TATRA v hlavní roli přehled
Milan Olšanský , Radomír Smolka
Kniha mapující tři desetiletí účasti kopřivnických vozidel v nejtěžších soutěžích světa, včetně pověstného Dakaru. Nejen ostrá soutěžní, ale také doprovodná a zákaznická vozidla Tatra, pravidelně na začátku každého roku podstupují torturu, aby na základě zkušeností z jejich náročného provozu těžila sériová výroba. Severomoravská automobilka Tatra vždy do maratonských soutěží nasazovala či podporovala nasazení nejmodernější techniky, vycházející ze světoznámého "tatrováckého konceptu nákladního automobilu". Před třiceti lety vstoupila Tatra na "bitevní" dakarská pole s nejnovějším vozem své produkce T 815. Dnes, stále věrna svému přesvědčení a strategii, obsazuje i po třiceti letech Rallye Dakar a další soutěže opět tím nejnovějším a nejmodernějším, co ve své nabídce má, ostrou soutěžní verzí vozů T 158 Phoenix.... celý text
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize TATRA v hlavní roli. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (1)
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha TATRA v hlavní roli v seznamech
v Přečtených | 6x |
ve Čtenářské výzvě | 2x |
v Knihotéce | 7x |
v Chystám se číst | 3x |
v Chci si koupit | 3x |
v dalších seznamech | 3x |
Velmi zajímavá a vizuálně krásně udělaná publikace o historii účasti vozů Tatra v dakarské rallye. Hned na úvod je trocha "technické osvěty", pár stran věnovaných technice a historii vozů Tatra a jejich konstrukčnímu řešení.
Poté už následují kapitoly, které mapují každý jeden ročník Dakaru z hlediska účasti Tater. Na začátku kapitoly je vždy krátký úvod, věnovaný situaci rallye v daném roce a poté už následuje přehled toho, co Tatra, resp. později soukromé týmy pro daný ročník připravily. Nechybí poměrně podrobné informace o konfiguracích jednotlivých vozidel, použitých motorech, jejich výkonech, ale mnohdy i výrobních číslech. Dále jsou zmíněny případné úpravy oproti předchozím ročníkům, povětšinou na podvozcích, resp. nápravách vozidel, kde zejména pérování procházelo neustálým postupným vývojem, povětšinou jsou uvedena i startovní čísla, SPZ i složení posádek jednotlivých vozů v jednotlivých ročnících soutěže. Pravidelně jsou zmiňována i vozidla vyrobená na zakázku pro jiné uživatele nebo pronajatá továrnou, ať už jako závodní nebo nejrůznější doprovodná pro jiné týmy či pořadatele soutěže. V každé kapitole je následně pojednáno o tom, co se událo z hlediska Tater v samotném závodě a jak v něm vozy dopadly, ale i podstatné události o tom, jak si vedli soupeři.
Kniha je především výčtem úspěchů tatrovek, historie a osudů jednotlivých vozů, jak soutěžních, tak různých doprovodných (a že osudy některých vozů určitě nejsou nezajímavé) a jejich umístění v soutěži.
Kdo by chtěl poutavé vyprávění o samotném Dakaru, o lidech, o dění v zákulisí, o tom, co se v Africe odehrávalo, jaké bylo soutěžení hlavně v jeho počátcích, ať sáhne spíš po knize Josefa Kaliny Dlouhá, křivolaká cesta, v této knize se autoři příliš nevěnují jak samotným příběhům (ostatně to asi ani nebylo jejich záměrem), tak ekonomické a organizační situaci v Tatře. A to možná ví proč...
Tak, jak je kniha napsána, se totiž při čtení může zdát, že Tatra/továrna a soutěžní tým byl přímo vzor dokonalé spolupráce, že automobilka maximálně a s velkým zájmem podporovala svůj soutěžní tovární tým(což by ostatně měla být samozřejmost nebo přinejmenším zájem továrny z hlediska propagace), že vše klapalo jako dobře namazaný stroj. Ale ouha. Ona to tak docela nebyla pravda. Kdo by se chtěl podívat do "zákulisí", ať si k této knize přidá již zmíněnou Kalinovu Dlouhou, křivolakou cestu, tam spolupráci ze strany továrny viděl autor poměrně dost často dost jinak. Už na samém úvodu, při popisu první účasti Tatry na Dakaru, jsem tam narazil na to, že Kalina, tehdy coby referent Motokovu, měl na situaci kolem vstupu Tatry do soutěže názor dost odlišný nebo lépe řečeno celý vstup Tatry na Dakar popsal poněkud jinak. Stejně tak Kalina postupně popisuje některé okolnosti, které vedly až k rozpadu soutěžního oddělení továrny. Tato informace je zde podána zkrátka jako informace, a tečka.
V závěru knihy se pak objevé kapitola o účasti týmu T. Tomečka na soutěži Africa Eco Race po zrušení Dakru na africkém kontinentu, na samém konci potom poměrně zajímavé tabulkové přehledy složení posádek a jejich umístění v jednotlivých ročnících, a také tabulkový přehled vyrobených soutěžních a doprovodných vozů do z let 1985 - 2000, z období existence oficiálního továrního týmu, s uvedením základních parametrů vozů, jejich SPZ, ale i přezdívek, a v neposlední řadě jejich osudů.
Co je třeba přičíst této knize k dobru, je jedinečná fotodokumentace. Je tu celá řada fotografií, které zřejmě nebyly nikdy předtím nikde publikovány, ať už ze samotné rallye nebo snímky z archivu Tatry z příprav soutěžních vozů. Velmi zajímavé jsou též reprodukce technických výkresů podvozků a rozměrových skic vozů.
I když se tu a tam objeví překlep a pokud má čtenář informace i z jiného úhlu pohledu, může se ten text do jisté míry zdát až účelový, jako jakási "reklama na kvalitu vozů", koneckonců knihu vydala samotná automobilka (což je do jisté míry taky asi unikát), dávám plný počet hvězdiček.