Zrod přehled
Mark Millar , Brian Michael Bendis
Ultimate Fantastic Four série
1. díl
Po Ultimates přichází druhá série z alternativního marvelovského světa. Tentokrát bere od začátku, úplně nově a moderněji, historii nejslavnějšího rodinného superhrdinského týmu světa, Fantastic Four. Reed Richards, Johnny Storm, Susan Storm a Ben Grimm jsou tu znova a čeká je proměna jejich života... a jejich první soupeř na život a na smrt. První knihu má na starost společně profesionální cynik Mark Millar (Mrtvý nebo živý, Kick-Ass, Ultimates) a dialogový expert Brian M. Bendis (Daredevil, Ultimate Spider-Man, Tajná válka). K tomu si přihoďte neuvěřitelnou kresbu Adama Kuberta a máte důstojný restart legendární série. A o co půjde? Pokus Reeda Richardse se tak úplně nepovedl. Účastníci experimentu zmizeli, aby se vzápětí objevili na různých místech světa se schopnostmi, které nechápu a které z nich dělají v lepším případě hříčky přírody, v horším zrůdy. Jenže pod povrchem země se něco děje a brzy nastane okamžik, kdy nedobrovolní hrdinové budou muset vyzkoušet své síly v praxi... a pokusit se při tom neumřít.... celý text
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Zrod. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (6)
Komiksový origin Fantastické čtyřky, který v Česku nemá obdoby, protože až možná na nějaký nekonečný komplet je zdaleka jediný. Bohužel ona celá tahle série Ultimates je taková trošku jednodušší a zaměřená nejen na nové čtenáře, ale podle mě spíš i nějak jednodušší čtenáře, kteří nejenže nehledají složitá propletená universa, ale ani vydatné a hutné příběhy se zvraty a přemýšlením. Takže celé je to takové prosté, pochopitelné a možná trošku nudné. Postavy nám jsou od začátku naservírovány ve svých arcehtypech. Reed je trošku asociální šprťák, Grimm je zase trošku nadutý bitkař, Sue je flirtovní mladá vědátorka a Johnny je prostě frája. Do toho namachrovaný nepřátelský Vitor a základ je hotový, nic víc, nic míň. Zápletku ohledně proměny a získání schopností jsem měl zafixovanou z filmů trošku kosmicky, ale i tahle mezidimenzionální atomovka v nevadské pouští je super. Samotné schopnosti, to už je klasika.
Co mě ale zaujalo oproti běžným originům jsou dvě věci - jednak poztrácení členů, které tomu dalo docela šmrnc a zajímavost, dále pak přirovnání k živlům. Jakože neviditelná Sue je vzduch, gumový Reed voda, Grimm jako země a Johnny jako oheň. To je taková docela jasná a viditelná věc, která by mi samotnému asi nedošla a je to hodně pěkné, že tam je nějaká symbolika a není to úplně nahodilé. Jenže bohužel tím vše překvapivé a super končí a celý zbytek dílu už je jen fantaskní rasa krtkolidí a bahýnko, které má potenciál příběhu pro 7+ a ne úplně velký origin. Ale celkově to docela ušlo.
Na komiksu se mi líbí jedna zajímavost, že jak je starší, tak pěkně odráží vývoj komiksů v ČR, a to hlavně ty různé vysvětlivky a překladové perly, které by dneska už každý nechal originálně. Ale to já jen tak z lingvistického pohledu. Celkově je komiks ucházející, nesložitý a na dobu svého vzniku dobrý. :)
Nečekejte nic světoborného, jen prostoduchý origin Fantastic Four.
Jediné co komiksu vytknu jsou nesmyslně uspořádané panely, člověk čte, čte, kochá se a najednou přeskočí děj a musí se vrátit a dumat nad tím jak jdou po sobě panely protože takhle to nedává smysl.
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Zrod v seznamech
v Přečtených | 42x |
ve Čtenářské výzvě | 1x |
v Knihotéce | 20x |
v Chystám se číst | 3x |
v Chci si koupit | 2x |
v dalších seznamech | 1x |
Hoc sa to dnes, v r. 2024, môže javiť neuveriteľné, koncom 20. storočia bol Marvel v prdelke. Komiksy sa nepredávali, filmové adaptácie stáli za pendrek (hoc sa pomaly situácia začínala meniť k lepšiemu: Blade, X-Men, Spider-Man Sama Raimiho, Leeov Hulk...), hrozil krach spoločnosti. Nečudo, že sa šéfovia chytali každej slamky. Výborným nápadom sa ukázal byť razantný reštart najslávnejších značiek, ktoré začali odznova, ale trochu „inak“, aby nalákali nových (pochopiteľne platiacich) zákazníkov a (ideálne) aby starí zostali. Medzi vlajkové lode okrem (samozrejme) Spider-Mana a (pravdaže) X-Menov, patril aj legendárny tím okolo Reeda Richardsa. Tieto série sa volali „ultimate“. Kruh sa dokonale uzavrel, keď prvé diely Ultimate FF4 napísali Mark Millar a Brian Michal Bendis, teda ľudia, ktorí paradoxne písali aj Ultimate Spider-Mana (Bendis) a Ultimate X-Men (Millar). Týchto ich spoločných prvých 6 dielov vydalo CREW v r. 2011 v knihe Ultimate Fantastic Four: Zrod. Sedmičky sme sa dočkali o rok neskôr v časopise Ultimate Spider-Man a spol. 1 (ešte stíhate?). V ňom vyšli zošity 7 – 8. V danom časopise FF4 zdieľala priestor s Ultimate Spajďákom. Rovnaká situácia panovala v časopisoch Ultimate Spider-Man a spol. 2 a 3. Predaje sa však pravdepodobne neštverali do takých závratných výšin, ako sa čakalo a tak v Ultimate Spider-Man a spol. 4 začal obľúbený pavúk priestor zdieľať s iným tímom s X-Menmi. To už bol hit, takže mutanti zo školy Charlesa Xaviera v časopise vydržali až do jeho definitívneho konca v čísle 18 (vrátane). Ultimate FF4 vôbec nie je zlý, zbytočný, nezaujímavý projekt. Jasné, v knihe Zrod sa dočkáme štandardného originu, ale nalejme si čistého vína: vzhľadom na to, že FF4 u nás nikdy nevychádzali v masívnom meradle (na rozdiel od Spider-Mana, Conana, či Batmana), tak to nevadí, keďže mnohí ich zrod až tak detailne, dôverne nepoznáme. Navyše sa prejavuje (zrejme Bendisova) chuť postavy poľudštiť, vidieť v nich v prvom rade obete a až potom akčné figúrky + do toho udierajú jeho povestné „chaotické“ a teda realistické dialógy. V mnohom je scenár svieži a originálny: necestuje sa do vesmíru, ale do inej dimenzie, jednotliví členovia sú roztrúsení po celom svete a so svojimi unikátne absurdnými superschopnosťami sa vyrovnávajú značne po svojom, ale uveriteľne. To všetko je super. Napísané je to príjemne, sviežo, dynamicky, vtipne, ale i ľudsky. Na FF4 je pekné, že sú to buď rodina alebo veľmi blízki priatelia, čo sa nedá povedať o samotárovi Petrovi Parkerovi, ani o X-Menoch, medzi ktorými vládne také napätie, že by si vystačili i bez nepriateľov. FF4 je na rozdiel od nich „rodinný“ komiks. Nakreslený je moderne, ale nie na hulváta; kresba má čaro. Nestojí za ňou ostatne nikto iný, než Adam Kubert: legendárny syn legendárneho otca Joea Kuberta (Tarzan: Éra Joea Kuberta). Andy je podpísaný pod dielami Avengers vs. X-Men a Superman: Poslední syn Kryptonu. Jeho výtvarný štýl je krásny, chce sa povedať „univerzálny“ (čo vôbec nie je málo, toto sa naopak podarí dosiahnuť len veľmi malému percentu komiksových umelcov). No a keďže o farby sa postaral mikemignolaovec Dave Stewart a o inkerstvo John Dell (Lobo, JLA) a Danny Miki (A zrodí se hvězdy..., Winder Woman), je Zrod po vizuálnej stránke ozaj vydarený. Dokonca si o Ultimate FF4 trúfam vyhlásiť, že je spomedzi trojice FF4, Spidey a X-Men najvyrovnanejší. Kým Ultimate Spider-Man bol neoriginálny nie ani tak reboot, ako skôr rovno remake a Bagley ako ilustrátor mi nesadol a kým X-Meni boli krajšie nakreslení, ale po scenáristickej stránke tak nejak divní (Profesor X ako radikálny tridsiatnik?), FF4 sa mi páčila ako po stránke príbehovej, tak vizuálnej. Ultimate Fantastic Four: Zrod si to u mňa pokazil až na samom konci, kde samozrejme „nesmie“ chýbať gigantická, deštruktívna akčná scéna. Pritom bez nej by to bolo lepšie. Malo sa aj vo finále staviť na postavy, interakciu medzi nimi, na dialógy. To sa, žiaľ, nestalo. Odohral sa presný opak. Chápem, je to supehrdinský komiks. Možno by sa triviálnejšia časť populácie zbláznila, ak by si prečítala superhrdinský komiks bez akcie. Ale prečo to občas neskúsiť? Prečo to raz za čas nerisknúť? Čoho sa stále všetci tak strašne boja? Práve tento komiks takú možnosť ponúkal, zostala však biedne nevyužitá. Nevraviac o pár antilogickostiach (armáda vyhodnotí „bahnovú armádu“ ako nevyužiteľnú? Armáda???). Po druhom čítaní som si nebol takým vysokým hodnotením istý, ale keď som si spätne zrekapituloval, aké slabé komiksy s FF4 som v češtine čítal, tak tento si predsa len s prižmúreným okom 4* zaslúži s dodatkom, že prvých 70% knihy je super, lebo je o postavách, a zvyšných 30% je veľký priemer, lebo je o hlúpej akcii.