Umění a iluze: Studie o psychologii obrazového znázorňování přehled
Ernst Hans Gombrich
Tento ucelený soubor studií vyšel už v roce 1959, v dalších letech byl doplňován, přepracováván a znovu vydáván; zůstává platným vhledem do „psychologie znázorňování“. Autor v něm zkoumá, jaký je vztah skutečnosti a jejího výtvarného zachycení, jak se na utváření tohoto vztahu podílí divák a jeho zkušenosti; jak se vyvíjely metody umělců, kteří chtěli skutečnost zachytit co nejpřesněji, co vlastně znamená „přesné zachycení“, a věnuje se i tomu, jak se stalo, že umělecké prostředky začaly směřovat od realismu k náznaku, stylizaci či karikatuře.... celý text
Literatura naučná Umění
Vydáno: 2019 , ArgoOriginální název:
Art and Illusion: A Study in the Psychology of Pictorial Representation, 1960
více info...
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Umění a iluze: Studie o psychologii obrazového znázorňování. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (4)
Naprosto základní a velmi podnětná uměnovědná studie. Subjektivně ještě lepší než Panowského "Význam ve výtvarném umění".
Povinná četba.... možná proto nejsem schopná tuhle knihu víc docenit, byť svoje vědecké kvality určitě má. Gombrich ale nikdy nebyl mému srdci příliš blízký, na rozdíl od řady jiných uměnovědných autorů.
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Umění a iluze: Studie o psychologii obrazového znázorňování v seznamech
v Právě čtených | 3x |
v Přečtených | 46x |
ve Čtenářské výzvě | 2x |
v Doporučených | 4x |
v Knihotéce | 37x |
v Chystám se číst | 85x |
v Chci si koupit | 48x |
v dalších seznamech | 4x |
Štítky knihy
Autorovy další knížky
1997 | Příběh umění |
1985 | Umění a iluze: Studie o psychologii obrazového znázorňování |
2013 | Stručné dějiny světa pro mladé čtenáře |
1999 | Stručné dějiny lidstva |
1939 | Jak bylo kdysi... |
Studie, která je díky vypravěčskému nadání Gombricha přístupná i laikovi. Vysvětluje problémy se zobrazováním skutečnosti z úhlů, které jsou pro současného člověka neintuitivní, ale o to zajímavější. Autorovo postřehy i závěry, které se dají aplikovat i na jiné oblasti než umění, vybízejí k dalšímu promýšlení.