Suprematické zrcadlo. Texty k bezpředmětnosti přehled
Kazimir Malevič
https://www.databazeknih.cz/img/books/11_/110464/suprematicke-zrcadlo-texty-k-bezpredmetnosti-110464.gif
5
3
3
Výbor představuje tajemným stylem napsané traktáty či eseje jednoho z předních aktérů ruské avantgardy desátých a dvacátých let, autora legendárního obrazu Černý čtverec.
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Suprematické zrcadlo. Texty k bezpředmětnosti. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (1)
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Suprematické zrcadlo. Texty k bezpředmětnosti v seznamech
v Přečtených | 4x |
v Knihotéce | 7x |
v Chystám se číst | 4x |
v Chci si koupit | 4x |
Štítky knihy
suprematismus umění 20. století umělecká avantgarda
Autorovy další knížky
1997 | Suprematické zrcadlo. Texty k bezpředmětnosti |
1968 | O nepredmetnom svete: state 1915-1922 |
Vybrané eseje Kazimira Maleviče mají rozsah od uměleckého manifestu až po ontologické úvahy založené na dualitě mezi volní silou, která spolu s myšlenkou tvoří nadpřirozenou sféru, a materií. Smyslový svět je pro Maleviče zdáním - je utvářen snahou vůle a představy dát mu vnímatelnou formu. Neměnná a věčná materie, která je základem bytí, je přitom nedosažitelná a nepoznatelná. Malířství by se pak mělo osvobodit od prostého principu znázorňování skutečnosti dle stanovených kritérií věrnosti, naopak by mělo směřovat k vlastnímu autonomnímu světu forem, jemuž je suprematismus vývojovým vrcholem. Suprematismus je při tom Malevičův abstraktní, zcela nepředmětný styl, v kterém se umění dotýká původních forem bytí před vůlí a představou zformovaným světem. Malevičova filozofie zajisté není příliš originální, ale coby myšlenkový background jeho umělecké tvorby je velmi zajímavá. Texty je třeba vnímat vzhledem k době svého vzniku, kdy byly jeho manifesty za nepředmětnou tvorbu skutečně radikální (zábavně provokativní je jeho poznámka, že Michelangelo svým Davidem poškodil kvádr a konkrétní sochou ve službách věrného zobrazení postavy zmařil jeho potenciál). Zajímavé mi také přišlo, že Malevičův způsob uvažování mi připomenul některé kapitoly z Deleuzových TISÍCI PLOŠIN - zejména tam, kde Malevič popisuje různé malířské kultury a jejich ohniska (město a venkov), jejich okraje, návaznosti a možnosti propojování. Autor odmítá eklekticismus - malířské kultury nelze ovládat a volně přetvářet či kombinovat (třeba že byly vynalezeny určitými uměleckými génii). Řešení se nalézá v novém stylu či v regresi. Novou kulturu, zejména ve vyhroceném vztahu města vs. venkova, popisuje v pojmech nákazy a jejího šíření, které při překonání určitých mezí vytvoří novou dominantní normu.