Texty, překlady a parafráze, žerty a rozhovor s Ladislavem Novákem přehled
Jan Kotík
https://www.databazeknih.cz/img/books/15_/151109/texty-preklady-a-parafraze-zerty-a-rozhovor-s-ladislavem-novakem-151109.JPG
5
1
1
Texty Jana Kotíka, překlady a parafráze Christiana Morgensterna a Hanse Arpa, a rozhovor, který s Janem Kotíkem vedl Ladislav Novák.
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Texty, překlady a parafráze, žerty a rozhovor s Ladislavem Novákem. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (1)
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Texty, překlady a parafráze, žerty a rozhovor s Ladislavem Novákem v seznamech
v Knihotéce | 1x |
v Chystám se číst | 1x |
v Chci si koupit | 1x |
Autorovy další knížky
1994 | Nová citlivost |
1993 | Texty, překlady a parafráze, žerty a rozhovor s Ladislavem Novákem |
2012 | Začátek století / The Beginning of the Century |
2003 | Tři přednášky o užitné hodnotě, výrobě a návrhu |
Výpisek z rozhovoru, hned první otázka a odpověď:
L. N. – Myslíš, ze méně informovaný divák opravdu pochopí tvou tvorbu? Jak vidíš problematiku tzv. nesrozumitelnosti moderního umění?
J. K. – Nejde o možnost nebo nemožnost něco pochopit, protože všechno co dělají lidé, mohou také lidé chápat. Ale asi ne každý všechno. Ať ty, nebo já: chápeme všechno?
V nedávné minulosti se hlásalo, že má umění rozumět každý, což znamená i ten, koho to vůbec nezajímá. Někteří se o to i snažili. Ale ti, které umění „nebaví", se o takové výtvory nezajímali. A ti, kteří o umění mají zájem a potřebují ho, ty to nudilo a nic jim to neříkalo. V Moskvě, ve městě s více než 4 miliony obyvatel, byly v roce 1959 pouze tři výstavní místnosti. Dvě v domě Svazu výtvarníků a jedna v domě Svazu architektů. To znamená, že neexistoval ani minimální zájem o „všem srozumitelné umění". Lidé, kteří se o výtvarné umění zajímali, chodili do ateliérů.
S uměním je to podobné, jako s ostatními aktivitami lidí: I ten, kdo se vůbec o umění (nebo také o vědu, nebo o techniku, nebo o geologii, nebo o matematiku – atp.) nezajímá, nakonec z těchto tvůrčích aktivit profituje. Ale ukázat, jakým způsobem, by vyžadovalo napsání dlouhé eseje.