Uvnitř neolitické mysli: Vědomí, vesmír a říše bohů přehled
David Lewis-Williams , David Pearce
Autor knihy Mysl v jeskyni se svým kolegou zkoumají složitou pavučinu víry, mýtů a společnosti v neolitickém období, kdy se zrodilo zemědělství a třídně rozdělená společnost, jak ji známe dnes. Autoři se zaměřují na dvě odlišná místa a období: Blízký východ s jeho kultovními stavbami a ukládáním lebek a západní Evropu s jejími kamennými monumenty staršími než egyptské pyramidy. Autoři, kteří čerpají z moderních výzkumů a objevů, spojují tyto poznatky s lidským vědomím, fantazií a vírou, aby vytvořili provokativní nové teorie o příčinách pradávné revoluce v kosmologii a původu složitosti lidské společnosti.... celý text
Literatura naučná Věda
Vydáno: 2008 , AcademiaOriginální název:
Inside the Neolithic Mind: Consciousness, Cosmos, and the Realm of the Gods, 2005
více info...
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Uvnitř neolitické mysli: Vědomí, vesmír a říše bohů. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (5)
Každý den četby této knihy jsem bojoval s jejím odložením. On je to vlastně Lewis-Williamsův styl - už u jeho první knihy Mysl v jeskyni jsem měl podobný problém; do té jsem se také přehoupl až v druhé polovině.
On se zřejmě David děsně rád poslouchá a než se dostane k meritu věci, přece jen to chvíli trvá. Tím pádem rozumím všem předchozím komentářům i souhlasím s názorem, že první kniha byla lepší.
Pokud však dáte Davidovi šanci, zkusíte s ním hrát jeho provokativní hru, narazíte nejen na zajímavé myšlenky, ale nakonec i jeho styl pojmete za svůj (mě se to povedlo až u samého konce páté kapitoly) a knihu, přes výhrady, zdárně dočtete.
Nutno říct, že vyznění celé knihy poškodil velmi špatný překlad, plný nejen obsahových, ale i gramatických chyb.
Pro dokreslení určité myšlenkové nesourodosti (či chybného překladu) uvádím tuto pasáž, v nezkrácené verzi: Kámen uzavírající vchod do hrobky Newgrange byl naproti tomu zdoben na místě. Teprve poté, co byl dotažen před vchod, bylo rozhodnuto o přesném umístění motivů. Soudě podle jejich pečlivého uskupení si jejich tvůrci celkový vzor nejprve načrtli, než ho začali vydlabávat. Celý povrch kamene na vnější straně pokrývají dvě řady spirál, na okrajích zkrácené. Spodní řada končí u země, i když není vyloučené, že vzor pokračoval i na spodní straně kamene a symbolicky propojoval nadzemní svět s podzemním. (Academia 2008, strana 280 dole)
Jak mohl vzor pokračovat na spodní straně, když byl, podle dvou předchozích vět, upraven až na místě, poté, co byl převlečen na pečlivě vybrané místo? Toto jsou bohužel myšlenkové nedostatky, které se vyskytují v knize na více místech.
Už dlouho se mi nestal,o, abych kniho povalovala jen tak na nočním stolku, náhodně otevřela, kus přečetla a zase zavřela. Zkoušela jsem číst od začátku, z prostředka, od konce - nepovedlo se mi ji souvisle (pře)číst. Mám pocit, že pánům autorům nesedla týmová spolupráce nebo neolit. Paleolit (Mysl v jeskyni ) jen jednoho z nich (D. Lewis-Williams) je skvělý. A třetí možnost - že kniha nesedla mně.
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Uvnitř neolitické mysli: Vědomí, vesmír a říše bohů v seznamech
v Přečtených | 17x |
ve Čtenářské výzvě | 1x |
v Knihotéce | 25x |
v Chystám se číst | 11x |
v Chci si koupit | 7x |
v dalších seznamech | 1x |
Co se odehrávalo v myslích neolitických stavitelů kamenných monumentů v západní Evropě, starších než egyptské Pyramidy? Fascinující kniha ke které se budu určitě často vracet.