Trendy v informačním vzdělávání přehled
Pavla Kovářová
V jakém stavu je informační vzdělávání v České republice v roce 2012? Kolektivní monografie editorky Pavly Kovářové mapuje obor v širokém kontextu: od informačního vzdělávání ve veřejných knihovnách, přes tematiku Open Access a zapojení nových médií až po ochranu soukromí na internetu. http://eknihy.knihovna.cz/kniha/trendy-v-informacnim-vzdelavani... celý text
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Trendy v informačním vzdělávání. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (1)
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Trendy v informačním vzdělávání v seznamech
v Přečtených | 5x |
v Knihotéce | 3x |
v Chystám se číst | 2x |
Štítky knihy
monografie vzdělávání, edukace
Kniha je psána srozumitelným výkladem, někde až moc jednoduše. Ale pozor! To je přesně to, čím si může potenciální čtenáře získat; totiž svojí nápaditostí, na některých místech tvořivostí, vysvětlováním, někde důvtipem a pro mě zvláště novými informacemi z praxe. Jde o srozumitelnost výkladu, kdy tady knihovny zastávají roli informačního a studijního centra a suplementu vzdělávacích institucí, ponejvíce základních a středních škol, v případě akademických knihoven pomocníka univerzit. Nejsem knihovník, ani informační pracovník, proto mě kniha zaujala novými informacemi, především její novátorská poslední desátá kapitola, ačkoliv se jeví být vzhledem k uplynulým deseti letům od vydání publikace zastaralá a nevyužitá, nebo využitá a překonaná. Rozhodně mě potěšila informace o technologii NFC, kde je uváděn příklad možnosti. Nevím, jestli to tak naše muzea (možná i knihovny) mají, ale vylepšením QR kódů si mohou rozmístit jednotlivé chipy např. ve výstavních prostorech u vitrín, přístěnků a/nebo na chodbách, v nichž budou obsaženy nejen informace, ale hlavně úkoly a vzdělávací akce pro předškolní a školní děti i studenty základních a středních škol. Na badatele z univerzit a dalších vysokoškolských ústavů by se nesmělo zapomenout a pro ně vytvořit prostřednictvím QR kódu použitelný archiv vztahující se k jednotlivým sbírkám, který by obsahoval ne vždy dostupné materiály. QR kód by pro ně mohl obsahovat samoobslužné badatelské činnosti. Spolu s domluvou s jednotlivými školami a univerzitami by mohl projekt zafungovat. Uživatelé by si jednotlivé čipy načítali a plnili by jednotlivá zadání, nebo by mohli užívat materiály z archivu pro svoji kvalifikační práci nebo publikace. Takto bych si to představovala ve všech muzeích, hlavně v Národním muzeu, které má Přírodovědecké muzeum, Náprstkovo muzeum, Knihovnu, Historické muzeum a České muzeum hudby. Bylo by krásné vzdělávání ještě více do muzeí začlenit a prohloubit. Totéž bych očekávala u akademických knihoven a snad i jiných třeba specializovaných knihoven, zvláště pro lékaře, právníky, farmaceuty a odborníky z řady dalších vědních oborů. Třeba to tak mají, jen o tom nevím, nebo celá řada lidí o tom neví. Rozhodně jsem se s takovou nabídkou nikdy nesetkala. Tleskám pro užitek, který tu byl, možná je a/nebo možná bude.