Tomáš a kouzelný medvěd přehled
Zuzana Csontosová
Fantazijní příběh o útěku z ledového království samoty na zádech laskavého medvěda. Příběh o přátelství mezi Lindou a Tomášem – chlapcem s Aspergerovým syndromem – mluví i o tom, že nikdo nechce být sám a že s trochou trpělivosti a kreativity je možné získat skvělého kamaráda. Přátelé Tomáš a Linda ze 4. C z horské vesnice Srní nemohou být více odlišní: Tomáš s Aspergerovým syndromem miluje přírodní vědy a nesnáší přestávky, Linda má ráda zvířata a často chodí s hlavou v oblacích. Spojuje je bohatý vnitřní svět, intenzivní prožívání a výlety do světa snů. Autorka prostřednictvím živých dialogů a citlivých popisů představuje odlišné způsoby myšlení a komunikace dvou různých charakterů. Pomocí akčního příběhu nenásilně vysvětluje čtenářům, v čem se liší děti s Aspergerovým syndromem, jak vnímají realitu, jaké mají potřeby a preference. Do světa fantazie se Tomáš s Lindou přesouvají nejen ve dne, ale především v noci prostřednictvím knih uložených pod polštářem. Společně se vydávají do poetické zimní krajiny za medvědem Björnem a sobem Magnusem, kterého jako laskavého průvodce pro Tomáše do knihy přikreslila všímavá Linda. Díky snovému prožitku se Tomáš lépe vyrovnává s výzvami reálného života jako naučit se bruslit nebo zúčastnit se maškarního plesu.... celý text
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Tomáš a kouzelný medvěd. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (3)
Zajímavá kniha pro rodiče a děti. Místy jsem nevěděla, jestli je více pro děti nebo rodiče. Asi pro obojí stejnou měrou. Pro mě to bylo rozšíření vědomostí. Co je to Aspergerový syndrom? Jak se chová dítě, v téhle knize Tomáš, který ho má diagnostikován?
Tyto děti jsou většinou velmi inteligentní. V některých předmětech jsou o několik tříd vědomostmi víš. Ale nemají příliš kamarádů. Nesnáší, když se jich dotýká někdo cizí, nemají rádi přestávky a nezapojují se do her s dětmi. Většinou si o samotě čtou v nějaké knize nebo encyklopedii.
Mají velkou představivost a třeba jen jednoho kamaráda. Všechno neznámé je děsí. Ale spolu s asistentkou pedagoga, která ho chytře zapojí do věcí můžou ostatní děti získat skvělého kamaráda.
Nesmí to být ale příkazy a násilím. Musí se na to jít oklikou a zapojit i třeba oblíbenou postavičku. V téhle knize je to lední medvěd. Tomáš si asistentku Alexu a školníka Petra moc oblíbí. V hodně případech je to pouze o jiném přístupu k těmto dětem.
Každé dítě je jiné. Každý člověk je originál a je moc dobře, že se tyto knihy objevují. Ne každé dítě se automaticky socializuje jako jiné. Jsem vděčná za tyto knihy.
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Tomáš a kouzelný medvěd v seznamech
v Přečtených | 7x |
v Chystám se číst | 1x |
v Chci si koupit | 1x |
Autorovy další knížky
2014 | Zatúlaný Gombík |
2017 | Jakub a čarovná kolobežka |
2018 | Sára a zázračný stôl |
2014 | Víla Jazmínka a škriatok Vendelín |
2015 | Madam ježibaba |
Tomáš je na první pohled obyčejný kluk. Kdybyste ho ale znali více, přišlo by vám, že se chová trochu zvláštně. Stále chodí s nosem zabořeným v encyklopediích, je chytrý, ale nesnese doteky a sebemenší změnu. Ne, není rozmazaný ani dětinský, na to je někdy až moc vyspělý.
Má Aspergerův syndrom, formu PAS. Stejně jako epilepsie má i tato "porucha" vysvětlení. Já ji říkám "nemoc chytrých."
Tomáš rad čte, protože se to naučil ve třech letech. Nesnese doteky a změny, protože má rád rutinu a nerozumí proč se lidé dotýkají druhých. Nemá kamarády, protože nerozumí sociálním situacím v kolektivu. Obrazná a mimoslovní pojmenování a přísloví mu také zůstávají cizí. To proto, že to, co není řečeno přesně, bere doslova. Svět kolem sebe mu pomáhá chápat spolužačka Linda, rodiče a Alexa - jeho nová asistentka ve třídě. Chápat takového žáka je někdy těžké. Ale ne nemožné.
Příběh má 26 kapitol, které se rychleji čtou i těm méně zdatným čtenářům, protože nejsou moc dlouhé. Tím pádem je tato kniha vhodná i pro větší děti, starší čtenář je obohacen o nové zkušenosti.