Svěcení jara: Velká válka a zrození moderní doby přehled
Modris Eksteins
Obřady jara představují jednu z nejvlivnějších knih věnovaných dějinám první světové války. Autor se v ní zamýšlí nad sociokulturními aspekty Velké války, jež podle jeho názoru vedly ke zrození nového moderního světa. V první světové válce hledá příčiny přístupu k životu, jejž ona „totální“ válka se svými sociálními dopady ve srovnání s předválečným životem změnila k nepoznání.... celý text
Literatura naučná Historie
Vydáno: 2019 , ArgoOriginální název:
Rites of Spring: The Great War and the Birth of the Modern Age, 1989
více info...
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Svěcení jara: Velká válka a zrození moderní doby. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (1)
Související novinky (1)
Knižní novinky (44. týden)
27.10.2019
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Svěcení jara: Velká válka a zrození moderní doby v seznamech
v Přečtených | 9x |
v Doporučených | 1x |
v Knihotéce | 14x |
v Chystám se číst | 22x |
v Chci si koupit | 5x |
v dalších seznamech | 2x |
Štítky knihy
první světová válka (1914–1918) 20. století
Zajímavý úhel pohledu na období od počátku století po Třetí říši, které Eksteins vymezuje tendencí k modernismu – volnější morálce, individualismu, obdivu k technice a příklonu k subjektivnímu posuzování světa namísto objektivního – v protikladu k dřívějšímu důrazu na povinnost a racionalitu. Velká válka coby nesmyslný traumatizující zážitek, který vojáky odcizil společnosti v zázemí a v zázemí zpochybnil společenské uspořádání, rozšířila tu tendenci po Evropě. Z toho vyplynula neukotvená společnost milující akci, vzrušení, happening... Publikum pro vojáka-umělce s absolutistickými ambicemi bylo připravené.
Eksteins se rozsáhle věnuje poválečné reflexi války, například v té souvislosti velmi zajímavě rozebírá Na západní frontě klid a Remarquea jako typickou osobnost své doby. Umění a život podle něj v té době splývají (ostatně je to doba zájmu o válečné deníky), takže se vedle sebe objeví literatura, divadlo i Charles Lindbergh jako umělec svého druhu.
Občas je Eksteins ve snaze o odlišení progresivního Německa a konzervativní Británie hodně kategorický („Teritoriální válečné cíle, jimiž se zabývá tolik knih o německém válečném programu, nebyly nikdy ničím víc než mlhavým vyjádřením nadšení nebo hysterických reakcí na únavu z války. Otázka válečných cílů byla vždy jen politickým prostředkem odrážejícím vývoj na frontě. Fronta určovala válečné cíle, nikoli naopak.“ s.165), ale s většinou jeho vývodů se dá souhlasit. Pohled na kulturní historii válečného a poválečného období je to nesmírně zajímavý a obohacující, byť místy trochu zdlouhavý.