy a Jurský park nejlepšími dobrodružnými filmy, jaké byly kdy natočeny, a dokonce i jejich slabší odvozeniny a pokračování postupem času získávají revizionistickou poctu „nedoceněného skvostu“. A dalším přinášejí větší a velmi odlišný druh potěšení jeho pozdější, temnější filmy – Říše slunce, Schindlerův seznam, A.I., Minority Report a melancholií zabarvený Chyť mě, když to dokážeš. Kniha uznávané kritičky Molly Haskellové rozebírá nejen profesní dráhu Stevena Spielberga, ale na jejím pozadí odkrývá i jeho osobní život.... celý text
Literatura světová Biografie a memoáry Umění
Vydáno: 2021 , Universum (ČR)Originální název:
Steven Spielberg: A Life in Films, 2017
více info...
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Steven Spielberg – Život ve filmech. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (7)
(SPOILER) Biografie by se měla psát objektivně. Když už se nejedná o autobiografii, měl by ji psát někdo, kdo danou osobností není ani zaujatý ani ji nějak extrémně nezbožňuje. A jak sama autorka prozrazuje, ona sama není jeho velkou fanynkou. Tak, jsem si tak celou dobu říkala, proč to psala? Na knize je to totiž neskutečně znát. Nepomáhá tomu ani fakt, že s ním neudělala ani jeden rozhovor. A nelze se mu divit, když strhala jeho největší hity. A nešetří ho ani v této knize. Její osobní názory ( a většinou negativní), jsou obsaženy v každé kapitole. Kdybych se měla rozhodovat, jaký film si pustím na základě této knihy, řekla bych, že má hodný sledování tak maximálně jeden nebo dva. Naštěstí jeho nejznámější filmy mám dávno shlédnuté, jen jsem se chtěla třeba byť dozvědět jednu perličku z každého filmu. A o tom tahle kniha vážně není. Takže pro mě je to docela zklamání.
Nevýhoda monografií o lidech, kteří ještě nezemřeli je ta, že pokud to není například Martin Brest, který od filmu Gigli už nic nenatočil, ale je to někdo jako Spielberg, který v podstatě točí rok co rok nový film, je ta, že bude vždy omezená tím, že nepokryje veškerou jeho tvorbu. Takže zatímco Kniha končí Mostem špiónů, Spielberg točí vesele dál a od tý doby natočil dalších pět filmů a další budou přibejvat. Monografie by se měly psát jen o mrtvejch nebo Brestovi a podobnejch, který už nic netočí. Pochybuju, že paní Haskell, která už taky neni nejmladší, se za pár let zvedne a knihu dopíše o další Spielbergovy filmy.
Související novinky (1)
Knižní novinky (49. týden)
05.12.2021
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Steven Spielberg – Život ve filmech v seznamech
v Přečtených | 23x |
ve Čtenářské výzvě | 3x |
v Knihotéce | 35x |
v Chystám se číst | 5x |
v Chci si koupit | 9x |
v dalších seznamech | 1x |
Intelektuální snob píše o režisérovi, kterého moc nemusí, a jeho filmech, které nesnáší a kterým nerozumí. Neustále si do Spielbergových filmů projektuje sexualitu, náboženství a chimérickou modlu dospělosti - sex a telenovelové vztahy, zdánlivě povýšené kulisami intektuálna. Do toho si hraje na psycholožku s vervou dětských kulinářů, kteří na pískovišti vytváří bábovkové speciality. Ve žraločích čelistech vidí zubatou vagínu, v klíčích na opasku muže z filmu E.T. mimozemšťan zase falický symbol. Tvrdí o sobě, že je milovnicí filmu, ale absolutně filmu nerozumí. Bere si filmové umění jen jako vývěvu pro své sexuální a vztahové přetlaky, přehlídku vlastního intelektuálního snobismu (hele, kolik jsem toho přečetla, kolik toho vím, jaké znám autority a jak zvládám cizí pojmy), implikaci svých náboženských interpretací a hraní si na dospělou, ačkoliv v jejím podání je dospělost ještě povrchnější než upřímné Spielbergovo nadšení do letadel.
Není to kniha o Spielbergovi ani jeho filmech, je to kniha o vnitřních démonech, nechápavosti a iluzi vlastní intelektuální nadřazenosti Molly Haskellové.
Nejvíc mě rozohnilo, že s arogantní nevšímavostí míjí vědeckou podstatu Spielbergových filmů - vědci se v jeho filmech chovají jako vědci a ne jak šílené karikatury (běžné ve filmech dodnes), což můžeme vidět v Čelistech, Blízkých setkáních i Indiana Jonesovi, když hlavní protagonista přednáší na univerzitě. Ale kde se autorka úplně utrhne ze řetězu, je Jurský park, kdy hard sci-fi knižní předlohu označí za pseudovědeckou hatmatilku (evidentně nerozumí vědě, knihu nečetla a tímhle metrem odsoudila i autory jako Asimov, Clark nebo Lem) a svou amatérskou psychologií tu odhalí, že se Spielberg dostal k vědě - k tomu, co vždy vyčítal svému otci. Ne, milá paní, obdiv k vědě je ve filmografii Stevena Spielberga už od úplných začátků. Ale to by chtělo, abyste byla méně zaslepena vlastní intelektuální dokonalostí a když už píšete o Spielbergovi, psát o Spielbergovi a ne o sobě a svých omezených dojmech.