Svoboda učení přehled
Peter Gray
Druhé, zásadně rozšířené vydání knihy, která vznikla překladem klíčových textů z blogu Freedom to Learn. V dvaceti sedmi kapitolách americký profesor psychologie ukazuje, jak nepostradatelná je svoboda učení pro opravdové vzdělávání a harmonický rozvoj lidí a společnosti. Vede nás cestou od vzdělávání v lovecko-sběračských společenstvích, přes vzdělávání malých dětí až po školu v Sudbury Valley, která funguje na dokonale demokratických principech a na které nejsou učitelé. Celou knihou se táhne jako základní motto: Opravdové vzdělávání může fungovat jenom v atmosféře důvěry a svobody. Opravdová reforma vzdělávání nastane jen tehdy, když dostatečné množství lidí opustí tradiční školství. Kniha je ve svých východiscích i závěrech hluboce pravdivá a měl by jí číst každý, kdo se zajímá o vzdělávání dětí a jeho problémy.... celý text
Psychologie a pedagogika Rodina Vzdělávání, školství
Vydáno: 2016 , PeopleCommOriginální název:
Freedom to learn
více info...
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Svoboda učení. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (14)
Kniha Svoboda učení je velmi zajímavá a obohacující. Autor se zde snaží prosadit především ideu, že tradiční školství selhalo, a proto je nutné nechat děti aby se vzdělávaly takřka samy, bez větších zásahů dospělých (ať už v zastoupení rodičů či pedagogů). Svá tvrzení podkládá různými výzkumy, experimenty a vlastními zkušenostmi z praxe, především pak z alternativní soukromé školy v Sudbury Valley.
I přes veškeré zajímavosti jde však z díla cítit jistá míra zaujatosti, jelikož se autor v problematice vzdělávání dětí soustředí pouze na jeden úhel pohledu. Gray často označuje tradiční školství za zastaralé, omezující a celkově špatné. Naopak teorii sebevzdělávání vyzdvihuje na samotný vrchol, aniž by dokázal pohlédnout na obě strany mince. Přestože je kniha plná neotřelých názorů, vhodných k dalšímu zamyšlení, kvůli své neobjektivitě se na ni nedá nahlížet zcela plnohodnotně.
Některé názory v knize se mi líbily a jejich implementace do škol by určitě stála za uvážení. Avšak se spoustou Grayových názorů se absolutně neztotožňuju. Nejvíce snad s tvrzením, že je celá idea povinné školní docházky nutně špatná a že jsou všechny školy vězením, jak je Gray nazývá. Dílo je možná určitým odrazem amerického pojetí školství a vzdělávání, ale zároveň jej zcela určitě nelze srovnat s evropským pojetím a standardy, které jsou v mnoha způsobech naprosto odlišné. A jestli je to tak správně? To už asi poví jen čas... :-)
Tato kniha mi trochu připomněla Koncept kontinua od Jean Liedloff. Je psána značně direktivní formou a míněné tvrzení jsou často pouze autorovým názorem (pozorováním), přestože jsou prezentovány jako tvrdý fakt. Americké prostředí je také velmi silně znát. Nicméně pokud by právě tato kniha (stejně jako tomu nejspíš bylo u Konceptu kontinua a praktikám ve výchově) měla přinést revoluci ve školství, tak hurá do toho! A přesně proto je kniha jedinečná a díky za ní.
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Svoboda učení v seznamech
v Právě čtených | 7x |
v Přečtených | 72x |
ve Čtenářské výzvě | 7x |
v Doporučených | 6x |
v Knihotéce | 29x |
v Chystám se číst | 93x |
v Chci si koupit | 30x |
v dalších seznamech | 5x |
Doporučuji všem rodičům.