Století Avie 1919-2019: Příběh československé legendy přehled
David Hloušek
Publikace Století Avie podrobně mapuje historii významné československé značky. Provede čtenáře významnými událostmi od založení firmy v roce 1919 až do současnosti. V prvních kapitolách se věnuje letecké výrobě a důležitým úspěchům na poli předválečné letecké konstrukce. Větší pozornost je věnována také období 2. světové války, ve kterém Avia dodávala výrobky pro německý průmysl a Luftwaffe. Publikace dále popisuje vývoj po skončení války, kdy se Avia vydává na novou cestu, a stává se výrobcem automobilů a autobusů značky Škoda. Následující kapitoly vyprávějí o zajímavých, ale mnohdy nerealizovaných, leteckých i automobilových projektech v padesátých a šedesátých letech. Pokračuje podrobným popisem důležitého milníku, kdy Avia začala vyrábět vozy z francouzské licence Saviem. Čtenáři se rovněž dozví mnoho informací ze zákulisí společnosti, o tom, jak se v Avii žilo a pracovalo. Publikace také popisuje změny po roce 1989, privatizaci společnosti, přechod do soukromého vlastnictví a samozřejmě také následující automobilové projekty. Nechybí ani osobní zkušenosti autora v Avii, popisující poslední změnu vlastníka, znovuzrození značky v roce 2016 a další vývoj až do současnosti.... celý text
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Století Avie 1919-2019: Příběh československé legendy. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (2)
Avia – legendární československá značka založená v roce 1919. Knihu napsal bývalý zaměstnanec a zahrnul veškerou výrobu, která nesla logo Avia. Letadla, automobily, formule, vrtule a další výroba. Byl jsem překvapen co všechno se v Letňanech vyrábělo. Obrovské množství fotografií a informací, využití archivních zdrojů i vlastních zkušeností. Avia v současné době patří do holdingu CZECHOSLOVAK GROUP a. s. pana Strnada a tak stále žije.
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Století Avie 1919-2019: Příběh československé legendy v seznamech
v Přečtených | 4x |
ve Čtenářské výzvě | 1x |
v Knihotéce | 2x |
v dalších seznamech | 1x |
Celkem neznámé, dosud asi nezpracované téma, které mě zaujalo, už když jsem graficky na první pohled zajímavě udělanou knihu, vytištěnou na kvalitním papíře uviděl.
Historii továrny, resp. pro mě hlavně automobilky AVIA mám spojenou s převážně modrými čoudícími náklaďáky se žlutou plachtou, které byly hlavně v kopcích solidní brzdou provozu. Avie byly jedním ze symbolů československých silnic podobně jako třeba Š1203. A tak není asi úplně s podivem, že prvních zrhuba 100 až 110 stran mě moc nebavilo, to přiznám na rovinu. Ona totiž značka AVIA byla od svého založení v r. 1919 především výrobcem letadel. Já to vím, ale moc to nevnímám, přece jen letadla už se tam nevyráběla poměrně dlouho a já nejsem žádným velkým fandou aviatiky, takže úvodní část, věnovanou zmapování letecké výroby v Avii, jsem spíš přetrpěl.
Poté už následovala záživnější část, spojená s automobilovou výrobou, a to nejen těch notoricky známých náklaďáků, ale i jiných vozidel, třeba Pragy V3S nebo obrněného transportéru OT-64, ono se totiž v Avii za těch několik desítek let vlivem centrálního plánování vyrábělo ledacos. Tato část představuje tedy výrobu automobilů, převážně nákladních, přes období socialismu a fúzi s koncernem DAEWOO v polovině 90. let až po koupi koncernem Ashok Leyland Motors, stejně jako následný prodej a koupi skupinou Czechslovak Group. Časová posloupnost končí v roce stoletého výročí založení, dnes se firma nachází v poměrně těžko definovatelném stavu, auta už nevyrábí, je aktivní v zajišťování servisu a výrobě náhradních dílů, a údajně se připravuje na výrobu vozidel s pohonem elektřinou nebo jiným alternativním pohonem. No, já tomu moc nevěřím.
Ale zpět k hodnocení. První pro mě nezáživná část je asi můj osobní problém, který by na kvalitu knihy a hodnocení asi vliv mít neměl. Co na hodnocení vliv mít bude, je - pokolikáté už?!? - pravopis. S tím, jak jsem knihou postupoval, jsem nabyl dojmu, že zase jednou držím slušný paskvil. Četl autor po sobě ten rukopis? Viděl to nějaký korektor?? Pochybuju. Jinak by se tam stěží mohlo v takové míře vyskytnout tolik chyb, překlepů, chybějících či přebývajících koncovek slov či celých slov. Namátkou vybírám dvě typické věty, u popisky dvou obrázků: "Autobus Čavdar na podvozku vznikal na podvozcích vozu Avia" nebo "Vozidlo S430 při zkouškách stability při zkouškách v roce 1970." Jako jednou se to dá tolerovat, ale když slovní obrat takového typu vidím v knize po osmé, po desáté, tak z toho začínám dostávat tik!! Nemluvě o ostatních pravopisných kiksech.
Když jsem byl závěru knihy, chtěl jsem se podívat na něco z dřívější doby. Ovšem dohledat v textu nějaká data, roky, je skoro nemožné. Hlavně ten závěr mi přišel hodně roztříštěný, kapitolka o výrobě, pak představení několika vozidel, zase něco z vývoje firmy, zase jedno, dvě, tři auta, šup do časově chronologie.... Dost nepřehledné.
Celkový dojem z knihy je spíš docela rozčarování než nějaké nadšení nad zpracováním tématu, o kterém zatím žádnou knihu nemám. Za celkový dojem minus jedna, za pravopis další, celkem za tři *.